Hej! Tänkte se om någon hade en tanke på vad som skulle kunna vara fel på min torktumlare. En husqvarna mästertork qw380t

Egentligen fungerar den eftersom den snurrar, blir varm och alla fläktar går men den låter med ett helt nytt ljud. Det är högre frekvens på ljudet nu samtidigt som ett "hummande" ljud saknas. Låter verkligen inte kry. Tänkte först att det kunde vara något lager som behöver bytas ut men blir samtidigt konfunderad eftersom det "hummande" ljudet försvunnit.

Någon som känner igen?

4774
L Lin3r skrev:
Hej! Tänkte se om någon hade en tanke på vad som skulle kunna vara fel på min torktumlare. En husqvarna mästertork qw380t

Egentligen fungerar den eftersom den snurrar, blir varm och alla fläktar går men den låter med ett helt nytt ljud. Det är högre frekvens på ljudet nu samtidigt som ett "hummande" ljud saknas. Låter verkligen inte kry. Tänkte först att det kunde vara något lager som behöver bytas ut men blir samtidigt konfunderad eftersom det "hummande" ljudet försvunnit.

Någon som känner igen?
Låter väl helt normalt kan jag tycka. Inget som fastnat i luddfiltret eller nödtömningen?

4774 4774 skrev:
Låter väl helt normalt kan jag tycka. Inget som fastnat i luddfiltret eller nödtömningen?
Låter inte helt galet men det är tydligt att ljudet har förändrats. Inget har fastnat.

4774
L Lin3r skrev:
Låter inte helt galet men det är tydligt att ljudet har förändrats. Inget har fastnat.
Så länge den fungerar tillfredsställande så kanske du bara ska ta ett steg tillbaka och låta den låta som den gör. Jag menar absolut inte något elakt eller drygt med det, utan mer att fungerar den så är det kanske inte så mycket mer än att vara glad att den fungerar även om den låter annorlunda.

4774 4774 skrev:
Så länge den fungerar tillfredsställande så kanske du bara ska ta ett steg tillbaka och låta den låta som den gör. Jag menar absolut inte något elakt eller drygt med det, utan mer att fungerar den så är det kanske inte så mycket mer än att vara glad att den fungerar även om den låter annorlunda.
Självklart kan man resonera så. Samtidigt är väl torktumlaren den vitvara som står för flest startade bränder och därför känner jag mig osäker inför att använda den om ex. Motorn är snedbelastad på något sätt. Hade nog aldrig reagerat på ljudet om jag inte visste hur den lät tidigare.

4774
L Lin3r skrev:
Självklart kan man resonera så. Samtidigt är väl torktumlaren den vitvara som står för flest startade bränder och därför känner jag mig osäker inför att använda den om ex. Motorn är snedbelastad på något sätt. Hade nog aldrig reagerat på ljudet om jag inte visste hur den lät tidigare.
Står den rakt? Om du tar ett vattenpass och kollar för någon annan anledning, förutom rent fabrikationsfel, till att motorn skulle snedbelastas. Du slänger väl inte in mer tvätt än vad den är anpassad för kilomässigt? Eller hårda saker som slår i trumman så att upphängningen har blivi skev? Om du har, enligt konstens alla regler, använt den till det den är utformad för och gjort rent luddfiltret både baktill och under så ser jag ingen annan lösning om du är så orolig än att köpa en ny. Det är din maskin och jag tvivlar inte på att det du säger och beskriver är sant. Du själv vet egentligen bäst då det är du som använder den.

L Lin3r skrev:

Någon som känner igen?
En gammal skottsäker goding
kan vara fläktlagret till vänster som drivs av remmen som behöver lite kärlek

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
returen returen skrev:
En gammal skottsäker goding
kan vara fläktlagret till vänster som drivs av remmen som behöver lite kärlek
Tack för svar! Du menar den vänstra gula spolen? Tycker mer ljudet kommer från högersida (på filmen) men ska undersöka om det hjälper.

L Lin3r skrev:
Tack för svar! Du menar den vänstra gula spolen? Tycker mer ljudet kommer från högersida (på filmen) men ska undersöka om det hjälper.
är det höger är det motorlager och då blir det annat...

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
returen returen skrev:
är det höger är det motorlager och då blir det annat...
Jag antog det, då blir det nog att kassera den. Men har provat att köra den med tvätt och då låter det bara precis i början sedan normalt. Så känns nästan som det är ett lager i motorn som håller på att ge upp.

L Lin3r skrev:
Jag antog det, då blir det nog att kassera den. Men har provat att köra den med tvätt och då låter det bara precis i början sedan normalt. Så känns nästan som det är ett lager i motorn som håller på att ge upp.
om du hänger av remmen tystnar det då?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
returen returen skrev:
om du hänger av remmen tystnar det då?
Du hade rätt! Provade häckta av den och ljudet försvann. Tog bort fläkthjulet och det såg till synes helt ut men måste väl bytas för att komma till rätta med ljudet.

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
L Lin3r skrev:
Du hade rätt! Provade häckta av den och ljudet försvann. Tog bort fläkthjulet och det såg till synes helt ut men måste väl bytas för att komma till rätta med ljudet
det är antagligen bara lagret som måste smörjas

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
det är antagligen bara lagret som måste smörjas
Smörjde lagret med symaskinsolja och ljudet försvann direkt! Tack för tipset!

• Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.