5 658 läst ·
31 svar
6k läst
31 svar
Vad är detta? (Mystiska kablar i dosa)
Skala upp den vita kabeln så ser vi om det är en EKUA/EKU eller om det är en högtalarakabel.
Det som Televerket satte upp var entrådiga EKU/EKUA, sedan kan det ju ha pulats med lite vadsom.
Det finns/fanns även flertrådiga EKU-liknande tåtar polmärkta med kopparfärgad tråd i den ena parten, och siverfärgad i den andra.
ViFotografen skrev:
Ni svamlar. EKU är alltid en vit (eller brun) 2-ledare utan yttre mantel. Så kallad ringledningskabel. Användes till telefoner förr, men också till koppling mellan ringklockans tryckknapp och transformator. Du tänker nog på EKKX (eller vad den kan tänkas heta nuförtiden när allt är halogen fritt, EQQ typ)E elmont skrev:
Jag vet mycket väl vad en EKKX och deras efterföljare är, tvivla inte på det.
EKU är enkardelig, enkelisolerad. ofta 4 tvinnade trådar, används i huvudsak mellan dosor i infällda installationer. Är lik det som kallas sprängtråd och två trådar.
Här har du EKUA, https://www.beijerbygg.se/privat/sv...abelvindor/kabelledning-ekua-10m-sb-900013877
Vid närmare eftertanke heter den "tråd" som jag kallar för EKU i stället EKUB (kopplings och anslutningskabel) Ps
I dag heter den ENUBB och inte EKUB
EKU är enkardelig, enkelisolerad. ofta 4 tvinnade trådar, används i huvudsak mellan dosor i infällda installationer. Är lik det som kallas sprängtråd och två trådar.
Här har du EKUA, https://www.beijerbygg.se/privat/sv...abelvindor/kabelledning-ekua-10m-sb-900013877
Vid närmare eftertanke heter den "tråd" som jag kallar för EKU i stället EKUB (kopplings och anslutningskabel) Ps
I dag heter den ENUBB och inte EKUB
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "kabelvindor"
Kabelvindor
Kabelvindor är utmärkta för att organisera, skydda och förlänga livslängden på dina kablar. De hjälper till att förhindra trassel och minskar risken för skada genom att hålla kablar snyggt upprullade när de inte används.
Läs mer
Enkardelig! Bättre ord än entrådig, tack för infon!E elmont skrev:
Jag har aldrig skrivit något annat heller, det finns/fanns EKU-liknande flerkardeliga tvåledare med en kopparfärgad och en silverfärgad part, som polmärkning, men dessa är inte EKU.Hammarskallen skrev:
Ni svamlar. EKU är alltid en vit (eller brun) 2-ledare utan yttre mantel. Så kallad ringledningskabel. Användes till telefoner förr, men också till koppling mellan ringklockans tryckknapp och transformator. Du tänker nog på EKKX (eller vad den kan tänkas heta nuförtiden när allt är halogen fritt, EQQ typ)
EKU eller EKUA, vilken skillnaden nu är, är den gamla tvåledade telefon- eller ringledningstråden.
(Jag har vid något tillfälle sett treledad "EKU", byggd på samma sätt, men nu är vi nog överkurs...
inga markeringar på locket alls. Vanligt doslock med plasthakar.Dan1891 skrev:
sitter ekkx (blå-turkos-lila-vit) i telefonjacken (10+) och dessutom likadan kabel i ett nät som jag tror är avsett för termostater till golvvärmen. Och så coax förstås