kamilenski skrev:
Jag vet iaf att min framtida media central ska placeras i ett litet rum. Tillsammans med NAS, skrivare, fax, server ...

Och användardator i data rummet. Då sliper jag alla dessa kablar...

men du fattar verkligen inte hur jäkla mycket ja än försöker förklara för dig.
du får göra precis hur du vill i ditt hus såklart men försök förstå att din nas, skrivare, fax, server ska kopplas in i nätverksuttagen på väggen i rummet o inte direkt i skåpet, det kan precis lika gärna vara i andra änden på huset o är precis samma sak.

mediacentralen är fortfarande skåpet på väggen som har inkommande kablage o delar upp dem o du ska väl inte sätta i kablarna där utan i nätverksuttagen på väggen o de kan ju sitta var som helst som ja säger.....

de blir inte mer mediacentral för att du nu tänkt o sitta o hacka i klädkammaren utan det är ju skåpet som är mediacentralen vare sig du har din data o skrivare i garberoben eller garaget.
 
C
mats_o skrev:
Bara för formens skull men du vet att det är skillnad på installationskabel och patchkabel?

Installationskabel har en massiv ledare per "tråd" medans en patch är flertrådad just för att vara smidig att böja men den är så inte bra i uttag och paneler
Oja.
 
gb79

Du har förklarat och jag har fattat flexibiliteten med centralen. Jag bara beskrev hur jag tänker göra i mitt hem. Kommer jag att behöva flytta skrivaren till annat utrymme blir det mycket enkelt. Eller se bilder från datorn på tv...

Den centralen ger stor valmöjlighet med tanke på var man vill ha grejor.

Valet att ha det mesta i ett litet rum bygger på mitt önskemål. Medan centralen ska ge mig möjlighet att kunna flyta grejorna precis som jag vill. Ser Du? jag har fattat. Tack.
 
kamilenski skrev:
gb79

Du har förklarat och jag har fattat flexibiliteten med centralen. Jag bara beskrev hur jag tänker göra i mitt hem. Kommer jag att behöva flytta skrivaren till annat utrymme blir det mycket enkelt. Eller se bilder från datorn på tv...

Den centralen ger stor valmöjlighet med tanke på var man vill ha grejor.

Valet att ha det mesta i ett litet rum bygger på mitt önskemål. Medan centralen ska ge mig möjlighet att kunna flyta grejorna precis som jag vill. Ser Du? jag har fattat. Tack.
ok ja ger mig, bra att du förstår, ja tycker bara de känns lite onödigt att viga ett rum till det, men du ska väl ha annat där i oxo.

själv kan ja tipsa om att du kunde ha en ventilerad garderob till detta ändamål istället. bara att öppna o vips har du din skrivare o server o nas o allt...

kostar ju ändå en del att bygga per m2, ett helt rum på nåra m2 kostar en slant o behövs troligen mer som klädkammare är mitt tips.

och ja ville bara göra dig helt uppmärksam på att du förstår vikten i att du inte behöver placera mediacentralen just i anslutning till detta rummet. utan skåpet kan va i tvättstugan o du kan fortfarande ha ditt lilla serverum i en garderob i andra ändå på huset, så du inte låser fast dig i tankarna.

mvh daniel
 
Precis. Den ger flexibilitet. Skrivare i toan ? Hehe

Du ska ha tack för den tiden du lagt på att förklara. Nu vet även 70 äringar vad det betyder :D
 
Läser och försöker förstå vad en mediacentral är.. Vi bygger nytt och får fiber inkopplat. Min fråga: måste man ha en mediacentral, om man inte vill det hur gör man då? Kan man ex ha IP-tele och TV på flera ställen i huset utan att ha en mediacentral?

/J
 
JohannaErik skrev:
Läser och försöker förstå vad en mediacentral är.. Vi bygger nytt och får fiber inkopplat. Min fråga: måste man ha en mediacentral, om man inte vill det hur gör man då? Kan man ex ha IP-tele och TV på flera ställen i huset utan att ha en mediacentral?

/J
Om man inte vill? Då får man en djävla massa kablar på golvet och längst väggar.

Nu har jag fixat min. Tack och lov. Allt med CAT 5e UTP. Samt lite tunnare koax. Även den trådlösa router och Ip boxen ligger i denna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.