Redan sommaren 2018 upptäckte jag dessa små "träd" som växte upp lite här och där på framsidan av huset. Klippte av dom med en sax och körde även över dom med gräsklipparen. Ett problem som uppstod var att de avklippta stjälkarna var så styva och hårda att det gjorde ont i fötterna när man barfota trampade på dom. Även med skor på så känner man dom.
Till sommaren 2019 hade dessa ogrästräd spridit sig runt huset och nu var hela baksidan full med dom. Ser ut som en liten skog där :worried:. Har lyckats dra upp rotrevor som är flera meter långa och tämligen kraftiga, ibland uppåt 20mm tjocka. Dom är väldigt ljusa i materialet inuti. Har haft ett elände och fått krypa runt med trädgårdssaxen och klippt ner dessa i omgångar.
Vad är detta för något? Och viktigast av allt - hur blir jag av med det?
Ogräs i form av små, buskiga träd växer på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Unge trädväxter med breda blad växer bland gräs och klöver på en tomt.
Skapa konto
Lång och tjock rotrev på gräsmattan som har avklippta mindre rötter.
Skapa konto
Grönt område med små trädliknande växter som spridit sig på en gräsmatta.
Skapa konto

Är verkligen ingen botaniker men har du googlat på parkslide ?

• Gilla
kjellinge
  • Laddar…
Asp, jag gissar att det har fällts någon flera aspar i närheten. Du kommer att ha dessa rotskott tills roten dör.

• Gilla
Nissens och 5 till
  • Laddar…
P
Aspsly. Har någon tagit ner ett träd i närheten? Den kommer att skjuta skott ett bra tag, men går att trötta ut. Det bästa är om man kan ta bort själva rötterna, men det ofta lättare sagt än gjort.

• Gilla
UffePlåtis och 2 till
  • Laddar…
Oj oj oj.... Tack för svaren, det verkar vara asp som ni säger. Parkslide var jag rädd för tidigare då jag läst en del skräckhistorier om det. Fällde en skapligt stor asp på vintern för 2 år sedan på baksidan av huset. Nu i slutet av förra året fällde jag en till ganska stor på framsidan av huset. Hade ingen aning om att asp hade sådana här egenskaper, jag ville bara slippa alla dess tråkiga löv på hösten...
Efter att jag läst era svar så har jag googlat på asp och inser att det sannolikt är det som är problemet. Men det verkar inte vara lätt att bli av med allt detta. Ska man gräva bort stubbarna? Borra i stubbarna och hälla i något gift av något slag? Vad i så fall. Kan man spruta på något på alla dessa "småträd" eller rötterna när man knipsat av dem.
Tacksam för alla tips jag kan få om hur jag skall bli av med detta elände.

Är svårt att göra något åt det nu. Det man bör göra är att ringbarka trädet så att det dör, sedan fälla det. Vet inte om det kan fungera att släppa upp några stycken och sedan ringbarka dem om 4-5 år.

• Gilla
Kickan123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
För att trötta ut rötterna, dvs. utarma dem på energi, är det viktigt att klippa det som kommer upp ofta typ så fort det har bildats två stora blad eftersom det är först efter det som bladen börjar producera mer energi än det har gått åt att göra bladen.

Även om man släpper upp och ringbarkar blir det väldigt lite lövmassa. Det man bör göra är som sagt att ringbarka innan man fäller. Nu är det bara att hålla efter med gräsklippare eller liknande. Men om man tar dem tidigt eller inte tror jag knappast gör någon skillnad. Lövmassan är ändå väldigt liten i förhållande till roten. Roten lägger väldigt mycket energi på att skicka upp dessa skott. Så det kan till och med vara bättre att släppa upp dem. Oavsett vilket så får du nog hålla på några år.

Det verkar tyvärr bli en långvarig och slitsam historia detta... Kan s.k. Ecoplugg göra någon nytta? Hjälper det att gräva bort stubben och ta bort så mycket rötter man kan runtomkring? Eller ska man gå så långt att man tar hit en grävare som river upp gräsmattorna och räfsar ur så mycket rotslingor man kan? Står inte ut med att se detta elände ta över tomten mer och mer. Helt ofattbart vilken spridning det fått :(.

• Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Det kommer inte att bli mer och mer, det blir minde och mindre. Roten är stor för att det fanns ett stort träd, nu kommer den att bli mindre och mindre när lövmassan är mycket mindre.

Tack! Jag får helt enkelt härda ut och hoppas du har rätt (y).

• Gilla
Fadai
  • Laddar…
Politiskt inkorrekt: köp en tub roundup gel. Smörj in bladen på skotten med två v mellanrum. Det kan ta lång tid.

• Gilla
kest
  • Laddar…
Skaffa robotgräsklippare. Då hinner de aldrig ta sig.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Googla på MCPA.

Det handlar inte om at de inte ska hinna ta sig. Det finns redan ett kraftigt rotsystem. Det finns inget problem med att släppa upp dem en liten bit. Mer är att det är otrevligt att trampa på stubbarna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.