Som tidigare skrivits så ska cirkulationspumpen till radiatorerna gå hela tiden. Om ni har manuell shunt så ska den ställas in så att det blir tillräckligt varmt i huset. Termostaterna sköter finliret i varje rum.
Cirkulationspumpen mellan spisen och tanken ska vara igång bara då ni eldar.
Jag misstänker att huset drar minst 10kW nu när det är kallt, och om spisen ger ca 25kW så måste ni således elda 10 timmar/dygn eller mer för att hålla kylan ute.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Som andra påpekat ska cirk. pumpen mellan acc. tank och radiatorer gå hela tiden. Annars kyls ju radiatorer ner snabbt. Pumpen mellan spisen och tanken behöver ni bara ha igång när ni eldar. Jag misstänker att ni har varit lite snabba med att stänga av pumpar och då även stängt av fel, detta kan ju göra att det inte kommer ut värme.

Problemet att ge tips/råd över nätet är att det faktiskt kan vara ett litet enkelt fel som vi inte ser.... Finns det ingen som ni kan fråga i närheten som kan komma och se hur systemet ser ut på plats?
Element kyls ner av olika skäl:
Dåligt isolerat.
För liten tillvärme - ger dålig retur - kräver mer konstant eldning.
Shuntar som inte fungerar.
Avstängda cirkulationspumpar.
Om systemet går på samma som varmvattnet till dusch och bad - splitta gärna upp vv och värme - alltså fler än 1 acctank
75 grader och 30 ger ett snitt på 50 i accen, tycker att det är väldigt lågt.
Kan ni elda spispannan på annat sätt?
För torr ved ger dålig värme, likaså fuktig ved, den bör hålla sig inom rätt fuktkvot för att ge en bra förbränning beroende på barr eller lövträ.
Sota ur kanalerna ofta, sotet isolerar bort värmen, skickar ut den i skorstenen, alltså sota ur ofta i spispannan och skrapa den ren!
Den pannan ni har skall vid rätt eldning lätt klara av en tank på 1000 liter och hålla den på minst 65 grader i snitt.
Det kan vara så att kallraset från fönstren är största boven i dramat, de kyler snabbt ner elementen, kalluften alltså, i samband med att ni stänger cirkulationspumpen så blir det den effekten.
Mvh P-A

• Gilla
Henrietta70 och 3 till
  • Laddar…
En liten tanke som just slog mig, var tar ni tilluften ifrån? Till spispannan, om ni inte har en ventil som ger den tilluft för förbränningen så tar den luften från där det drar mest.... fönster,dörrar, glipor i golv, väggar mm vilket ger kallare klimat i vissa luftskikt inomhus, sätt in en tilluft.....

Med risk att vara "Bror Duktig": Min lärdom efter att ha skaffat gammalt hus är att det enda rätta är att rita upp hela systemet och lära sig hur det fungerar. Det finns inget så enkelt som rätt eller fel, utan alla möjliga kopplingar och regleringar är möjliga.

En dyr "expert" som kommer och tittar på anläggningen kan ge råd som skiljer sig markant från en annan "expert". All expertis finns gratis att tillgå här på forumet...

• Gilla
Marcussjogren och 3 till
  • Laddar…
Pagno skrev:
För torr ved ger dålig värme, likaså fuktig ved, den bör hålla sig inom rätt fuktkvot för att ge en bra förbränning beroende på barr eller lövträ.
Skulle du kunna utveckla detta lite? På vad sätt kan ved vara för torr?

Guzzi skrev:
Skulle du kunna utveckla detta lite? På vad sätt kan ved vara för torr?
Jag visste att den frågan kunde komma, idag så "eltorkas" en hel del ved, eller så säljes ved från justerverk som har ved som ligger på 8% och lägre, den veden med låg fuktkvot brinner och avger förvisso mindre vatten men brinner för fort.
Ta till exempel nedtorkad björk, den brinner fantastiskt bra men ger alldeles för hög värmeutveckling, det går att styra förbränningen i många nyare fastbränsleeldstäder, men att strypa tilluften ger ett annat problem, det blir för mycket tjära, därför har jag på en annan tråd gett råd att blanda ved mellan barr och lövträ.
Att bara skriva som jag gjorde är lite fel av mig men i det stora hela så bör ved ha högre foktkvot än 8%, det finns förvisso många utredningar om hur torr ved skall/bör vara men då tas inte det hänsyn till fler faktorer än just bara hur mycket effekt ett kilo ved av en specifik sort ger!
Så enligt mig och många andra så bör inte ved vara helt torr, men absolut inte blöt!

