Ett hus från 1972, platta på mark. Antagligen blåbetongblock runt om. Finns ett mysko rör dia ca 1 dm som kommer ut ur grunden, se bilder. Vad är det bra för? Nån som vet?
Huset ligger i Åtvidabergs kommun.
Mysko rör som kommer ut ur grunden på ett hus från 1972, omgivet av sten och löv, i Åtvidabergs kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rött husfasad från 1972 med grå grund, ett mystiskt rör på ca 1 dm i diameter sticker ut från grunden, omgivet av sten och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du en kamin, vedspis eller liknande?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nej. Finns nu men inget sånt när jag flyttade in. Så det är inget tilluftsrör för kamin.

Kan ju vara förberett för någon form av eldstad även om det inte finns någon på plats. Har du några ritningar på huset?

Finns inte en chans att det är ett tilluftsrör. Finns inget sånt i golv eller vägg inomhus. Fler förslag?

ullet
Jag bodde ett tag i ett radhus byggt på 70-talet som hade ett liknande rör mitt i plattan.

Det röret användes för att dra färskvattenv och värmestammar mellan husen. Det var framdraget till båda gavlarna på längan för att man skulle få åtkomst att skjuta i nya rör vid behov (är min tolkning i alla fall).

ullet ullet skrev:
Jag bodde ett tag i ett radhus byggt på 70-talet som hade ett liknande rör mitt i plattan.

Det röret användes för att dra färskvattenv och värmestammar mellan husen. Det var framdraget till båda gavlarna på längan för att man skulle få åtkomst att skjuta i nya rör vid behov (är min tolkning i alla fall).
Hmmm, intressant men detta är ju en fristående villa? Långt till grannarna..

L Leif Granström skrev:
Hmmm, intressant men detta är ju en fristående villa? Långt till grannarna..
Viker det ner en bit in. kan vara en fom av ventilation under plattan. Är det någon pipa i skorsten ( om du har en ) som kanske går ner under plattan, blir då självdrag av lite mindre format, Drar ut fukt och ev radon.

J jonaserik skrev:
Viker det ner en bit in. kan vara en fom av ventilation under plattan. Är det någon pipa i skorsten ( om du har en ) som kanske går ner under plattan, blir då självdrag av lite mindre format, Drar ut fukt och ev radon.
Det var intressant. Nån skorsten har aldrig funnits. Tänkte också på det där med radon. Locket har varit på för att jag är rädd och få in "husdjur" men då kanske man ska ha det öppet? Med ett nät.
Men tänkte man verkligen på risken med radon redan på tidigt 70-tal? Är det ens möjligt?

L Leif Granström skrev:
Det var intressant. Nån skorsten har aldrig funnits. Tänkte också på det där med radon. Locket har varit på för att jag är rädd och få in "husdjur" men då kanske man ska ha det öppet? Med ett nät.
Men tänkte man verkligen på risken med radon redan på tidigt 70-tal? Är det ens möjligt?
Har ingen aning om det med 70 talet, men ventilation visste man om. Så såga ur lockets innerdel och limma ett kopparnät eller rostfritt med små öppningar så får du kanske en liten bent under. Kolla upp efter några veckor om det finns kondens i röret ut.

J jonaserik skrev:
Har ingen aning om det med 70 talet, men ventilation visste man om.
Håll en tändstickslåga vid röret för att se om du har någon form av luftrörelse där. Rör sig inte luften lär ventilationsnyttan vara försumbar.

Kan vara ett spolrör för avloppet. Har varit med att monterat sådana för att kunna spola stammen ut till gatan och slippa dra in grejerna i huset

Matti_75 Matti_75 skrev:
Kan vara ett spolrör för avloppet. Har varit med att monterat sådana för att kunna spola stammen ut till gatan och slippa dra in grejerna i huset
Hur är ett sånt "kopplat/anslutet"?

Det är egentligen bara en förlängning på avloppsstammen som man drar upp så att det är lättåtkomligt

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
P
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det är egentligen bara en förlängning på avloppsstammen som man drar upp så att det är lättåtkomligt
Men då borde det lukta lite väl?

Vad är det för rum som ligger ovan? eller i närheten?

Jag skulle i allafall satt ett ventilationsgaller framför

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.