Vad är din belåningsgrad?

• 0-9%

17 Röster 7,8%
  • 10-19%

5 Röster 2,3%
  • 20-29%

15 Röster 6,8%
  • 30-39%

8 Röster 3,7%
  • 40-49%

16 Röster 7,3%
  • 50-59%

9 Röster 4,1%
  • 60-69%

32 Röster 14,6%
  • 70-79%

38 Röster 17,4%
  • 80-89%

41 Röster 18,7%
  • 90-100%

38 Röster 17,4%
  • Antal röster
    219
  • Omröstningen stängd .
MathiasS, det blir väl samma sak om husets värde ändras? Sånt kan man ju inte alltid styra över...

MathiasS skrev:
Hur resonerar man när man investerar nästan dubbla husvärdet i huset? :x
Ska börja med att säga att lånebeloppet är 900 000 så det är inga extrema summor. Här säljs få hus och de som är till salu är antingen hus byggda på 40-60-talet med stora renoveringsbehov, eller Älvsbyhus byggda på 70-90-talet med lite mindre renoveringsbehov men ganska höga driftskostnader.

Istället byggde vi eget som vi vill ha det med bra isolering och jordvärme så driftskostnaderna åtminstone är låga. Visst att det är risk och måste vi av någon anledning sälja de närmsta åren får vi ta en förlust. Värderingen är också osäker då inga nya hus säljs här vilket gör det svårt att veta hur mycket vi egentligen skulle kunna få vid en försäljning.

Bjurran skrev:
MathiasS, det blir väl samma sak om husets värde ändras? Sånt kan man ju inte alltid styra över...
Jo men det är ju rätt ovanligt att en fastighets värde plötsligt halveras. Hände det speciellt ofta skulle bankerna ha ett tak på 50% belåning...

Apollonia skrev:
Ska börja med att säga att lånebeloppet är 900 000 så det är inga extrema summor. Här säljs få hus och de som är till salu är antingen hus byggda på 40-60-talet med stora renoveringsbehov, eller Älvsbyhus byggda på 70-90-talet med lite mindre renoveringsbehov men ganska höga driftskostnader.

Istället byggde vi eget som vi vill ha det med bra isolering och jordvärme så driftskostnaderna åtminstone är låga. Visst att det är risk och måste vi av någon anledning sälja de närmsta åren får vi ta en förlust. Värderingen är också osäker då inga nya hus säljs här vilket gör det svårt att veta hur mycket vi egentligen skulle kunna få vid en försäljning.
Ok.

Du säger "ta en förlust". Iprincip handlar det ju om att man går i konkurs om man inte kan lösa sina lån i en situation där man är tvingad att sälja. Det vet jag inte om jag skulle vilja riskera. Du pratade iofs om blanco-lån - då handlar det "bara" om att man har en jösses massa pengar att betala tillbaka utan att man får något för det.

900k i lån är kanske inte så mycket sett till vad Svensson lånar generellt, men det är väldigt mycket pengar att spara ihop och speciellt i ett läge där privatekonomin inte fungerar. Vore det lite pengar skulle man inte behöva ha en belåningsgrad på 180%.

MathiasS skrev:
900k i lån är kanske inte så mycket sett till vad Svensson lånar generellt, men det är väldigt mycket pengar att spara ihop och speciellt i ett läge där privatekonomin inte fungerar.
Nu är det ju "bara" 400k man behöver spara ihop... Inte så lite det heller iofs :S

Om vi av någon anledning skulle vara tvingade till att sälja idag skulle det bli en uppskattad förlust på 400 000 kronor ja. Misstänker dock att det skulle bli mindre eftersom betydligt äldre hus har sålts för 500 000 kronor.

Till en del av den summan har vi en borgensman, som vi antagligen skulle få betala tillbaka till över en lång tid med låg eller ingen ränta. En del av förlusten kan vi täcka med sparade pengar och en del kan vi dra av på skatten. Det som återstår får vi nog fortsätta ha som blancolån så en personlig konkurs skulle det inte bli. Men tanken är såklart att bo kvar länge så jag tycker det är värt risken.

Nyfniken skrev:
Nu är det ju "bara" 400k man behöver spara ihop... Inte så lite det heller iofs :S
De är nog sant. Men som sagt, om det vore lite pengar att spara ihop skulle man inte behöva ha en belåningsgrad på 180%.

Detta är ju en orealistisk situation i tätort, men det kanske är vanligare ute i landet där marknadspriset inte överstiger byggnadskostnaden så snart man satt nyckeln i dörren.

Ericc
Jag tycker jag har mycket i lån och då är det c.a 45%.

Ericc
Det blir nya Lettland med räntehöjningar scared0010.gif

Alltid svårt att bara gå på siffror med, kom att tänka på ett av mina första hus som köptes på exekutiv auktion och där jag för enkelhetens skull tog lånet innan köpet var klart för att inte riskera ngt och banken gick gärna med på att låna ut taxeringsvärdet utan vidare så jag fick 225kkr på kontot och gick på auktionen och lyckades ropa in huset för ca 23kkr och fick då på pappret en belåningsgrad på 1000% :P
Ngt år senare så såldes huset för ca 300k efter en massa renovering så dom där 1000% kändes inte alltför svettiga iaf i slutänden, skulle vara mer orolig för ett "normallån" på 3milj och 85% belåning.

Håller med Tossegubbe, jag hade varit mer nervös om jag bodde i en mellanstor stad och byggde nyckelfärdigt för 3 miljoner med ett lån på 2,6 miljoner. En allmän eller lokal prisnedgång kan då medföra förluster som man kanske inte räknat med innan. I dagsläget har jag tagit en större risk, men på fem års sikt är det svårt att säga vem som gjort det sämsta valet.

Skrev på kontrakt idag. Blir 90% belåningsgrad, drygt 3milj i lån.

Dumt?
Kanske, men vad skall man göra när man bor i sveriges näst största stad och inte vill flytta ut på landet? (samtidigt som man inte har massa vinst från en bostadsrätt att putta in)

Men vi har ganska låga levnadskostnader och klarar utan problem att lägga 20k/mån på boendet. Båda medlemmar i a-kassan och vid en längre arbetslöshet får man väl sälja bilen och hojen och hyra ut övervåningen. Så egentligen känns det inte så riskfyllt :|

vi har så litet huslån så det blir fullt belånat faktiskt då det var mest logiskt då vi köpte eftersom bufferten vi har sparat skall gå till att renovera en hel del Men vi har bara lån på 300K så det är ingen fara direkt... för huset är värt mer nu än då vi köpte det även om köpesumman var 315K.Så pollen blir lite missvisande för oss kan man säga...men jag svarade ändå 90-100%.

Känns som om vi inte direkt har så mycket att förlora för huset går ju aldrig ner till 0 .....

Skuldfri.

Det förändrar saker och ting.

Jag är inte ekonomiskt oberoende. Men jag oroar mig inte för något som rör det ekonomiska.

Och i det lilla, en frihet i sig.

Uppdaterar den här tråden för att berätta att ni kan sluta oroa er för efter en omvärdering av huset är belåningsgraden nu nere på endast 95 %...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.