Och vad finns i denna?
Var ska den placeras?
 
C
Det är där man har sin server, sin fiberkonverterare, sina switchar, sin NAS, sitt ADSL-modem om man har sån skit hemma, sin IPTV och IP-telefonilåda, osvosvosv. Den sitter lämpligen där man har en plats över, där det är lämpligt att dra in fiber, tele osv, och där det är lätt att dra rör ifrån till alla rum.
 
Är tvättstugan bra plats?
Eller bör det vara typ datarummet?
 
Blanda inte ihop mediacenter med media central...

Mediacenter är detta: http://en.wikipedia.org/wiki/Media_center


Media central är vad cheetah1 skriver, en plats i hemmet där du samlar dina media-apparater.
Var du kan ha den?
Var som helst där den får plats skulle jag säga.
Sen är ju de ofta rätt känsliga för fukt... Jag skulle personligen inte ha dem i tvättstugan.

Jag har ett förråd under källartrappan där jag har dragit in allt jag behöver i dator-väg. Där har jag modemet, backup-diskar, ett antal hårddiskar med media (film/musik) samt en nätverksskrivare.

Dessa strömmar sedan ut media till de datorer som ska servas, musik till stereo i vardagsrum eller kök, eller till TV-datorn.

/bastu
 
Medio = mellan

Alltså är det en mellancentral, eller vad vi normalt kallar undercentral.

d^_^b
 
Media central eller mediacentral?

En mediacentral är ju ett ganska generellt begrepp. Min föreställning är att det kan vara ett bibliotek, där du även har alla dina dvd-filmer. Kan ju även vara en fysisk NAS eller Windows Home Server där du har sparat alla dina filmer, musik, bilder.

Precisera exakt vad det är för användningsområden/krav du har på ditt media och din mediaupplevelse så kan jag hjälpa dig att välja rätt utrustning.

Frågan är inte direkt tydlig.

/Henrik
 
Jag har bara hört att man bör satsa på media central vid nybygge.
Vet inte vad det betyder och vad den ska innehålla.

Tipsa mig! Snälla...
 
Då menar man nog en plats där alla inkommande media samlas och sprids vidare i huset. Dvs telefoni, tv, nätverk och kanske även el. Då de har mer och mer med varandra att göra är det praktiskt om de är samlade på ett ställe.
 
petersv skrev:
Då menar man nog en plats där alla inkommande media samlas och sprids vidare i huset. Dvs telefoni, tv, nätverk och kanske även el. Då de har mer och mer med varandra att göra är det praktiskt om de är samlade på ett ställe.
Ok. Men i så fall var?
 
kamilenski skrev:
Ok. Men i så fall var?
nånstans där det inte är fuktigt och där man kan ljudisolera och även ventilera..

t.ex, vi har det i "garderoben" under trappan...
 
kamilenski skrev:
Jag har bara hört att man bör satsa på media central vid nybygge.
Vet inte vad det betyder och vad den ska innehålla.

Tipsa mig! Snälla...
du måste ju söka lite för att hitta, fast nu när du är min kompis såå...

http://www.byggahus.se/forum/teknik/130579-central-foer-naetverk-och-tv.html

http://www.byggahus.se/forum/teknik/107481-nybygge-mediacenterloesning.html

finns några gamla bilder hur de såg ut i min slarviga lösning, men tanken är god.
fråga på om de är nåt :wow:
 
gb79 skrev:
du måste ju söka lite för att hitta, fast nu när du är min kompis såå...

[länk]

[länk]

finns några gamla bilder hur de såg ut i min slarviga lösning, men tanken är god.
fråga på om de är nåt :wow:
Tack kompis d^_^b
 
Ett tips är att göra en stor. Min är i samma storlek som elcentralen och då blir det klurigt att få in mycket mer än en fiberconverter. En switch lär man också ha.

Servrar osv behöver nödvändigtvis inte vara på samma ställe, dom kan du ha var som helst bara du har en TP + ström där.
 
  • Gilla
Stefan_E
  • Laddar…
KingHippo skrev:
Ett tips är att göra en stor. Min är i samma storlek som elcentralen och då blir det klurigt att få in mycket mer än en fiberconverter. En switch lär man också ha.

Servrar osv behöver nödvändigtvis inte vara på samma ställe, dom kan du ha var som helst bara du har en TP + ström där.
Med andra ord. Ett litet data rum på typ 4 kvm vare perfekt. Ett större skåp typ ... Ja typ vad. Köks väggskåp eller tillverkas det färdiga centraler?
 
kamilenski skrev:
Med andra ord. Ett litet data rum på typ 4 kvm vare perfekt. Ett större skåp typ ... Ja typ vad. Köks väggskåp eller tillverkas det färdiga centraler?

har du verkligen läst länkarna ja skickade??

(och här ska det vara en smiley som bankar med brödkaveln)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.