P
Hej forumet! Är det någon som har sett en sånhär förut? (Bild nedan)
Det kanske är en vanlig grej, men jag har faktiskt aldrig sett någon :o

Jag är lur om att det är någon form av tryckvakt eller flödesvakt kanske? Ser man på bilden så är det fyra stycken hål, något dolda utav den där "hatten".
När man spolar med högt tryck så läker det ut genom hålen.

Det är såklart inte jag som har satt dit den. Men jag funderar på vad det är och varför den sitter där.
Han som bodde här före oss brukar ansluta en slangvinda till kranen på sommaren. Kan det ha något med det att göra? Skulle jag lika gärna kunna plugga med en vanlig plugg?

Tacksam för alla tips och förslag :)

DSC_0013.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är en vacuumventil. Med en slang ansluten till blandaren kommer slangen i princip att tömma sig själv på vatten när du stänger kranarna om ändan på slangen ligger lägre än kranen.

P
Patrick E skrev:
Det är en vacuumventil. Med en slang ansluten till blandaren kommer slangen i princip att tömma sig själv på vatten när du stänger kranarna om ändan på slangen ligger lägre än kranen.
Tack så mycket för svaret! Skulle du säga att den fungerar som den bör? Den läker ju faktiskt ganska mycket vatten då jag använder (jag har en kortare slang som jag kopplar direkt på kopplingen och spolar med inne i garaget ibland) slang-kopplingen.
Skulle det finnas några nackdelar med att plugga igen som vanligt? Vill gärna slippa det där läckaget :)

Varför inte öppna den och se så de rörliga delarna är rena och fungerar som dom ska?? :confused:

Annars blir det ingen katastrof om du pluggar den.

P
roland53 skrev:
Varför inte öppna den och se så de rörliga delarna är rena och fungerar som dom ska?? :confused:

Annars blir det ingen katastrof om du pluggar den.
Jag har faktiskt provat, pinsamt nog så får jag inte upp den. Den sitter som i berg. Av erfarenhet vet jag att dåliga saker händer om man tar i med våld. Antingen får man nyckeln i ansiktet, ventilen går sönder eller att man helt enkelt slår sig blodig i skruvstycket :)
Skämt åsido, kanske borde göra ett mer samlat försök att öppna den.
Tack för svaret!

P
Jag tror jag köper mig en plugg och skruvar dit, det borde lösa läckage-problemet :)
Tack för svaren!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.