6 253 läst ·
117 svar
6k läst
117 svar
Vad är du beredd att offra för Sverige?
Om jag var Putin och lyckades erövra Sverige skulle jag inte lite på de som lade sig platt och viftade med vit flagga. Jag skulle lita mer på de som var trogna sitt land och försvarade det. De med vita flaggor skulle jag tro skulle jag tro skulle upprepa sitt beteende inom den nya regimen.
Detta verkar de som vurmar för ”fred” och Ryssland och tidigare Sovjetunionen ha svårt att begripa. De vore de första att rensas ut.
Detta verkar de som vurmar för ”fred” och Ryssland och tidigare Sovjetunionen ha svårt att begripa. De vore de första att rensas ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Man kan ju tycka det men det är ju inte så det verkar vara i de ukrainska områden som Ryssland har ockuperat. Det finns ukrainare som snabbt gick över till rysk sida och som blev chefer inom det offentliga, medan de som inte gjorde så har blivit torterade, dödade, internerade i Ryssland etc.P Pin skrev:Om jag var Putin och lyckades erövra Sverige skulle jag inte lite på de som lade sig platt och viftade med vit flagga. Jag skulle lita mer på de som var trogna sitt land och försvarade det. De med vita flaggor skulle jag tro skulle jag tro skulle upprepa sitt beteende inom den nya regimen.
Min kommentar handlade inte om huruvida 5% målet var bra eller inte. Utan att det är idiotiskt att låna för att öka i den riktningen. Ska det vara en stadig utgift måste den bygga på en kontinuerlig inkomst.J Jaggatagga skrev:
Jag har funderat en del över denna fråga och som förälder skulle jag göra i princip vad som helst för att mina barn ska få en framtid.
Det är väl på temat lätt att säga, men jag är övertygad om att jag gladeligen ger mitt liv för ett fritt Sverige där mina barn får växa upp.
Vad gäller finansieringen så finns det många bra och intressanta förslag om att en skatt på ägda bostäder (även bostadsrätter) skulle kunna finansiera försvaret och fungera som föraäkring. Den vanliga hemförsäkringen gäller ju som kanske bekant inte om ryssen kommer och bombar ditt hem.
Det är väl på temat lätt att säga, men jag är övertygad om att jag gladeligen ger mitt liv för ett fritt Sverige där mina barn får växa upp.
Vad gäller finansieringen så finns det många bra och intressanta förslag om att en skatt på ägda bostäder (även bostadsrätter) skulle kunna finansiera försvaret och fungera som föraäkring. Den vanliga hemförsäkringen gäller ju som kanske bekant inte om ryssen kommer och bombar ditt hem.
Vilka extrema siffror du använder i exemplet!Fairlane skrev:
Land A har alla exakt samma inkomst/förmögenhet.
Land B har en person 99% av inkomst/förmögenhet, övrig befolkning delar på resten.
Om land A gör en förändring på 50% av invånarna får 51% av inkomst/förmögenhet och de andra 50% får 49% av inkomst/förmögenhet, medan land B inte förändrar något, så kommer det land A ha ökat klyftorna ner än land B.
Seriöst Land B 99%!
Börjar man "dra exemplen" med idiotiska alternativ, så blir svaret därefter.
Land B har redan "inbördeskrig" & 1% är inte längre säkra ens med 4 m högt elstängsel & hyrd militär som ska skydda dom.
Jo, men poängen är att sverige har en rätt bra jämställdhet även om den drastiskt har minskat. Man kan inte titta på förändringen och tro att man kan få information om läget.
Fly landet kommer jag absolut inte göra. Vill inte bli invandrare eller flykting, med nytt språk och kultur att lära sig. Min autism gör ju att jag knappt fattar svenska så hur skulle det då gå om jag skulle fly.MultiMan skrev:
Jag har inte särskilt mycket pengar att bidra med, tyvärr.
Om jag ska svara på frågan vad jag är beredd att offra för att behålla Sveriges oberoende och självbestämmande så är det allt, det vill säga livet självt. Jag har haft denna diskussionen med politiskt intresserade och ibland aktiva vänner men märkligt nog har de som kallar sig Sverigevänner inte sällan planer på att fly landet om vi blir invaderade. Det kommer jag aldrig att göra. Jag är förberedd så långt det går eftersom hotbilden ändå ökat succesivt, så det är ingen över natten chock som uppstått.
Måste jag så slåss jag men överleva och ha ptsd är inte min grej.
Har ingen placering men vid en kris så kan jag nog tänkas duga till att odla samt enklare sömnad om det skulle behövas av de som stannar kvar
Men hur finansiera ett krig/försvar? Vård skola osv är ju redan lågbudget. Så höja momsen på lyx artiklar kanske? Elektronik smink smycken klockor? Sånt som köps men inte är måste såsom mat och kläder. Eller gynnar det bara gängen?
Meh, staten behöver inte mer pengar, man har redan tillräckliga intäkter för att bekosta ett fullgott försvar. Handlar bara om prioriteringar.
Stryk biståndsbudgeten och lägg den på försvaret. Redan där är vi uppe och nosar på 3,5 % av BNP. Går att göra i princip på studs, om man faktiskt vill.
Men om man faktiskt vill veta vad folk är beredda att ”offra”, och inte bara vad de säger sig vara villiga att ”offra”, så är det väl bara att införa nån sorts variant av premieobligationer med väldigt låg eller ingen utdelning. Kalla dem ”försvarsobligationer”.
Stryk biståndsbudgeten och lägg den på försvaret. Redan där är vi uppe och nosar på 3,5 % av BNP. Går att göra i princip på studs, om man faktiskt vill.
Men om man faktiskt vill veta vad folk är beredda att ”offra”, och inte bara vad de säger sig vara villiga att ”offra”, så är det väl bara att införa nån sorts variant av premieobligationer med väldigt låg eller ingen utdelning. Kalla dem ”försvarsobligationer”.
Men nu beskriver du läget efter erövringen?BirgitS skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 954 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 954 inlägg
Jag försökte visa på att en störst ökning inte säger så mycket om förhållandena varit väldigt olika i början. Du kan välja vilka siffror du vill. I Sverige har klyftorna kanske ökat ner än i Brunei, men det betyder inte att Sverige har större klyftor än Brunei.J jawen skrev:
Är.du med då?
Ja det verkar ju vettigt att jag som jobbat hårt hela livet och redan betalat sjukt mycket mer till samhället ska bidra med ännu mer så dom som går till jobbet och sitter av sina 8h ska slippa lida, det känns fair...B b8q skrev:Man kan ju börja med att ta mer från den rikaste tiondelen. Höja skatt på kapital, ökad marginalskatt etc. Det finns väl inget land (utom möjligen Ryssland) där klyftorna mellan fattig och rik har ökat så mycket som i Sverige de senaste årtiondena?
Inte för att det kommer att räcka, men det är en start och går säkert hem bättre i stugorna än att skära ner på äldrevården eller ta bort den betalda skolmaten.
Bättre att alla kan få skolmat än att några har råd att äta på restaurang varje dag, typ.