Det är INTE specifikt telefonledningar utan svagströmskablar som kan användas till div svagström tex högtalare, telefon, ringledningar, larm, styrningar mm mm
 
  • Gilla
Jonas Westbom
  • Laddar…
Skala upp den vita kabeln så ser vi om det är en EKUA/EKU eller om det är en högtalarakabel.
 
Använde man flertrådiga kablar som telefonkablar?
Jag trodde att de var entrådiga.
 
Det som Televerket satte upp var entrådiga EKU/EKUA, sedan kan det ju ha pulats med lite vadsom.
 
Det finns/fanns även flertrådiga EKU-liknande tåtar polmärkta med kopparfärgad tråd i den ena parten, och siverfärgad i den andra.
 
EKU brukar även ha olika färg på dom olika trådarna. Vanligen 4 trådar uppspolad på en liten plast bobin.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Det finns/fanns även flertrådiga EKU-liknande tåtar polmärkta med kopparfärgad tråd i den ena parten, och siverfärgad i den andra.
Vi
E elmont skrev:
EKU brukar även ha olika färg på dom olika trådarna. Vanligen 4 trådar uppspolad på en liten plast bobin.
Ni svamlar. EKU är alltid en vit (eller brun) 2-ledare utan yttre mantel. Så kallad ringledningskabel. Användes till telefoner förr, men också till koppling mellan ringklockans tryckknapp och transformator. Du tänker nog på EKKX (eller vad den kan tänkas heta nuförtiden när allt är halogen fritt, EQQ typ)
 
  • Gilla
Sastromberg
  • Laddar…
Jag vet mycket väl vad en EKKX och deras efterföljare är, tvivla inte på det.
EKU är enkardelig, enkelisolerad. ofta 4 tvinnade trådar, används i huvudsak mellan dosor i infällda installationer. Är lik det som kallas sprängtråd och två trådar.
Här har du EKUA, https://www.beijerbygg.se/privat/sv...abelvindor/kabelledning-ekua-10m-sb-900013877
Vid närmare eftertanke heter den "tråd" som jag kallar för EKU i stället EKUB (kopplings och anslutningskabel) Ps
I dag heter den ENUBB och inte EKUB
 
Redigerat:
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Jag vet mycket väl vad en EKKX och deras efterföljare är, tvivla inte på det.
EKU är enkardelig, enkelisolerad. ofta 4 tvinnade trådar, används i huvudsak mellan dosor i infällda installationer. Är lik det som kallas sprängtråd och två trådar.
Här har du EKUA, [länk]
Enkardelig! Bättre ord än entrådig, tack för infon!
 
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Ni svamlar. EKU är alltid en vit (eller brun) 2-ledare utan yttre mantel. Så kallad ringledningskabel. Användes till telefoner förr, men också till koppling mellan ringklockans tryckknapp och transformator. Du tänker nog på EKKX (eller vad den kan tänkas heta nuförtiden när allt är halogen fritt, EQQ typ)
Jag har aldrig skrivit något annat heller, det finns/fanns EKU-liknande flerkardeliga tvåledare med en kopparfärgad och en silverfärgad part, som polmärkning, men dessa är inte EKU.
EKU eller EKUA, vilken skillnaden nu är, är den gamla tvåledade telefon- eller ringledningstråden.;):cool:
(Jag har vid något tillfälle sett treledad "EKU", byggd på samma sätt, men nu är vi nog överkurs...:thinking::geek: )
 
E
Dan1891 Dan1891 skrev:
Hur ser locket ut som sitter över dosan? Inga markeringar på det vad som kan vara vad?

Den grova ser absolut ut som en högtalarkabel.
De tunnare vita, är de entrådiga eller flertrådiga?
Är de flertrådiga är de troligen inte telekabel iaf.
inga markeringar på locket alls. Vanligt doslock med plasthakar.

sitter ekkx (blå-turkos-lila-vit) i telefonjacken (10+) och dessutom likadan kabel i ett nät som jag tror är avsett för termostater till golvvärmen. Och så coax förstås :-). Ingen brist på kabel i mina väggar…
 
E
Fick lite feeling och lättade på några doslock i badrummet. Aha! En styck högtalarkabelkandidat i en dosa på höger respektive vänster vägg!
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
E erimos skrev:
Fick lite feeling och lättade på några doslock i badrummet. Aha! En styck högtalarkabelkandidat i en dosa på höger respektive vänster vägg!
Ahh, discomöjlighet i badrummet! Inte det sämsta :)
 
Cheesen
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ahh, discomöjlighet i badrummet! Inte det sämsta :)
För 25 år sen så var det lyx att ha telefon i badrummet..

Hade liknande kablar i mitt 20talshus. Det var till radiotelefon.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
E
Cheesen Cheesen skrev:
För 25 år sen så var det lyx att ha telefon i badrummet..

Hade liknande kablar i mitt 20talshus. Det var till radiotelefon.
självklart har jag telefonkabel till badrummet också! Precis bredvid toalettstolen…
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.