2 983 läst ·
33 svar
3k läst
33 svar
Vad är koden till kassaskåpet värd?
Vilken typ av grejer?Åsa Lund skrev:
Jag har ingen förväntan på att grannar ska göra saker är mig, så genuint nyfiken.
Är det relaterat till någon form av verksamhet de driver, så de vill undvika svart arbete utan vill fakturera allt korrekt?
Varför är det snålare att vilja ha ekonomisk ersättning än motsvarande i form av tjänster?
Redigerat:
Priset på en vara är vad nån är beredd att betala.
Så inledningsvis handlar det om att få upp priset för koden på en intressant nivå. Det handlar alltså om att först sprida ett rykte om att skåpet eventuellt inte var tomt…
Så inledningsvis handlar det om att få upp priset för koden på en intressant nivå. Det handlar alltså om att först sprida ett rykte om att skåpet eventuellt inte var tomt…
"I vintras hörde jag att nya ägarna inte hittar koden."Åsa Lund skrev:
För snart tio år sedan såldes en större gård där det finns ett kassaskåp i husets källare. Skåpet är stort som en garderob ungefär (och tömt i samband med bouppteckningen).
Koden till skåpet fanns bland alla papper som lämnades av dödsboet i samband med köpet.
I vintras hörde jag att nya ägarna inte hittar koden.
Nya ägarna är otroligt snåla typer och ingen i byn vill göra affärer med dem. De fakturerar sina grannar för sånt som normalt löses med gentjänster.
Vet en som har koden nedtecknad.
Hur hade du gjort?
(frågar åt en vän)
Så du vet inte säkert om de nya ägarna har koden till kassaskåpet eller inte? Har byskvallret sagt något om de nya ägarna har skåpet kvar i sin ägo, det kan ju ha blivit bortfraktat eller står öppet och används som en garderob?
Man vet väl bara att den förra ägaren vet koden. Ingen lär ju berätta att folk på byn har den uppskriven.D Dilato skrev:
Och de flesta verkar ju lita på förra ägaren, annars hade ju alla bytt alla lås till det nya boendet eftersom gamla ägaren kan ha kopior.
Sen har jag ingen större erfarenhet av kassaskåp, kan man normalt enkelt ändra koden själv så är det ju rätt givet att man gör det, om inte annat för att välja en kod man kan komma ihåg istället för att få gamla ägarnas födelsedatum eller något liknande.
På landet är det snarare regel än undantag att grannar hjälper varandra enligt principen tjänster och gentjänster. Stadsbor har ofta svårt att förstå detta. Sen finns det givetvis lokal surgubbar också som inte riktigt fungerar socialt med andra.A ajn82 skrev:Vilken typ av grejer?
Jag har ingen förväntan på att grannar ska göra saker är mig, så genuint nyfiken.
Är det relaterat till någon form av verksamhet de driver, så de vill undvika svart arbete utan vill fakturera allt korrekt?
Varför är det snålare att vilja ha ekonomisk ersättning än motsvarande i form av tjänster?
Sen kan man ju tycka att även stadsbor borde göra lite sådant med. Tänker på att vattna blommor åt bortrest granne t.ex. Eller fakturerar stadsborna sådant med 500 kr i timmen + minimitid en timme?
Jag ville veta av TS vilken typ av tjänster det rör sig om, eftersom det uppenbarligen gett dem så dåligt rykteL lbgu skrev:På landet är det snarare regel än undantag att grannar hjälper varandra enligt principen tjänster och gentjänster. Stadsbor har ofta svårt att förstå detta. Sen finns det givetvis lokal surgubbar också som inte riktigt fungerar socialt med andra.
Sen kan man ju tycka att även stadsbor borde göra lite sådant med. Tänker på att vattna blommor åt bortrest granne t.ex. Eller fakturerar stadsborna sådant med 500 kr i timmen + minimitid en timme?
Men generellt tror jag stadsbor ber vänner och bekanta om sådant, inte grannar om man inte har någon relation i övrigt. Så har jag gjort, oavsett var jag bor
På landet tänkte jag det kanske rörde sig om att komma över med en minigrävare och dränera om huset..
Det är väl schysst att isåfall byta en dränering mot tex en ompanelning eller takbyte om TS har byggställning och kunskap, om bägge parterna är privatpersoner missar ju staten inte nån skatt på arbetsbytet...A ajn82 skrev: