Du har ju möjlighet att elda med ved, vilket förutsätter att du bor där permanent. Skulle du välja att bosätta dig där, vore det det billigaste alternativet då det gäller uppvärmningen.
Fram till dess att du tagit det beslutet, permanentboende eller ej, tycker jag inte du skall lägga ner för mycket pengar och låsa fast dig vid något som kanske blir svårt att komma ut senare. Allt förändras, och även vi själva. Den dag du tycker det är dags att bosätta sig där kanske du vill ha en värmepump.
I ditt ställe skulle jag börja med att renovera skorstenen och se till att det gick att elda i vedpannan. Sedan skulle jag införskaffa en pelletsbrännare. Ingen krånglig sak utan en simpel och driftsäker. En Janfire.
Jag har själv haft 5 st i hus jag äger, ett hus sålt i fjol vid denna tid och den äldsta har gått i 6 år. Har totalt bytt två tändspiraler och gjort en enklare service på dem efter 3 år. I mitt tycke även enkla att sköta.
Finns det uttag för elpatron i pannan skulle jag sätta in sådana. I annat fall skulle jag komplettera med en elkassett vid sidan om pannan.
Till detta skulle jag införskaffa/bygga ett pelletsförråd som räckte 7 - 14 dagar.
Avslutningsvis motorshunt med utomhusgivare.
Som sagts tidigare finns det flera säkerhetsanordningar på godkända pelletsbrännare. Flamvakt, vattenmagasin och en slang till matningen som brinner av om olyckan är framme. Får man brand i ett pelletsförrådet har man med största sannolikhet gjort en felaktig installation. Då något hus stod tomt för mig sotade jag var 14 dag. Det gick alldeles utmärkt.
Nu tycker jag du har en hyfsad anläggning. När du är där kan du elda i vedpannan. När du åker iväg, kör du igång pelletsvärmaren, drar ner på värmen, som utomhusgivaren sköter och ställer in elkassetten så den går in om pelletsbrännaren skulle stanna.
Brännare och elkassett borde gå att köpa på blocket till rimlig penning.

PST skrev:
Intressant panna, men den verkar en hel del dyrare än en tex en fokus . (Även med en brännare till), pelletsbrännare i allmänhet verkar dessutom klart dyrare än vad som är rimligt, kanske skall vänta till kineserna börjar bygga sådana :D
I norrland betalar vi 55000:- för den men då ska du ha 10-15% rabbat på det priset.. :)
Pannan är ju komplett med elpatron som backup sen går den inte jämföra med t.ex focus, Asklådan på biomaticen är som en byrålåda typ så askutrymme finns det gott om + att biomaticen har stående tuber vilket inte bör vara nått annat i en pelletspanna.. Liggande tuber/rökkanaler samlar flygaska så intervallerna för sotning blir oftare..

Som sagt jag garanterar att du inte skulle ångra ett köp av den, 6-7000 kWh kan du garanterat köra mellan tömmningarna av asklådan utan att ha komprimerat askan med spaken..
Ena av kompisarna som har en sån har minskat sin elförbrukning med 55000 kWh nu o har kört igenom 35 ton sedan april -06 utan ett enda driftstopp, Han bytte slussvingarna efter 24 ton o dom kostar ca 240:- o tar 30 min att byta..

15000 kWh gör ca 3,7 ton pellets..

Vad du än gör snåla inte på anläggningen allt för mycket, Det blir dyrare att ångra sej senare..
Sen så kan du fixa justeringen via mail till mej, Den är lätt att ställa in bara man vet vikten på pelletsen.. :)

2an skrev:
I norrland betalar vi 55000:- för den men då ska du ha 10-15% rabbat på det priset.. :)
Pannan är ju komplett med elpatron .
Det är även fokus-pannan iofs...kostar väl sådär 20-25tkr (rinkaby) men utan brännare....

Hur var det med tuberna på focusen?;)

Mvh

Fokusen har inte spaksotning & är i princip en "oljepanna"/överförbränningspanna. Men är nog ,mkt bra för pellets.

Jorå alltid bra med några billiga alternativ också visst....Den funkar nog perfekt den pannan också lite mer jobb men det är väl OK

Mvh

Nu har vi tänkt om:

Troligen blir det ingen pelletspanna, utan en 6-12kW markvärmepump, kompletterad med de vedeldade kaminer/spisar som redan finns, samt möjligen en eller ett par nya tunga "kakelugnar" eller liknande.

(Vi har en drygt en hektar egen åker i anslutning till byggnaderna, som passar utmärkt till att gräva ned 6-800 m slang i .)

Försök bara dimesionera vp så den klarar 100% täckning, Snåla inte med slangen då ni har gått om mark.. :)

Japp, blir det mark v p (vilket det lutar åt som sagt) blir det ordentligt med slang.

Jaha och sen kom ett solvärmebidrag som vi inte kunde motstå, så under sommaren har jag installerat 3 paneler med vaccumrör (90 rör) som driftsattes igår... Efter en hel del jobb och tre beställningar från Rinkaby sitter de inkopplade via en plattvärmeväxlare till de gamla acktankarna, (som desvärre bara har anslutningar i toppen och botten. En ny egendesignad tank skall det bli, men troligen inte förrän nästa år...), Mycket lärorikt och kul att bygga ihop själv...

(Min frus kommentar när jag förevisade anläggningen för henne: - "Hur visste du hur du skulle koppla ihop det?")

Vet inte om det är aktuellt längre men den här var jag väldigt intresserad av förrut. Hade tänkt elda pellets när vi inte var där och elda ved då vi var där, den fyller automatiskt på med pellets när veden slocknat.
http://www.combiheat.se/pelletsvedspis.htm

Tycker alltid det är skumt med datorgjorda bilder istället för foton, har de ingen riktig produkt att visa upp?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.