C Capative skrev:
Jag håller inte med.
Rysslands intressesfär är östra delarna av Ukraina, där den Ryska diasporan finns.
Ryssland är inte intresserad av mer.
Det är den bilden jag fått när jag analyserat vad som hänt där.
Ja men vilken tur vi har!

Det är BARA Ukraina som ska förintas våldtas, kidnappas, torteras & dödas.
Ja men då är det okey eller?

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
L lat skrev:
En mycket läsvärd artikel så här när skatter i allmänhet diskuteras & vi dessutom har Trump, Putins krig i Ukraina och osäkerhet om var NATO står (iom Trumps inflytande på dem).

[länk]
Jo... ska det vara någon trovärdighet så behövs det ju en europeisk kärnvapendoktrin som Frankrikes president Macron föreslagit.

Sen ser jag inte riktigt hotbilden och hur ett anfall mot Sverige skulle gå till? Eftersom vi nu är medlemmar av NATO så blir något land angripet så gäller artikel 5 att andra NATO-medlemmar ska hjälpa Sverige (oavsett vad USA gör)

https://www.nato.int/cps/in/natohq/official_texts_17120.htm?selectedLocale=sv

Man kan ju sedan inte "smyga" sig på ett land med den omfattande satellit samt signalspaning som alltid kontrollerar allt som händer och skulle ryssen anfalla så blir det sannolikt mycket blodigt. Svenska JAS ihop med norska och danska F35 är klart slagkraftigt.

Däremot ligger det närmare till att baltstaterna, Polen eller Finland angrips och då ska vi givetvist ställa upp för att kasta ut ryssen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane
C Capative skrev:
Jag håller inte med.
Rysslands intressesfär är östra delarna av Ukraina, där den Ryska diasporan finns.
De kan ha sin intressesfär var fan de vill, men de får hålla sig innanför sina egna gränser.

Din analys håller nog inte helt, hade sen gjort det så hade Ryssland inte varit runt och krigat i andra länder, exempelvis Syrien och inte heller hade de skickat mördare och spioner runt halva världen.

• Gilla
Lostmoose och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Men nu beskriver du läget efter erövringen?
Ja, du gjorde ju det eftersom du började så här:
P Pin skrev:
Om jag var Putin och lyckades erövra Sverige

Jag är beredd att offra allt.
Jag ställer mig på frontlinjen trots att jag är för gammal, halt och lytt.
Det var så generationer innan gjorde för att vi skulle få Det så bra som vi fått.
Dö som en hjälte är hedervärt

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
GAAAAAAAH jycken har problem med tänder och snåljåparna på Evidensia vill ha mellan 15-20k för att dra ut dom..

Edit vi lever i en PK värld förlåt om någon tog illa upp..

• Ledsen
yonna och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
T TheGame skrev:
Jag är beredd att offra allt.
Jag ställer mig på frontlinjen trots att jag är för gammal, halt och lytt.
Det var så generationer innan gjorde för att vi skulle få Det så bra som vi fått.
Dö som en hjälte är hedervärt
Jag är också för gammal men kommer göra allt jag kan och orkar för att bidra till att försvara vårt land.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C Capative skrev:
Jag förstår inte varför kriget skulle komma närmare såvida inte Väst eskalerar det mer.
Börjar bli mycket troll här.

• Gilla
  • Haha
Intet och 3 till
  • Laddar…
C Capative skrev:
Jag håller inte med.
Och sen glömde du det som pågår i Moldavien, Azerbajdzjan, Armenien, Georgien osv.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
C Capative skrev:
Jag håller inte med.
Ja just ... och Jultomten finns på riktigt samt att de där emailen om att du ärvt en förmögenhet i Nigeria kommer att ge dig massor med pengar.

• Haha
  • Gilla
Lilllen och 2 till
  • Laddar…
G
G Greger_08 skrev:
GAAAAAAAH jycken har problem med tänder och snåljåparna på Evidensia vill ha mellan 15-20k för att dra ut dom..

Edit vi lever i en PK värld förlåt om någon tog illa upp..
GAAAAH jag skriver i fel tråd som vanligt🤪

• Haha
  • Gilla
Blåhimmel och 6 till
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
GAAAAH jag skriver i fel tråd som vanligt🤪
Lätt hänt! Starkt att erkänna det 👍

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Man kan ju börja med att ta mer från den rikaste tiondelen. Höja skatt på kapital, ökad marginalskatt etc. Det finns väl inget land (utom möjligen Ryssland) där klyftorna mellan fattig och rik har ökat så mycket som i Sverige de senaste årtiondena?

Inte för att det kommer att räcka, men det är en start och går säkert hem bättre i stugorna än att skära ner på äldrevården eller ta bort den betalda skolmaten.

Bättre att alla kan få skolmat än att några har råd att äta på restaurang varje dag, typ.
och redan i inlägg 9 så spårade det ut

J jawen skrev:
Ja men vilken tur vi har!

Det är BARA Ukraina som ska förintas våldtas, kidnappas, torteras & dödas.
Ja men då är det okey eller?
Tyvärr är det så just nu
väst pumpar in resurser för att hålla kriget inom Ukraina så de slipper bli våldtagna själva.
det lär inte dröja länge innan Vi skickar ner en bataljon av 18-20 åringar som löser av och tar över rollen åker hem i liksäck

P paralun skrev:
Jo... ska det vara någon trovärdighet så behövs det ju en europeisk kärnvapendoktrin som Frankrikes president Macron föreslagit.

Sen ser jag inte riktigt hotbilden och hur ett anfall mot Sverige skulle gå till? Eftersom vi nu är medlemmar av NATO så blir något land angripet så gäller artikel 5 att andra NATO-medlemmar ska hjälpa Sverige (oavsett vad USA gör)

[länk]

Man kan ju sedan inte "smyga" sig på ett land med den omfattande satellit samt signalspaning som alltid kontrollerar allt som händer och skulle ryssen anfalla så blir det sannolikt mycket blodigt. Svenska JAS ihop med norska och danska F35 är klart slagkraftigt.

Däremot ligger det närmare till att baltstaterna, Polen eller Finland angrips och då ska vi givetvist ställa upp för att kasta ut ryssen.
artikel 5 lär ju inte fungera den är för slö, det skall vara consensus i NATO för att den skall kunna åberopas
och vem skall få förtur
ett scenario:
Vi och övriga NATO har halva vårt försvar "ute" för att försvara turkiet , polen, finland och baltländerna (nästan där redan nu).
P vill ha Gotland, vi ser detta åberopar artikel 5 men USA vill inte släppa till vad händer då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.