P
D Dilato skrev:
Djurhälsan verkar inte överens med dig om att det är en myt även om just din (stora) hund klarade sig.
Mängden teobromin som är skadlig, eller rent av dödlig, för en hund är ungefärligt proportionell mot hundens kroppsvikt, men eftersom det är sällan som hundar äter rent teobromin så är det lite knepigt att räkna ut hur farligt ett teobrominintag är.

Oftast handlar det om choklad, och mängden teobromin varierar bl.a. med kakaohalten i chokladen

Hos Giftinformationscentralen finns goda råd om hur man bör göra om ens hund (eller katt) har ätit choklad.

Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
frågat flera vätrinärer om det här i flera år nu dom menar på att man sprider myten istället för att säga att visa hundar klarar det
Byt veterinär.

Ja, vissa hundar klarar av att äta mer choklad än andra, men det är tråkigt att ha chansat fel och inse att ens egen hund inte var en av dem som klarar det.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
skulle säga att franska veterinärer är bättre en svenska. polarna i sverige brukar skämta om att åka ner hit för till och med priset att köra ner skulle dom spara många tusen på priset för vad svenska veterinärer tar betalt här det väldigt få som har hund försäkring alls behövs inte
Vi kan nog konstatera att svensk djursjukvård är rejält mycket dyrare än i flera andra europeiska länder, men att den skulle vara sämre är nog inte ett generellt riktigt påstående.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Byt veterinär.

Ja, vissa hundar klarar av att äta mer choklad än andra, men det är tråkigt att ha chansat fel och inse att ens egen hund inte var en av dem som klarar det.
var ju det jag sa tidigare i tråden det är inte giftigt för alla då kan man inte säga att alla hundar inte kan äta choklad

P pmd skrev:
Vi kan nog konstatera att svensk djursjukvård är rejält mycket dyrare än i flera andra europeiska länder, men att den skulle vara sämre är nog inte ett generellt riktigt påstående.
mer väntetider och högre pris i sverige det tycker jag är dåligt

P
M maria01 skrev:
var ju det jag sa tidigare i tråden det är inte giftigt för alla då kan man inte säga att alla hundar inte kan äta choklad
Jo, det är giftigt. "Giftigt" är inte antingen/eller. Det är ett värde på en skala. Hur giftigt ett ämne är beror ofta på mängden av ämnet som intas och kroppsvikten hos den som intar ämnet. Exempelvis är vatten giftigt i tillräckligt stor mängd.

Att teobromin inte är giftigt för "vissa" hundar har att göra med mängden teobromin. Det behövs mer teobromin för att förgifta en stora hund än en liten. Jag gillar inte hasardspel så jag har ingen lust att chansa på mängden som behövs för en viss storlek på hunden. Den som vill spela tärning med sin hunds liv och hälsa kan ju chansa, men helst inte. Det är djurplågeri att förgifta en hund och avliva den med teobromin.

Det kan ta upp till 24 timmar innen symtomen märks.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P
M maria01 skrev:
mer väntetider och högre pris i sverige det tycker jag är dåligt
Jag har inte råkat ut för långa väntetider, men däremot rejält höga priser. Våra hundförsäkringar har varit väldigt bra att ha trots ganska höga självrisker.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jo, det är giftigt. "Giftigt" är inte antingen/eller. Det är ett värde på en skala. Hur giftigt ett ämne är beror ofta på mängden av ämnet som intas och kroppsvikten hos den som intar ämnet. Exempelvis är vatten giftigt i tillräckligt stor mängd.

Att teobromin inte är giftigt för "vissa" hundar har att göra med mängden teobromin. Det behövs mer teobromin för att förgifta en stora hund än en liten. Jag gillar inte hasardspel så jag har ingen lust att chansa på mängden som behövs för en viss storlek på hunden. Den som vill spela tärning med sin hunds liv och hälsa kan ju chansa, men helst inte. Det är djurplågeri att förgifta en hund och avliva den med teobromin.

Det kan ta upp till 24 timmar innen symtomen märks.
giftigt att dricka alkohol med men systembolaget säger inte att alla människor kan dö av det

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag har inte råkat ut för långa väntetider, men däremot rejält höga priser. Våra hundförsäkringar har varit väldigt bra att ha trots ganska höga självrisker.
läste du vad jag skrev tidigare om hundförsäkringar?

P
M maria01 skrev:
giftigt att dricka alkohol med men systembolaget säger inte att alla människor kan dö av det
Har franska veterinärer sagt dig att alla hundar kan dö av choklad?
Det är i och för sig sant, men det beror som sagt på storlek på hunden relativt mängden och typen av choklad.

P
M maria01 skrev:
läste du vad jag skrev tidigare om hundförsäkringar?
Ja, det gjorde jag.

P pmd skrev:
Har franska veterinärer sagt dig att alla hundar kan dö av choklad?
Det är i och för sig sant, men det beror som sagt på storlek på hunden relativt mängden och typen av choklad.
vart skrev jag det? läs igen

P pmd skrev:
Ja, det gjorde jag.
vad var det du inte förstod med att man inte behöver hundförsäkringar här för priset är så mycket mindre en sverige där man måste ha hundförsäkringar för inte bli ruinerad att det har blivt en klass fråga om vem som kan ha råd att äga en hund idag

P
Jag förstod vad du skrev om att man inte behöver hundförsäkringar i Frankrike. Veterinärvård tycks vara ungefär lika billigt i Tyskland har jag fått vet från annat håll.

Här i Sverige kan det dock bli extremt dyrt om man inte har en försäkring.

Jag ställer mig dock lite tvivlande till att man helt kan skippa försäkring. Är förskring väldigt dyrt i Frankrike?
Vad kostar en hysterektomi eller en sjukhusvistelse i ett par dagar med behandling mot ormbett? Är det så billigt att man inte behöver bry sig om att teckna en försäkring?

P
M maria01 skrev:
vart skrev jag det? läs igen
Vad menade du med analogin om alkohol i inlägg #53?

P pmd skrev:
Jag förstod vad du skrev om att man inte behöver hundförsäkringar i Frankrike. Veterinärvård tycks vara ungefär lika billigt i Tyskland har jag fått vet från annat håll.

Här i Sverige kan det dock bli extremt dyrt om man inte har en försäkring.

Jag ställer mig dock lite tvivlande till att man helt kan skippa försäkring. Är förskring väldigt dyrt i Frankrike?
Vad kostar en hysterektomi eller en sjukhusvistelse i ett par dagar med behandling mot ormbett? Är det så billigt att man inte behöver bry sig om att teckna en försäkring?
ja det är biligt åter igen varför folk inte har hundförsäkringar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.