13 971 läst ·
64 svar
14k läst
64 svar
Vad är detta? Grävde och fann dessa på min skogstomt.
Mängden teobromin som är skadlig, eller rent av dödlig, för en hund är ungefärligt proportionell mot hundens kroppsvikt, men eftersom det är sällan som hundar äter rent teobromin så är det lite knepigt att räkna ut hur farligt ett teobrominintag är.D Dilato skrev:
Oftast handlar det om choklad, och mängden teobromin varierar bl.a. med kakaohalten i chokladen
Hos Giftinformationscentralen finns goda råd om hur man bör göra om ens hund (eller katt) har ätit choklad.
Redigerat:
Byt veterinär.M maria01 skrev:
Ja, vissa hundar klarar av att äta mer choklad än andra, men det är tråkigt att ha chansat fel och inse att ens egen hund inte var en av dem som klarar det.
Vi kan nog konstatera att svensk djursjukvård är rejält mycket dyrare än i flera andra europeiska länder, men att den skulle vara sämre är nog inte ett generellt riktigt påstående.M maria01 skrev:
var ju det jag sa tidigare i tråden det är inte giftigt för alla då kan man inte säga att alla hundar inte kan äta chokladP pmd skrev:
Jo, det är giftigt. "Giftigt" är inte antingen/eller. Det är ett värde på en skala. Hur giftigt ett ämne är beror ofta på mängden av ämnet som intas och kroppsvikten hos den som intar ämnet. Exempelvis är vatten giftigt i tillräckligt stor mängd.M maria01 skrev:
Att teobromin inte är giftigt för "vissa" hundar har att göra med mängden teobromin. Det behövs mer teobromin för att förgifta en stora hund än en liten. Jag gillar inte hasardspel så jag har ingen lust att chansa på mängden som behövs för en viss storlek på hunden. Den som vill spela tärning med sin hunds liv och hälsa kan ju chansa, men helst inte. Det är djurplågeri att förgifta en hund och avliva den med teobromin.
Det kan ta upp till 24 timmar innen symtomen märks.
Redigerat:
giftigt att dricka alkohol med men systembolaget säger inte att alla människor kan dö av detP pmd skrev:Jo, det är giftigt. "Giftigt" är inte antingen/eller. Det är ett värde på en skala. Hur giftigt ett ämne är beror ofta på mängden av ämnet som intas och kroppsvikten hos den som intar ämnet. Exempelvis är vatten giftigt i tillräckligt stor mängd.
Att teobromin inte är giftigt för "vissa" hundar har att göra med mängden teobromin. Det behövs mer teobromin för att förgifta en stora hund än en liten. Jag gillar inte hasardspel så jag har ingen lust att chansa på mängden som behövs för en viss storlek på hunden. Den som vill spela tärning med sin hunds liv och hälsa kan ju chansa, men helst inte. Det är djurplågeri att förgifta en hund och avliva den med teobromin.
Det kan ta upp till 24 timmar innen symtomen märks.
vart skrev jag det? läs igenP pmd skrev:
vad var det du inte förstod med att man inte behöver hundförsäkringar här för priset är så mycket mindre en sverige där man måste ha hundförsäkringar för inte bli ruinerad att det har blivt en klass fråga om vem som kan ha råd att äga en hund idagP pmd skrev:
Jag förstod vad du skrev om att man inte behöver hundförsäkringar i Frankrike. Veterinärvård tycks vara ungefär lika billigt i Tyskland har jag fått vet från annat håll.
Här i Sverige kan det dock bli extremt dyrt om man inte har en försäkring.
Jag ställer mig dock lite tvivlande till att man helt kan skippa försäkring. Är förskring väldigt dyrt i Frankrike?
Vad kostar en hysterektomi eller en sjukhusvistelse i ett par dagar med behandling mot ormbett? Är det så billigt att man inte behöver bry sig om att teckna en försäkring?
Jag ställer mig dock lite tvivlande till att man helt kan skippa försäkring. Är förskring väldigt dyrt i Frankrike?
Vad kostar en hysterektomi eller en sjukhusvistelse i ett par dagar med behandling mot ormbett? Är det så billigt att man inte behöver bry sig om att teckna en försäkring?
ja det är biligt åter igen varför folk inte har hundförsäkringarP pmd skrev:Jag förstod vad du skrev om att man inte behöver hundförsäkringar i Frankrike. Veterinärvård tycks vara ungefär lika billigt i Tyskland har jag fått vet från annat håll.