Hej!

Vi flyttade förra året till hus och kvar lämnades detta redskap. Vet ni vad för användningsområde den haft? Vi har en grusad alle med tilltagen grusuppfart om den kan används för att fördela/platta till grus?

En rostig harv ligger på grus nära ett skjul, soligt väder, kedja placerad ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig, gammal jordbruksutrustning med kedja, vid en vit byggnad på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ringvält!
Tveksam om det funkar på gruset. Finns krattor för grus att fästa efter tex 4hjuling.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Användes förr efter att man tex, sått spannmål med såmaskin. Idag är den intrigerad med såmaskin.
Ett jordbruksredskap med andra ord.

Den används fortfarande på tex vall.

Nu blev jag nyfiken, vad för nytta gör den på vall?

Trycker ner knölar av olika slag. Sorkhål, stenar som tryckts upp av kärlen mm. Det gör att man slipper få in jord i skörden och skador på utrustningen. Det är så jag uppfattat att syftet är i alla fall. Att den används ser jag.

• Gilla
L A Axelsson
  • Laddar…
L L A Axelsson skrev:
Användes förr efter att man tex, sått spannmål med såmaskin. Idag är den intrigerad med såmaskin.
Ett jordbruksredskap med andra ord.
Nja det mesta ringvältas idag också. Packarhjulen efter såmaskinen fyller inte samma funktion och dessutom är där ofta en efterharv monterad bakom packarhjulen så man får inte alls samma yta som av ringvälten.

Ringvältens uppgift är att trycka ner sten och se till att kärnorna får bra kontakt med jorden och kan gro ordentligt.

Jag ringvältar mina gräsmattor varje vår för att trycka till ojämnheter som uppstått på vintern.

Det är tydligen geografiska skillnader med ringvält. Här där jag bor i Ångermanland använder inte bönder längre ringvält överhuvudtaget, iallafall inte de större jordbruken.
Då har jag endast koll på de närmaste jordbruken där jag bor.

• Gilla
G-83
  • Laddar…
I Skåne används ringvält, när spannmålet kommmit upp för att trycka ner sten.

Ja på lerjordar väntar man ofta tills det kommit upp för att det inte ska bli skorpa på ytan. På lättare jordar brukar man ringvälta direkt efter sådd för att bevara fukten i såbädden.

• Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
som alla andra skriver ringvält till jordbruk... MEN efter som det är dragkrogskoppling... kan jag tänka mig hemmabygg till något gräsmatta / trädgårdsland ändamål

Det ser ut att var en tredjedel av en jordbruksvält. Konverterad för att kunna användas i trädgården.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.