E
Hej,

vad är det jag hittar här?

Öppen installationsdosa i vägg med utstickande elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sitter i en innervägg i vardagsrummet. 6 tunna med dubbla ledare och en grov. Har inte hittat någon av ändarna någon annanstans i huset. Kan det vara kablage för ett larm? Termostater till golvvärmen? En 6.1-hemmabio ?
 
Storsockret
Tycker det ser ut som högtalarkablage så den gissningen är nog inte helt fel, om inte hemmabio så kanske trådade multiroom-högtalare. Men nån mer ledtråd borde ju dyka upp isf tycker jag.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Ser ut att vara högtalare/multiroom/hembio, eller möjligen telefon, men utförandet ser mer ut som högtalare i någon form.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Skulle säga hemmabio högtalarssytem.
Grova till baslåda / större högtalare
de tunna till diskanter/mellanregister/sateliter som sitter runt om rummet.
sateliter sitter oftast ganska högt på väggarna så kolla motsatt sida 1.5m och uppåt
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
E
Installationen är sannolikt ca 20-25 år och då var kanske 6.1 i ropet. Dock ser det ut som att de aldrig varit inkopplade och dimensionen är ju väldigt klen. De sitter inte heller där man skulle vilja placera sin trave hemmabioprylar.
 
Storsockret
Det kanske också skulle kunna vara tänkt som dragtråd.
 
Var finns andra änden av kablaget?
Hittar du dessakan vi komma med bättre gissningar :cool:
 
E
U Uffe A skrev:
Var finns andra änden av kablaget?
Hittar du dessakan vi komma med bättre gissningar :cool:
Ja det hade jag gärna gjort… men inte stött på något än. Ser ut som att kablarna klippts av eller aldrig varit anslutna till något. Nån som har tips på hur man spårar var en flexslag tar vägen? Röntgensyn?
 
E erimos skrev:
Ja det hade jag gärna gjort… men inte stött på något än. Ser ut som att kablarna klippts av eller aldrig varit anslutna till något. Nån som har tips på hur man spårar var en flexslag tar vägen? Röntgensyn?
Koppla in en signal-sändare på kabeln så är det bara att följa den sedan.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...roniska-testinstrument/kabelsokare-2000033425

(Kolla dock först att kablarna inte är strömförande oavsett om de är avklippta eller ej,)
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker de tunna vita ser ut som teleledningar. Men det behöver det ju inte vara. De grövre håller jag med att det liknar högtalarkabel. Kan det vara någon som använt samma rör som till telejack till att dra högtalarkabel?
 
E erimos skrev:
Hej,

vad är det jag hittar här?

[bild]

Sitter i en innervägg i vardagsrummet. 6 tunna med dubbla ledare och en grov. Har inte hittat någon av ändarna någon annanstans i huset. Kan det vara kablage för ett larm? Termostater till golvvärmen? En 6.1-hemmabio ?
Hur ser locket ut som sitter över dosan? Inga markeringar på det vad som kan vara vad?

Den grova ser absolut ut som en högtalarkabel.
De tunnare vita, är de entrådiga eller flertrådiga?
Är de flertrådiga är de troligen inte telekabel iaf.
 
Dom vita ledningarna heter EKUA och är en svagströmskabel, den var mycket vanlig för utanpåliggande telefonledning. Den fästs med en plastad liten spik som spikas mellan trådarna.
 
E elmont skrev:
Dom vita ledningarna heter EKUA och är en svagströmskabel, den var mycket vanlig för utanpåliggande telefonledning. Den fästs med en plastad liten spik som spikas mellan trådarna.
Ahh, vita telefonspikar! Har en stoor påse med såna i morsans källare :)
Morfar var telegrafare eller vad det hette, så de kommer nog från den tiden.
Tror inte de är plastade dock, utan bara vitlackade.
 
Ja vilken typ av lack det är kan jag inte säga ;)
 
Det kan ju tänkas att man använt telefonkabel som högtalarkabel till mindre högtalare som inte kräver nån större effekt.

Men om det är telefonkablar för teleanvändning så ser det ju också konstigt ut,
har det stått nån slags televäxel där dosan är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.