Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Har köpt en kommod på blocket. När jag skulle kolla vattenanslutningen såg jag att en rak koppling är monterad på soft-pexen. Anslutningen var tätad med något grönt vax (lim?) som satt som in i berget och jag fick slita för att få bort den. Är detta normalt? Brukar det inte vara en packning i den lekande muttern?
Det finns iaf ingen packning vad jag kan se. Den lekande muttern är också svår att röra. Det gröna vaxet har en skum lukt som påminner om lim från gamla spånskivor.
Vad är detta för tätning? Är det något farligt? Kan jag byta ut softpex-rören?
Det finns iaf ingen packning vad jag kan se. Den lekande muttern är också svår att röra. Det gröna vaxet har en skum lukt som påminner om lim från gamla spånskivor.
Vad är detta för tätning? Är det något farligt? Kan jag byta ut softpex-rören?
Min gissning skulle vara Loctite 270 eller liknade. Är till för permanent åtdragning och luktar lite annorlunda, kanske lite sött.
Är iaf inte till för vatten kopplingar. Jag hade bytt ut slangarna, eftersom Loctite hårdnar vid åtdragning och sitter säkert jävla massa skit i lekande muttern.
Det är såpass ofarligt att du inte behöver vara orolig för den mängden som sitter där
Är iaf inte till för vatten kopplingar. Jag hade bytt ut slangarna, eftersom Loctite hårdnar vid åtdragning och sitter säkert jävla massa skit i lekande muttern.
Det är såpass ofarligt att du inte behöver vara orolig för den mängden som sitter där
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Okej, tack för svar! Då satsar jag på att byta pex-slangarna.M Matox skrev:Min gissning skulle vara Loctite 270 eller liknade. Är till för permanent åtdragning och luktar lite annorlunda, kanske lite sött.
Kan jag få loss pex-slangarna ur blandaren eller sitter de helt fast Så att jag måste byta blandare?
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Det är ju värt att testa, kan ju inte mer en gå söner (så du måste byta dom ändå). Ett tips är att värma på muttern du ska lossa med värmepistol.G Gusten_Gnuk skrev:
Loctite 270 är till för permanent åtdragning tex om det ska sitta på någon som vibrera, men går absolut att få loss dom.
Då är det bara lite överbliven locher pasta.G Gusten_Gnuk skrev:
Inget att vara orolig för.
Det är helt vanliga klämringskopplingar från vatette.
Det finns ingen plapackning i dessa utan en kona av mässing.
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Var menar du att det är klämringskoppling någonstans? På själva soft-pex-slangen? Varför skulle man haft locherpasta om det funnits en klämring?Krilleman skrev:
Och vad menar du att jag ska göra? Den lekande muttern på slangen rör sig inte och är fylld med stelnad pasta så vet inte riktigt hur den ska gå att använda.
Nu ska jag inte säga att det är så för är det någon form av Loctite så kan de fastnar rejält men ofta går det att lossa den lekande muttern. Locherpasta vilket många använder ofta vid vid kopplingar och gängor då det smörjer lite extra. Rätt eller fel kan man diskutera 😉G Gusten_Gnuk skrev:Var menar du att det är klämringskoppling någonstans? På själva soft-pex-slangen? Varför skulle man haft locherpasta om det funnits en klämring?
Och vad menar du att jag ska göra? Den lekande muttern på slangen rör sig inte och är fylld med stelnad pasta så vet inte riktigt hur den ska gå att använda.
Jag hade försökt med polygrip och skiftnyckel för att lösgöra så man kan återanvända de gängorna.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Bästa svaret
Det är en helt vanlig 10mm klämringskoppling från vatette som sitter där.G Gusten_Gnuk skrev:Var menar du att det är klämringskoppling någonstans? På själva soft-pex-slangen? Varför skulle man haft locherpasta om det funnits en klämring?
Ta tag med två skiftnycklar enligt min markering och snurra lätt motsols så släpper muttern från klämringen och blir lekande. Nu kan du även dra upp muttern när den släppt och se klämringen.
Locherpasta använder många fortfarande för att smörja klämringskopplingar. Även fast Vatette är försmord från fabrik, så får man smörja mer enligt monteringsanvisningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf
Redigerat:
Renoverare
· Hammarbyhöjden
· 148 inlägg
Jag fick loss muttern och lyckades ansluta spft-pex slangarna. När jag satte på vattnet visade det sig att blandaren läckte någonstans ifrån (inte från kopplingen som jag gjort). Så i slutändan fick jag byta ut blandaren ändå. Det gjorde inte så mycket då den gamla blandaren var rätt ful och repig ändå.G Gusten_Gnuk skrev:Var menar du att det är klämringskoppling någonstans? På själva soft-pex-slangen? Varför skulle man haft locherpasta om det funnits en klämring?
Tack för alla svar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden