Ecoplug verkar toppen för stubbar. Det är nog rätt medel att ta, då slipper du kanske upprepa behandlingen. Bra också om produkten gör så att kemikalien inte läcker till omgviningen. Man kan fundera på om en sådan produkt är mer effektiv om man låter skotten vara under behandling eller klipper ned dem?

Jag har köpt Round-Up gel på flera ställen, så det finns om man skulle vilja ha det. Kostar runt 200, alltså lite dyrare än pluggarna. Men 100 spänn kanske är rimligt för att utrota en stor asps rotsystem?

Jag är ingen större vän av gifter i trädgården, men vid svåra problem som kräver att man i princip ödelägger hela gräsmattan eller rabatten har jag använt round-up gel och det har fungerat bra. Den ser i princip ut som en deodorantburk och sen smörjer man bladen. Jag tycker det har känts bättre än att spruta eftersom man får exakt dosering bara där det behövs, och minimalt läckage till omgivningen. När alla ovanjordiska skott skrumpnar tror man att det är klart men då skjuter det upp nya någon annan stans och så får man upprepa. Kan ta en säsong. Nackdel med gel är att man inte klippa ned skotten för man måste ha något att smörja på, och det måste få stå kvar i typ 2 veckor så att giftet har transporterats ned i roten. Lite pyssel med att gå runt och smörja också.

D Daniel 109 skrev:
Asp, jag gissar att det har fällts någon flera aspar i närheten. Du kommer att ha dessa rotskott tills roten dör.
asp yes

Det är nog för sent med Ecoplug nu, det måste användas direkt i stubben när trädet fälls.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det är nog för sent med Ecoplug nu, det måste användas direkt i stubben när trädet fälls.
Frågan är vad som skulle hända om stubben går att kapa någon decimeter till...så man får en ny snittyta att jobba med.

P Paxman skrev:
Frågan är vad som skulle hända om stubben går att kapa någon decimeter till...så man får en ny snittyta att jobba med.
Själva stubben är förmodligen inget problem längre, den är nog mer eller mindre avliden. Asp har väldigt omfattande och ganska ytliga rotsystem. När man fäller en asp reagerar den omgående med att skydda sin återväxt och då slår dessa skott ut på rötterna. De har numera ett eget rotsystem och behöver ingen kontakt med den döda stubben, därför fungerar inga åtgärder om man enbart attackerar stubben.
Man kan ringbarka alla skott och de dör ganska omgående men det kommer att bildas nya så länge det finns energi i rötterna. Men om man orkar så kommer metoden så småningom att minska återväxten och till slut vinner man.

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Låter logiskt. (y)

Tack allihopa för alla fina tips (y). Jag kommer nog att prova på att köra både och. Alltså Ecoplugg och spruta Roundup. Ska ge mig iväg i morgon på shoppingrunda. Det ser hur som helst ut som att jag inte kommer att ha några sysselsättningsproblem framöver ;). Tack än en gång för engagemanget. Det här forumet är verkligen toppen när man står där rådvill och dan.

M Maxirati skrev:
Var hittar man koncentrerad Roundup?
EBay... köpte från Tyskland. Tror det var 250kr för 2l högkoncenterad ink frakt.

M Maxirati skrev:
Var hittar man koncentrerad Roundup?
Bauhaus här i Norge har det.

https://www.bauhaus.no/varemerker/roundup.html

Bor du nära gränsen så...

Med koncentrerat räcker det att klippa och sen topsa snittytan med koncentrerad Roundup, har själv gjort det med framgång. Görs dock med fördel på hösten.

Om det inte kommer skott från själva stubben så är den död och inget problem längre. I gräsmattan är det bara att köra med gräsklipparen 1-2 ggr i veckan. Utanför gräsmattan så kan du köra slyröjare eller busksax 2-3 ggr per säsong. Ta dem så långt ner du kan och ge aldrig upp. RU har tyvärr mycket liten effekt på rotskott.

Z Zodde skrev:
Med koncentrerat räcker det att klippa och sen topsa snittytan med koncentrerad Roundup, har själv gjort det med framgång. Görs dock med fördel på hösten.
Är det inte precis tvärt om, görs med fördel på våren när det är full fart på grejerna? Då drar ju systemet ned den verksamma substansen snabbt så den kan börja jobba. Så är det i alla fall med MCPA mot ogräs i gräsmattan.

lilytwig lilytwig skrev:
Om det inte kommer skott från själva stubben så är den död och inget problem längre. I gräsmattan är det bara att köra med gräsklipparen 1-2 ggr i veckan. Utanför gräsmattan så kan du köra slyröjare eller busksax 2-3 ggr per säsong. Ta dem så långt ner du kan och ge aldrig upp. RU har tyvärr mycket liten effekt på rotskott.
Asp skjuter inte skott från stubben. Skotten kommer utspritt i rotsystemet. Men jag håller med, det räcker med att ta bort skotten några gånger per sommar tills de är borta.

P Paxman skrev:
Är det inte precis tvärt om, görs med fördel på våren när det är full fart på grejerna? Då drar ju systemet ned den verksamma substansen snabbt så den kan börja jobba. Så är det i alla fall med MCPA mot ogräs i gräsmattan.
På våren växer det och saven strömmar ut. Då ger medlet mindre effekt än på sensommaren då det går åt andra hållet.
Både min erfarenhet och läst i bruksanvisning men behöver kanske inte vara så stor skillnad, gäller nog desto större trädet är.

M Maxirati skrev:
Redan sommaren 2018 upptäckte jag dessa små "träd" som växte upp lite här och där på framsidan av huset. Klippte av dom med en sax och körde även över dom med gräsklipparen. Ett problem som uppstod var att de avklippta stjälkarna var så styva och hårda att det gjorde ont i fötterna när man barfota trampade på dom. Även med skor på så känner man dom.
Till sommaren 2019 hade dessa ogrästräd spridit sig runt huset och nu var hela baksidan full med dom. Ser ut som en liten skog där :worried:. Har lyckats dra upp rotrevor som är flera meter långa och tämligen kraftiga, ibland uppåt 20mm tjocka. Dom är väldigt ljusa i materialet inuti. Har haft ett elände och fått krypa runt med trädgårdssaxen och klippt ner dessa i omgångar.
Vad är detta för något? Och viktigast av allt - hur blir jag av med det?
[bild] [bild] [bild] [bild]
Strunta i roundup då det är giftigt och ger cancer...
Köp en vanlig röjsåg med metallklinga gärna elektrisk som du kan köra i backen med också så att du klipper skotten under jord!

hsd
Röjsåg eller gräsklippare lämnar de korta hårda stumparna som är hemska att trampa på

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.