Har köpt en kommod på blocket. När jag skulle kolla vattenanslutningen såg jag att en rak koppling är monterad på soft-pexen. Anslutningen var tätad med något grönt vax (lim?) som satt som in i berget och jag fick slita för att få bort den. Är detta normalt? Brukar det inte vara en packning i den lekande muttern?

Det finns iaf ingen packning vad jag kan se. Den lekande muttern är också svår att röra. Det gröna vaxet har en skum lukt som påminner om lim från gamla spånskivor.

Vad är detta för tätning? Är det något farligt? Kan jag byta ut softpex-rören?

• Vattenanslutning med rak koppling och grönt vax på soft-pex-rör, hålls av en hand, omgiven av andra rör och hål i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vattenanslutning med en rak koppling på soft-pex, visande grönt vaxliknande tätning på en lekande mutter.
    Skapa konto
  • Lekande mutter med grön tätning, som liknar vax, på soft-pex-rör anslutning, saknar synlig packning.
    Skapa konto
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Min gissning skulle vara Loctite 270 eller liknade. Är till för permanent åtdragning och luktar lite annorlunda, kanske lite sött.

Är iaf inte till för vatten kopplingar. Jag hade bytt ut slangarna, eftersom Loctite hårdnar vid åtdragning och sitter säkert jävla massa skit i lekande muttern.

Det är såpass ofarligt att du inte behöver vara orolig för den mängden som sitter där

• Gilla
Murro och 1 till
  • Laddar…
Eventuellt kan det vara Loctite 577 som är vanligt att täta gängor med.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
M Matox skrev:
Min gissning skulle vara Loctite 270 eller liknade. Är till för permanent åtdragning och luktar lite annorlunda, kanske lite sött.

Är iaf inte till för vatten kopplingar. Jag hade bytt ut slangarna, eftersom Loctite hårdnar vid åtdragning och sitter säkert jävla massa skit i lekande muttern.

Det är såpass ofarligt att du inte behöver vara orolig för den mängden som sitter där
Okej, tack för svar! Då satsar jag på att byta pex-slangarna.

Kan jag få loss pex-slangarna ur blandaren eller sitter de helt fast Så att jag måste byta blandare?

Krilleman
Är det mjukt eller hårt?

Ser nästan ut som locherpasta…

Krilleman Krilleman skrev:
Är det mjukt eller hårt?

Ser nästan ut som locherpasta…
Det är ganska mjukt. Som mjöligt vax i konsistensen. Men kopplingarna satt väldigt hårt. Mer som lim. Eller som att det var en permanent koppling som någon beskrivit.

G Gusten_Gnuk skrev:
Okej, tack för svar! Då satsar jag på att byta pex-slangarna.

Kan jag få loss pex-slangarna ur blandaren eller sitter de helt fast Så att jag måste byta blandare?
Det är ju värt att testa, kan ju inte mer en gå söner (så du måste byta dom ändå). Ett tips är att värma på muttern du ska lossa med värmepistol.
Loctite 270 är till för permanent åtdragning tex om det ska sitta på någon som vibrera, men går absolut att få loss dom.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Krilleman
G Gusten_Gnuk skrev:
Det är ganska mjukt. Som mjöligt vax i konsistensen. Men kopplingarna satt väldigt hårt. Mer som lim. Eller som att det var en permanent koppling som någon beskrivit.
Då är det bara lite överbliven locher pasta.

Inget att vara orolig för.

Det är helt vanliga klämringskopplingar från vatette.
Det finns ingen plapackning i dessa utan en kona av mässing.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Då är det bara lite överbliven locher pasta.

Inget att vara orolig för.

Det är helt vanliga klämringskopplingar från vatette.
Det finns ingen plapackning i dessa utan en kona av mässing.
Var menar du att det är klämringskoppling någonstans? På själva soft-pex-slangen? Varför skulle man haft locherpasta om det funnits en klämring?

Och vad menar du att jag ska göra? Den lekande muttern på slangen rör sig inte och är fylld med stelnad pasta så vet inte riktigt hur den ska gå att använda.

G Gusten_Gnuk skrev:
Var menar du att det är klämringskoppling någonstans? På själva soft-pex-slangen? Varför skulle man haft locherpasta om det funnits en klämring?

Och vad menar du att jag ska göra? Den lekande muttern på slangen rör sig inte och är fylld med stelnad pasta så vet inte riktigt hur den ska gå att använda.
Nu ska jag inte säga att det är så för är det någon form av Loctite så kan de fastnar rejält men ofta går det att lossa den lekande muttern. Locherpasta vilket många använder ofta vid vid kopplingar och gängor då det smörjer lite extra. Rätt eller fel kan man diskutera 😉
Jag hade försökt med polygrip och skiftnyckel för att lösgöra så man kan återanvända de gängorna.

• Gilla
Gusten_Gnuk
  • Laddar…

Bästa svaret

Krilleman
G Gusten_Gnuk skrev:

Det är en helt vanlig 10mm klämringskoppling från vatette som sitter där.

Ta tag med två skiftnycklar enligt min markering och snurra lätt motsols så släpper muttern från klämringen och blir lekande. Nu kan du även dra upp muttern när den släppt och se klämringen.

Locherpasta använder många fortfarande för att smörja klämringskopplingar. Även fast Vatette är försmord från fabrik, så får man smörja mer enligt monteringsanvisningen.

Två 10mm klämringskopplingar från Vatette med röda pilar som visar var man ska greppa med skiftnycklar för att lossa muttern.
Skapa konto

https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf

Skärmbild av installationsanvisningar för Vatette klämringskoppling, med specifika anmärkningar om användning av Locher Pasta Special för smörjning.

Redigerat:
  • Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
G Gusten_Gnuk skrev:

Jag fick loss muttern och lyckades ansluta spft-pex slangarna. När jag satte på vattnet visade det sig att blandaren läckte någonstans ifrån (inte från kopplingen som jag gjort). Så i slutändan fick jag byta ut blandaren ändå. Det gjorde inte så mycket då den gamla blandaren var rätt ful och repig ändå.

Tack för alla svar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.