Hej! Jag har felsökt min gräsklippare som inte startar, och skulle uppskatta insikt och bekräftelse, eller rättelse.

Jag tog ut tändstiftet och la den yttersta spetsen på motorblocket, tryckte ner dödmanshandtaget, drog i startlinan, och såg ingen gnista.

Vidare, kunde jag se att dödmanshandtaget både släpper bromskloss och bryter en kontakt till tändspole genom en tråd, när den är i körläge. Se kontakt/öppet på bilderna.

Fram med multimetern. Oavsett om kontakten är mekaniskt gjord eller bruten, så är det elektrisk kontakt mellan brytarens bleck. Tråden till tändspolen kunde jag koppla loss vid spolen (se bild, den vita kabelskon undertill), och då bryter kontakten elektriskt samtidigt som mekaniskt.

Då misstänker jag att tråden är felaktigt jordad, och då från spolens insida. Rimligt?

Vad kan jag göra åt det, utom att byta ut hela tändspolen?

Har jag missförstått det hela, vad ska jag göra annars?
 
  • Närbild av gräsklipparens motor med fokus på en kabelskor och svart tråd, kopplad till en platta vid tändspolen, utomhus tydlig miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsklippardel visar en kabelsko ansluten till tändspolen, möjligtvis felaktigt jordad, på motorblockets metallhållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av gräsklipparens tändspole och koppling med synlig svart kabelskon ansluten, placerad mot motorblocket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wikander1
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Finns nått liknande problem här
[länk]
Tack för den, lärorikt. När jag gjorde övningen ovan i mörkret såg jag lite gnistor ur stiftet. Dock svagt, och kanske inte alla varv (jag snurrar motorn med skruvdragare). Även med nytt stift. Jag ser att det blir blött i kolven efter för många försök, så bränsletillförsel verkar funka iaf.

Finns det annat sätt jag kan mäta eller testa spolen, så jag vet jag inte köper ny i onödan? Behöver också hitta rätt hylsa för att få loss den 🙄
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Kan bli bös och skit mellan svänghjulets magneter och tändspolen.
Ta loss tändspolen och slipa rent ytorna
 
Kloge Kloge skrev:
Kan bli bös och skit mellan svänghjulets magneter och tändspolen.
Ta loss tändspolen och slipa rent ytorna
Bra förslag. Tyvärr saknar jag hylsa som är smal nog för de skallarna. Gissar att den är 1/4", och jag har mer till 5/16".

Men jag fick precis plats med sandpapper emellan, och gnuggade så ett par tre gånger.

Stundvis får jag inga gnistor, ibland lite sporadiskt fjuttiga.

Jag tog också en bild på svänghjulet med kolven i toppläge, för att kolla om det kunde skett en förskjutning.
 
  • Svänghjul med kolven i toppläge, visar detaljer kring tändningen. Texten "Toppläge" syns i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tändspolen lossas med de två skruvarna på ovansidan

 
Gauthier Gauthier skrev:
Finns det annat sätt jag kan mäta eller testa spolen,
Jodå, resistansmäta tändkabel det är den till stiftet. Så tar man ur tändkabel på stiften och mäter mellan mittpinnnen och jord (någon metalldelar på klipparen så skall du ha några 1000 ohm. Kan variera men definitivt inte avbrott dvs OL eller - - på mätaren
 
H Håbbe01 skrev:
Jodå, resistansmäta tändkabel det är den till stiftet. Så tar man ur tändkabel på stiften och mäter mellan mittpinnnen och jord (någon metalldelar på klipparen så skall du ha några 1000 ohm. Kan variera men definitivt inte avbrott dvs OL eller - - på mätaren
Wow, bra att veta! Jag får 20 MOhms. Mega, alltså.
 
Om jag inte missförstod metoden. För jag läste på nätet några MOhms per fot?
 
  • Multimeter som mäter resistans på en tändstiftskabel vid en maskin, visar 15.39 MOhm på displayen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gauthier Gauthier skrev:
Wow, bra att veta! Jag får 20 MOhms. Mega, alltså.
Låter helt galet mycket. Frågan är om tändkabelhatten glappar i kontakt med kabel. Brukar gå o gänga loss hatten o mta, bara, kabel. Annars är nog spolen paj
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Håbbe01 skrev:
Låter helt galet mycket. Frågan är om tändkabelhatten glappar i kontakt med kabel. Brukar gå o gänga loss hatten o mta, bara, kabel. Annars är nog spolen paj
Tändkabelhatten, menar du det som kopplar dödmansbrytaren? För den har jag nämligen kopplat loss.
 
Tror det är grejjen som träs på tändstiftet som menas
 
Seger! Efter "vad skulle det annars vara?" typ av diagnos, beställde jag (först fel sen rätt) ny tändspole, fick mig en kyss vid test, mycket tydlig gnista trots solsken (till skillnad från förra spole), och så gick den igång!

Då släppte jag startsnöret, som jag inte satt fast i handtaget, och som sögs in i bakluckan som jag inte heller täckt. Fick betala för allt slarv.

Nåja, har 100 m startsnöre hemma, en bit trä, och nu går klipparen! Tack för hjälpen!
 
  • Hand håller i träbit med fäst startsnöre framför gräsklippare och grönska i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.