20 872 läst ·
50 svar
21k läst
50 svar
Vad är detta för ogräs och hur får jag bort det?
Så här ser det ut runt stubben idag. En hel del rötter i dagern som synes. Stubben står så till att jag egentligen inte störs av den, men om jag kan hindra vidare spridning av dess eländiga rotutstick så gräver jag gärna bort så mycket jag kan där. Vad tror ni?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att rötterna sprider sig. Men de skickar upp rotskott på den yta den redan är utbredd på. Att ta bort stubben hjälper sannolikt inte alls.
Det ser ut och vara en stor stubbe. Jag har gjort det på mindre, och repat upp alla rötter ur marken utgående från stubbens hål. Mycket jobb.´, men det funkade, klart mindre rotskott i gräsmattan. Jag använde en yxa och högg mig ner i marken, den var bara att slänga sen. Räkna med mycket skador i gräsmattan som måste sås i och fixas.
Du har nog bara två alternativ, trötta ut genom att ständigt klippa ned, tillslut ger den sig.Eller använda ett gift, antingen via stubben, eller via bladen. Då går det kanske något snabbare, men om du kör på bladen kan du inte klippa ned hela tiden eftersom kemikalien behöver appliceras och transporteras ned i roten.
Du har nog bara två alternativ, trötta ut genom att ständigt klippa ned, tillslut ger den sig.Eller använda ett gift, antingen via stubben, eller via bladen. Då går det kanske något snabbare, men om du kör på bladen kan du inte klippa ned hela tiden eftersom kemikalien behöver appliceras och transporteras ned i roten.
Medlem
· Västra götaland
· 10 inlägg
Slå ner ett antal Ecoplug i stubbarna och ryck alla nya skott som kommer upp. Hade samma problem och det ordnade sig över en säsong. Men det blev en promenad över gräsmattan med uppryckningar nästan varje dag. Meditation...
Vi hade kanske fem mindre aspar precis i tomtgräns mot ena grannen. Han tog ned dem på eget bevåg (vilket gav väldigt mycket insyn, men det är ett annat ämne) och då jag visste att asp sätter väldigt mycket rotskott pratade jag med honom. Vi borde ha ringbarkat dem först, men nu låg de ju redan på marken. Lösningen blev att jag borrade ett gäng hål från snittytorna nära barken och droppade i koncentrerad Roundup. Jag såg till att göra detta när inget regn var prognostiserat för att det inte skulle sköljas bort.
Vad jag har sett så har inte ett enda rotskott kikat upp. Jag har kört samma metod på andra träd vi tagit ned, t ex en rönn, och det har fungerat 100%-igt. Jag har inte sett att någon annan växtlighet tagit skada i närheten.
Vad jag har sett så har inte ett enda rotskott kikat upp. Jag har kört samma metod på andra träd vi tagit ned, t ex en rönn, och det har fungerat 100%-igt. Jag har inte sett att någon annan växtlighet tagit skada i närheten.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 191 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 191 inlägg
Man köper Ecoplug: https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/ograsbekampning/ograsmedel/ecoplug-008765/M Maxirati skrev:
Jag har en flaska jag köpte för sex år sedan, så var man köper det idag vet jag inte. Googla?M Maxirati skrev:
Ecoplug är bara en dyrare variant av Roundup, om än kanske smidigare att använda i vissa fall. Hittar man i flytande form i flaska är det mycket billigare.
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det är asp! Jag har flera stora aspar på min tomt (tycker det är vackra träd som dessutom är oömma och snabbväxande) och jag får exakt sådana rotskott som de på bilden. Inga problem att hålla efter dem med gräsklipparen på de ytor man inte vill ha dem.K Kaj M skrev: