Jag upplever det som att något är knasigt med vår relativt nyinstallerade bergvärme (24 juni) så till vida att jag tycker att det är för kallt nne, ställer jag termostaten på 21 grader så håller det cirka 19 och integralen är allt som oftast minus några hundra, se bilden. Tips på åtgärd önskas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den frågan har ställts minst en gång tidigare,
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-innebaer-en-integral-pa-en-bergvaermepump.269004/
https://www.thermia.se/kontakt-support/vanliga-fragor-svar/
"
Vad betyder Integral?
Integral är en så kallad värmebalansräkning, som reglerdatorn i värmepumpen beräknar fram utifrån skillnaden mellan önskad temperatur vid en viss utetemperatur (börtemepratur) och den verkliga temperaturen (ärtemperaturen).
Det kan vara ett negativt värde: den verkliga temperaturen är lägre än den önskade, eller så är det ett positivt värde: den verkliga temperaturen är högre den önskade.
Integralen beräknas varje minut och därför är värdet ett aktivt värde som visar om huset har ett värmebehov eller ett överskott av värme varje minut."
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-innebaer-en-integral-pa-en-bergvaermepump.269004/
https://www.thermia.se/kontakt-support/vanliga-fragor-svar/
"
Vad betyder Integral?
Integral är en så kallad värmebalansräkning, som reglerdatorn i värmepumpen beräknar fram utifrån skillnaden mellan önskad temperatur vid en viss utetemperatur (börtemepratur) och den verkliga temperaturen (ärtemperaturen).
Det kan vara ett negativt värde: den verkliga temperaturen är lägre än den önskade, eller så är det ett positivt värde: den verkliga temperaturen är högre den önskade.
Integralen beräknas varje minut och därför är värdet ett aktivt värde som visar om huset har ett värmebehov eller ett överskott av värme varje minut."
Du får öka kurvan/temp för värmen.
Ev. kan resultat bli ett ökat tillskott av elpatron. Så krasst, om du "ökar" kan det bli utifrån ökad elförbrukning.
Men det behövs mera info om ert värmesystem.
Spontant med ny anläggning är ett borrhål som ger för lite, ev. då en för kort borrning.
Ev. kan resultat bli ett ökat tillskott av elpatron. Så krasst, om du "ökar" kan det bli utifrån ökad elförbrukning.
Men det behövs mera info om ert värmesystem.
Spontant med ny anläggning är ett borrhål som ger för lite, ev. då en för kort borrning.
Vi har haft bra värme vid minus tjugo och nu är det bara typ sex minus och det ökar på integral så därför jag blir fundersam.
Borrhålet är 200 meter djupt och ska vara väl tilltaget. Delta T är på brine också 3 grader.
Men jag kan börja a att bryta kurvan en grad till och se vad som händer.
Borrhålet är 200 meter djupt och ska vara väl tilltaget. Delta T är på brine också 3 grader.
Men jag kan börja a att bryta kurvan en grad till och se vad som händer.
Klicka här för att svara