För några veckor sedan när jag var på promenad samlade jag in några fröställningar från ett antal olika park-blommor som liknade Rudbeckia eller Solhatt. Tänkte så dem i vår och hoppas på framgång.
När de nu har torkat ordentligt så har jag fått problem med att se vad som är frön och inte....
Bifogar en bild av blommans fröställning och vad som kom fram när jag skrapade igenom tagg-bollen.
Observera att det är olika skala på bilderna.
Jag ser dels mörkbruna stavformiga "pinnar" som skulle kunna vara frön, men också gulvita som också skulle kunna vara frö. De vitaktiga satt längst in och de bruna längre ut i bollen.
Fråga:
Vilka är frön i detta fall?
En annan lite mindre sort som inte har så taggiga fröställningar saknar de vita kapslarna helt.
Tacksam för lite hjälp så att jag sår rätt grejor till våren.
När de nu har torkat ordentligt så har jag fått problem med att se vad som är frön och inte....
Bifogar en bild av blommans fröställning och vad som kom fram när jag skrapade igenom tagg-bollen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera att det är olika skala på bilderna.
Jag ser dels mörkbruna stavformiga "pinnar" som skulle kunna vara frön, men också gulvita som också skulle kunna vara frö. De vitaktiga satt längst in och de bruna längre ut i bollen.
Fråga:
Vilka är frön i detta fall?
En annan lite mindre sort som inte har så taggiga fröställningar saknar de vita kapslarna helt.
Tacksam för lite hjälp så att jag sår rätt grejor till våren.
Förlåt för ett ”ickesvar” på själva frågan men kan du inte använda lite av varje i sådden?
Kasta i lite av varje i några småkrukor och ställ utomhus över vintern lite halvskyddat tex under en buske. Om det är solhatt så bör fröerna planteras grunt med täckning av perlit eller vermeculit.
Kasta i lite av varje i några småkrukor och ställ utomhus över vintern lite halvskyddat tex under en buske. Om det är solhatt så bör fröerna planteras grunt med täckning av perlit eller vermeculit.
Mysteriet är löst!B Bo Berglund skrev:
Nu har jag dissekerat en av de vita kapslarna och hittade en droppformad kärna inuti, så det visar att fröet är gömd inuti dessa kapslar.
De svarta stavarna var nog en del av pistillen som senare separerar från fröet i botten.
Kan man få dem att gro om man sår inomhus nu?M marka skrev:
Eller måste de utsättas för kyla några månader för att kunna gro?
Bara för att se grobarheten, den verkliga skarpa sådden görs väl nån gång i januari-februari kan jag tro.
Jag har nu ett helt batteri med fröpåsar från olika såna här blommor, de flesta av obekant färg eftersom kronbladen var vissna när jag plockade dem.
Blir intressant till sommaren att se vad det var för något jag plockade på mig...
Redigerat:
Vill du så nu så är det utomhus som gäller. Inomhus är fr.o.m januari.
https://www.impecta.se/froer/perenner/rod-solhatt
https://www.impecta.se/froer/perenner/rod-solhatt
Husägare
· Storfors
· 69 inlägg
Kan vara värt att ha med sig att dessa sprider sig med både frö och att de skjuter nya skott från rötterna så de har en förmåga att sprida sig ordentligt om man inte är lite med och håller efter. Väldigt fina sensommar blommor!
Klicka här för att svara