Hej, någon som vet vad detta kan vara för tillverkare?

Saknar logga helt. Tror uterummet är byggt 1997.
Oavsett så börjar låsen bli extremt lösa så de "låser upp sig själv". Man kan också fundera på varför man ska låsa uppåt och inte nedåt. Gravitationen hade ju hjälp till när de blir lösare med tid.

Mvh
Martin

• Brun dörrhandtag och låscylinder på glasparti utan synlig logga, tecken på slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan tyvärr inte hjälpa dig med märke/modell, bara en tanke kring låset i sig.

Ponera att det skulle låsas nedåt, och blir med tiden löst så det låser sig själv. Så en dag går du ut på gården för att ställa upp en vattenkanna som blåst omkull (eller något annat snabbt/trivialt) och vips så är du utelåst. Inte heller riktigt praktiskt...

tveksamt tveksamt skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med märke/modell, bara en tanke kring låset i sig.

Ponera att det skulle låsas nedåt, och blir med tiden löst så det låser sig själv. Så en dag går du ut på gården för att ställa upp en vattenkanna som blåst omkull (eller något annat snabbt/trivialt) och vips så är du utelåst. Inte heller riktigt praktiskt...
Tack för din tanke men jag går nog hellre runt huset och in stora ingången om jag blir utelåst än att det står olåst :-)

Martin Lundin2 Martin Lundin2 skrev:
Tack för din tanke men jag går nog hellre runt huset och in stora ingången om jag blir utelåst än att det står olåst :)
Jo, om det är öppet den vägen går det ju förstås bra.
Jag vill mena att det kan vara en tanke med varför man låser uppåt istället för nedåt. Men givetvis ska ju ett lås inte låsa/låsa upp av sig själv.

13th Marine 13th Marine skrev:
Här är en tråd som ger dig svaret att det är Schuco, och jag ser att du varit i tråden skrivit redan.
[länk]
Japp, inte säker på att det är Schuco då den inte har nån krona -logga på låset. Kanske Schuco passar men man pallar inte köpa fel.

Då hade du gärna fått skriva det istället så slapp jag leta upp den tråden för att konstatera att du redan varit där ;)

En ledtråd kan ju vara att kolla på vem som tillverkat själva dörren.

Då hade du gärna fått skriva det istället så slapp jag leta upp den tråden för att konstatera att du redan varit där ;)

En ledtråd kan ju vara att kolla på vem som tillverkat själva dörren.
Sant, my bad...
Letat överallt men inte hittat något som kan indikera tillverkare. FÅr helt enkelt köpa ett Schuco -lås och prova. Funkar det kan jag byta resten.

Har du provat att kontakta exempelvis Vetri som du fick tips om i den andra tråden?

Har du provat att kontakta exempelvis Vetri som du fick tips om i den andra tråden?
Japp, väntar på svar. Meddelar resultat "for future reference"

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.