Äggtoddy

32254_13124.jpg

Ingredienser för 1 glas

3 cl mörk rom 2 dl mjölk 2 msk strösocker 1 st äggula(or)

Gör så här:

Rör äggulor och socker vitt och pösigt. Koka upp mjölken och häll den försiktigt under omrörning över äggsmeten. Smaksätt eventuellt med sprit. Istället för rom kan man välja konjak eller whisky.

Häll upp i glas, dofta lite kakao över toddyn och servera genast.

Ja, gröt! Som "BorgP" säger blanda i torkad frukt, solrosfrön pumpakärnor kanske en tredjedel blandad mûsli ist för havregryn.... det är bra grejer. Själv måste jag medge att när jag varit ute och jobbat med trädgården eller huset hela kvällen och kommer in utsvulten har det ofta blivit korv med bröd!!!! inte det mest nyttiga kanske men jag har ändå gått ned i vikt några kilon under mitt första år som husägare, kanske mest för att jag inte "hinner" äta så mycket. gör ganska ofta gröt som ovan också, eller filmjölk/yoghurt med bara havregryn i det är också mättande och bra!

Kan säkert va så Imsan att du gör av med mer energi än du stoppar i dig ;)
Det är nån sorts gyllene regel :)

Gott nyttigt och mättande... hmm pizza!

2 av 3 krav är inte så dåligt. Gott och mättande ;-)

Här hemma blir det oftast det sambon fixar, jobbar hon så är det oftast varken gott eller nyttigt, om jag och grabben inte hämtar en pizza då :-)

Ps gick ner 15 kilo på 6 månader när vi köpte hus.

Redigerat:
thewolf skrev:
jobbar hon så är det oftast varken gott eller nyttigt
Och vad hade hon för epostadress nu igen? :P

Kom på en ny snabbvariant:
Couscous micrad med majs och kassler, eller då korv.

En burk makrill i tomatsås samt frysta ärtor är inte heller fel.
Förslagsvis tinar man ärtorna innan man äter.

Yrrol skrev:
Men återigen ska man ju dessutom bli mätt. Jag som har svårt för att känna mättnad behöver de tyngre grejerna...
:)
Jag halkade in på LCHF en period (funkade bra, men halkade ut av någon anledning jag glömt bort). Stora fördelen, det som gjorde att jag blev hookad direkt, var just att man blev mer mätt. Inget sug timmen innan lunch eller på eftermiddagen som annars.

Men för mig innebar LCHF en invänjningsperiod med huvudvärk mm, som tydligen inte är ovanlig.

Yrrol skrev: ...Magen och vikten bara ökar...

Nu är jag egentligen för ung och ska kanske bara hålla tyst.... Men, det ska jag inte; Detta är - egentligen - inte svårare än att tanka bilen. Kalorier (hästkrafter) in, kalorier ut. Är tanken full fortsättar man inte tanka, även om det är gott...

Det finns gott om dieter och trix, trivs du med någon så bra för dig, annars kan du äta nästan vad som helst. Det finns många, ex buddhister som är veganer och mår bra, andra, ex inuiter, äter enbart kött/animaliskt och mår jättebra....
Biologiskt är ingendera fel, vi är omnivorer och kan överleva på nästan vad som helst.

Nog OT.
Vill du undvika laktos kan du nog skippa gröt, de flesta vill nog ha mjölk till. Bönor (finns många olika sorter) kan vara ett bra proteintillskott till en sallad.

Jag är litet inne på samma tankegångar som JakanGranit - man kan äta vad som helst egentligen bara man inte tankar för fullt.

Tidigare fokuserade jag väldigt mycket på vad jag åt. Såg till att det alltid var stor andel grönsaker. Försökte hålla igen på fett en period. Försökte hålla ned på tomma, snabba kolhydrater en annan period. Försökte se till att äta mycket fibrer. Ändå gick jag sakta men säkert upp i vikt år efter år.

För två år sedan angrep jag äntligen hur mycket jag åt. I stället för lunch i matsalen packade jag matlåda och såg till att hålla portionerna i underkant. Jag gick ned fjorton kilo på ett halvår och har hållit mig kvar där. Jag gick upp ett par kg när jag slutade röka i vintras men dem har jag tappat nu.

Jag upplever inte att jag har svultit mig och jag avstår inte från godsaker. Grejen är att man kan äta vad som helst om man äter tillräckligt litet av det och, omvänt, man kan bli tjock av vad som helst om man äter för mycket av det. Visst sätter sig choklad mer på maggen än sallad men totalmängden är ändå viktig. Vad jag har gjort är att ändra mina förväntningar på hur mätt jag ska bli. Förr åt jag mig proppmätt så att jag blev dåsig efter lunch. Nu äter jag så att jag känner att jag klarar mig.

Finns enligt mig två sätt att gå ner i vikt.

Antingen en kontrollerad svält, är vad du vill men mindre än vad din kropp egentligen behöver. Nackdel är att kroppen tenderar att sänka sin ämnesomsättningen, vilket tvingar ytterligare mindre intag på sikt.

Eller ät mindre av det som skapar fetma. Dvs kolhydrater. Äter man tillräckligt lite kolhydrater så får man lågt blodsocker, vilket i sin tur hindrar insulin. Insulin krävs för fettinlagring i cellerna. Pga att man fortfarande äter mycket energi signaleras ingen svältsituation i kroppen och man håller uppe förbränningen.

Jag tror att om man kunde nolla kolhydrater så kan man i princip äta obegränsad mängd mat. Fast i praktiken får man i sig lite kh här och där ändå.

Farligt? Tror inte det. Finns inga vitaminer i kh som vi inte kan få via kött, fisk, ägg o grönsaker. Den lilla mängd kh som hjärnan behöver kan ombildas av fett och protein.

Betänk att diabetes och hjärtinfarkt var i princip okända för ett par hundra åt sedan, innan pasta, godis o läsk.

Att driva kroppen på kh är som att ständigt köra bilen på lustgas. Det går fint ett tag men rasar sönder rätt snabbt.

Y
Apropå inget så har jag en bok någonstans som handlar om en studie som visar vilken mat som är lämplig utifrån ens tillhörande blodgrupp. Dock inte läst, eller packat upp den ännu.

Idag blev det tre rostade mackor med massor med smör och nystekta, nyplockade kantareller - MUMS! :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.