15 063 läst ·
51 svar
15k läst
51 svar
Vad är en media central?
Medlem
· västra götaland
· 53 inlägg
ja det finns färdiga skåp i diverse storlekar beroende på vad du ska ha den till.
själv så tycker jag att ett rackskåp är bäst men dyrare
själv så tycker jag att ett rackskåp är bäst men dyrare
Nu vill jag inte vara elak, men om du inte vet vad en mediacentral är så tror jag inte du behöver någon heller 
Det är som med snickarverkstad, är du inte intresserad av det så kanske du inte ska ha en i ditt hus.
Om du vill spara pengar och utrymme så skulle jag nog strunta i det.
/S
Det är som med snickarverkstad, är du inte intresserad av det så kanske du inte ska ha en i ditt hus.
Om du vill spara pengar och utrymme så skulle jag nog strunta i det.
/S
Enklaste är att se till att ditt nybygge har ett stjärnnät typ gigabit, då har du sedan i lugn och ro fundera på vad du vill ha. Det är en fördel om ett av dina uttag finns typ i en större garderob (med mek. vent). Har du inte fiber till huset, se till att ditt switchskåp finns nära första jacket så du kan koppla in ett adslmodem.
Hör med en elfirma annars, de har pejl på sånt här!!
/henrik
Hör med en elfirma annars, de har pejl på sånt här!!
/henrik
Grejen är att jag ska bygga nytt. Har fiber fram till tomten. Idag har jag flera TP kablar dragna under lister. Till poppen, webbradio, tvn.
Tänkte att just Media central är detta jag behöver för att slippa dra alla dessa kablar?
Värst var att dra TP till spelaren på ovanvåningen.
Och då ska jag inte tala om alla kablar till högtalare.
Är det media central jag behöver?
p.s. media center har jag 2!
Tänkte att just Media central är detta jag behöver för att slippa dra alla dessa kablar?
Värst var att dra TP till spelaren på ovanvåningen.
Och då ska jag inte tala om alla kablar till högtalare.
Är det media central jag behöver?
p.s. media center har jag 2!
:S har du läst de trådarna över ja länka? de fanns både bilder och länkar där.kamilenski skrev:Grejen är att jag ska bygga nytt. Har fiber fram till tomten. Idag har jag flera TP kablar dragna under lister. Till poppen, webbradio, tvn.
Tänkte att just Media central är detta jag behöver för att slippa dra alla dessa kablar?
Värst var att dra TP till spelaren på ovanvåningen.
Och då ska jag inte tala om alla kablar till högtalare.
Är det media central jag behöver?
p.s. media center har jag 2!
jag tycker du behöver en mediacentral svar ja, men ja tycker du behöver läsa trådarna så du kan förstå lite bättre vad de handlar om.
är det nåt man får göra med en mediacentral man vill kunna utnyttja så är det just att dra kablar, men inte bakom lister utan i form av nätverksuttag på mer eller mindre lämpliga ställen. om du kollar på bilden från min central så kanske du kan försöka att förstå vad det är för delar i den, att få plats med mer saker kan va önskvärt men i mitt fall tror ja inte ja får det, även om ja snyggar till mycket.
en nas exempelvis kopplad till en mediacentral behöver ju exempelvis inte stå vid mediacentralen, det är ju det som är tjusningen, den kan va inkopplad i vilket nätverksuttag som helst i huset.
mvh daniel
gb79
Det är först nu jag börjar förstå vad en Media Central är. Inga bilder kan förklara det. Men ditt senaste inlägg öppnade mina sinnen
. Tack.
Under helgen kommer jag att gå via dina länkar. Men den här gången kommer jag att se med andra ögon. Nu vet jag iaf att varje rum bör ha 2 dosor och lediga rör dragna till ett skåp där åven min sat förbindelse ska ligga.
Tack för hjälpen och förstå att alla är inte så IT insatta som Du.

Det är först nu jag börjar förstå vad en Media Central är. Inga bilder kan förklara det. Men ditt senaste inlägg öppnade mina sinnen
Under helgen kommer jag att gå via dina länkar. Men den här gången kommer jag att se med andra ögon. Nu vet jag iaf att varje rum bör ha 2 dosor och lediga rör dragna till ett skåp där åven min sat förbindelse ska ligga.
Tack för hjälpen och förstå att alla är inte så IT insatta som Du.
robsarve skrev:
ja vet inte om ja har fel för en gång skull kanske men
jag hade precis tänkt att förklara lite enkelt för kamilenski o andra som inte förstår sig på vad mediacentral innebär kortfattat.
det är inte rummet som ska vara mediacentral, iaf inte i det avseende vi har pratat här i tråden. "mediacentralen" är vad kamilenski kallar skåp, skåpet allså mediacentralen är förberett för divererse inkopplingar.
i den så kan man ha inkommande tele, antennkabel från taket etc.
i den så är tanken att man sätter adsl splitter och modem, kanske en trådlös router. efter dessa apparater så splittar man upp detta på en patchpanel för nätverkskabel för att sen enkelt kunna koppla in/koppla om till rummen du ska ha data eller telefon i.
man sätter även sin antensplitter med kanske förstärkare om det behövs.
ja utvecklar gärna mer om det behövs men nu borde väl även den tröge fatta :wow:
mvh daniel
Jag fattar! Men det är svårt utan tusen kablar om man saknar ett skåp med rör till alla utrymmen! Idag vet jag (tack vare er) att ett skåp räcker. Men den måste installeras under tiden man bygger. Annars blir det som i mitt hem.