Jag har under sommaren stött på ett nytt begrepp... E-stock.

Senast på ebay stod denna förklaring som eg inte riktigt är solklar, eg varför den inte kan säljas som ny..

THIS IS A BOSCH 'E' STOCK MACHINE & COMES WITH A ONE YEAR MANUFACTURERS WARRANTY. THESE MACHINES ARE CANCELLED ORDERS OR OVERSTOCKED MACHINES THAT HAVE BEEN RETURNED TO BOSCH BUT CANNOT BE SOLD ON AS BRAND NEW MACHINES. THEY ARE IN A BRAND NEW CONDITION & HAVE NEVER BEEN USED. REPAIRS UNDER WARRANTY CAN BE CARRIED OUT BY ANY BOSCH SERVICE AGENT OR BY BOSCH THEMSELVES PROVIDING A COPY OF THE RECIEPT IS SHOWN.
Antingen är produkten helt ny och Oanvänd Och då kan den ju säljas som ny men här är något mellanting.
Prisnivåerna verkar ligga typ 30% under nypris.
 
Dert är väl vad jänkarna kallar refurbished? Alltså kundreturer, garantireparationer etc?
 
Kan vara refurb, men texten jag citerade låter väldigt luddig i så fall. Men annars så stämmer det.
 
Googlade din text Nimajneb, och här är ett exempel där det klart och tydligt står "Condition: Manufacturer refurbished" samtidigt som de kallar den e-stock.

Jag tycker att det är missvisande då e-stock brukar vara "excess stock", dvs "hyllvärmare" som sålts vidare till ett företag som specialiserat sig på att hitta kanaler för sådana produkter (till ett lägre pris). Då är det frågan om oanvända produkter, inte "refurbished".
 
Nimajneb skrev:
Kan vara refurb, men texten jag citerade låter väldigt luddig i så fall. Men annars så stämmer det.
Är refurb

Text på annat ställe hos en av firmorna

What does reconditioned mean exactly?

Many of our reconditioned tools are returns due to bankrupt or overstock returns.
Where there has been a fault with the machine on the production line, it has been repaired by Dewalt or Bosch & must be sold on as reconditioned. All include a 1 year warranty & batteries are as new & included in the warranty.
 
Det låter IMO närmast som lite skadad/sliten förpackning, pga hanteringen fram & tillbaka mellan tillverkare => försäljare => ev.konkursförvaltare.
Om det är en hyllvärmare vars oöppnade förpackning är i fullgod kondition borde produkten säljas som spritt ny, med ett ev. prisavdrag för omodern modell, det är inget som borde rendera ett särskilt begrepp mao. Och refurb är ju alltid refurb, dvs bruten förpackning och hanterad/använd på något vis. Om man kan lita på försäljaren i det här fallet och med ovanstående resonemang så låter det som en god affär. Har du någon länk till annonsen?
 
Helt ny apparat, som pga amerikansk lagstiftning ej får säljas som ny vara. Varor som blir E-stämplade är ofta överblivna - tex Stora snickerisnabben AB beställer 200st Bosch linjelaser. Ordern behandlas av Bosch i usa, men innan det levereras ångrar sig kunden och vill bara ha 195st. De 5 som blir över är E-stock. Gäller även oöppnade returer.
 
Så de fem linjelasrarna i exemplet får inte säljas som nya även fast de inte ens lämnat Bosch? Nog för att jänkarna är strikta vad gäller konsumenters rättigheter, men att "bokade" varor inte anses som nya efter "ombokning"
Om de skickats fram & tillbaka vore det väl en sak IMO.
 
Samt att exemplet gällde UK, kan dom vara lika knepiga som amerikanarna månne.....
 
Det också, jag är helt förbluffad! Det verkar omständligt för alla parter att hålla reda på, till synes till ingen annan nytta än att det blir lite billigare i vissa fall. Men det täcker ju tillverkaren givetvis upp på annat håll (inkl. administrationen av densamma). Så i slutändan...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.