Så du menar att den behöver ha lite högre fukthalt så att man kan elda lite hårdare i eldstaden utan att det blir för höga temperaturer, och detta för att undvika tjärbildning? Har jag förstått dig rätt då?

Guzzi skrev:
Så du menar att den behöver ha lite högre fukthalt så att man kan elda lite hårdare i eldstaden utan att det blir för höga temperaturer, och detta för att undvika tjärbildning? Har jag förstått dig rätt då?
Du kan få en eld att hålla i gång längre och ge bättre glöd som i sin tur håller värmen längre, ja.
Samt att om du har en modernare kamin/eldstad med vermikulit så riskerar du inte att "bränna" sönder isoleringen som man lätt gör med för torr ved av lövträd speciellt!
Tjärbildning uppstår vid kolning av speciellt lövträd så jag förstår din "tveksamhet" samt att veden då skall vara fuktig, men jag menar att den inte skall vara blöt men gärna lite fuktigare så den inte bara försvinner, det är en hårfin gräns var "pyreldningen" tar överhand. Men ja jag vill gärna säga så, att veden som är närmare 25% är bättre i det stora att elda med än 8%, lite mellan tummen och pekfingret beroende på vad man eldar i och vilken primär,sekundär och eventuell tertiärkammare det finns om det finns.
Men absolut inte blöt ved!

Kanske lite mera förtydligande!
Torr ved ger bra Kwh direkt men "blåser" ut mera i skorstenen, värme alltså. Runt 8%
Blöt ved ger dålig värme i helhet och skitar ner i luften otroligt mycket. Över 25%
Lagom, enligt mig, 20-25% för att inte brinna för fort vid öppna spjäll som medför att det inte kolar och får bra temperatur på rökgaserna.

http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/978-91-620-8392-2.pdf
Hittade en av många bra länkar, sid 17 står det om för torr ved, men de rekommenderar 16-20%, en annan sida 20-25% det enda de flesta är överens om är att veden inte får vara 30 och uppåt, det är tyvärr en hel vetenskap om elda rätt!
Men denna länk kan ge många svar på olika frågor!
Lycka till med eldandet och god fortsättning!

• Gilla
Storstadsbo
  • Laddar…
Pagno skrev:
Jag visste att den frågan kunde komma, idag så "eltorkas" en hel del ved, eller så säljes ved från justerverk som har ved som ligger på 8% och lägre, den veden med låg fuktkvot brinner och avger förvisso mindre vatten men brinner för fort.
Ta till exempel nedtorkad björk, den brinner fantastiskt bra men ger alldeles för hög värmeutveckling, det går att styra förbränningen i många nyare fastbränsleeldstäder, men att strypa tilluften ger ett annat problem, det blir för mycket tjära, därför har jag på en annan tråd gett råd att blanda ved mellan barr och lövträ.
Att bara skriva som jag gjorde är lite fel av mig men i det stora hela så bör ved ha högre foktkvot än 8%, det finns förvisso många utredningar om hur torr ved skall/bör vara men då tas inte det hänsyn till fler faktorer än just bara hur mycket effekt ett kilo ved av en specifik sort ger!
Så enligt mig och många andra så bör inte ved vara helt torr, men absolut inte blöt!
Om man eldar i en hyfsat moderna vedpanna lär det inte bli problem med för höga rökgaser och tjär bildning vet vedeldare med moderna grejer inte vad det är och med moderna grejer menar jag fläkt styrd förbränning med keramik dvs som det sett ut åtminstone de senaste 15 åren. Men du har rätt i att ved ska inte vara blöt.

Roland112 skrev:
är huset tilläggsisolerat sen de byggdes? Det är skillnad idag på tjocklek på isoleringen i väggar.
Är fönstrena utbytta till 3-glas osv? Om huset läcker som ett såll så är de nog inte så konstigt att de snabbt kyls ner inomhus.
Man kan sätta in dyr bergvärme osv men ett gammalt hus i övrigt får man aldrig någon ekonomi i om man inte byter ett flertal andra saker.
Att byta till 3-glas fönster är väl onödigt, om man tätar dessa gamla fönster så det inte drar in kalluft så hjälper den stora luftvolymen mellan ytter och innerfönster väldigt mycket.

• Gilla
Henrietta70 och 2 till
  • Laddar…
R
kåken läcker som ett såll så 3 glas gör nog detsamma, de var mer en undran om man gjort något med huset sen 1900.

Ja man borde reda ut hur mycket värme som far iväg och täppa till de värsta bovarna. Kanske rören som leder värmen spiller mycket där det inte gör nån nytta också om de inte är isolerade?

Om man ska tilläggsisolera är väl taket det som ger mest avkastning på investeringen annars.

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.