Ett hus från 1972, platta på mark. Antagligen blåbetongblock runt om. Finns ett mysko rör dia ca 1 dm som kommer ut ur grunden, se bilder. Vad är det bra för? Nån som vet?
Huset ligger i Åtvidabergs kommun.
Huset ligger i Åtvidabergs kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Finns nu men inget sånt när jag flyttade in. Så det är inget tilluftsrör för kamin.
Finns inte en chans att det är ett tilluftsrör. Finns inget sånt i golv eller vägg inomhus. Fler förslag?
ullet
Hobbyelektriker
· Västerbotten
· 588 inlägg
ullet
Hobbyelektriker
- Västerbotten
- 588 inlägg
Jag bodde ett tag i ett radhus byggt på 70-talet som hade ett liknande rör mitt i plattan.
Det röret användes för att dra färskvattenv och värmestammar mellan husen. Det var framdraget till båda gavlarna på längan för att man skulle få åtkomst att skjuta i nya rör vid behov (är min tolkning i alla fall).
Det röret användes för att dra färskvattenv och värmestammar mellan husen. Det var framdraget till båda gavlarna på längan för att man skulle få åtkomst att skjuta i nya rör vid behov (är min tolkning i alla fall).
Hmmm, intressant men detta är ju en fristående villa? Långt till grannarna..ullet skrev:
Jag bodde ett tag i ett radhus byggt på 70-talet som hade ett liknande rör mitt i plattan.
Viker det ner en bit in. kan vara en fom av ventilation under plattan. Är det någon pipa i skorsten ( om du har en ) som kanske går ner under plattan, blir då självdrag av lite mindre format, Drar ut fukt och ev radon.L Leif Granström skrev:
Det var intressant. Nån skorsten har aldrig funnits. Tänkte också på det där med radon. Locket har varit på för att jag är rädd och få in "husdjur" men då kanske man ska ha det öppet? Med ett nät.J jonaserik skrev:
Men tänkte man verkligen på risken med radon redan på tidigt 70-tal? Är det ens möjligt?
Har ingen aning om det med 70 talet, men ventilation visste man om. Så såga ur lockets innerdel och limma ett kopparnät eller rostfritt med små öppningar så får du kanske en liten bent under. Kolla upp efter några veckor om det finns kondens i röret ut.L Leif Granström skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg