Jag undrar om någon vet vad det här är för lilja.
Nu växer den i en rabatt som vi vill ta bort och jag har därför tänkt flytta den. Men när jag började läsa på om vilken typ av växtplats liljor vill ha verkar olika liljor vilja ha både olika mycket sol och olika jord.
Planen är att sätta den i en blomlåda i altanen (med markkontakt nedåt) så jag behöver veta vilken jord jag ska köpa.
Gul lilja i full blom i en rabatt med omgivande gröna blad och en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det finns en oändlig mängd med liljehybrider och många , mänga är snarlika med varandra så även en liljexpert skulle nog avstå från att namnsätta plantan.

Liljor är tåliga växter och har funnits långt innan vi började köpa olika jordar i plastsäckar så det är bara att plantera, lägg gärna lite benmjöl under löken och det kommer att gå hur bra som helst.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jag är inte ute efter någon hög nivå av sortbestämning utan mer om det ska vara sur jord eller kalkhaltig. Läste att många liljor gillar sur jord, men inte alla t.ex. tigerlilja.

BirgitS
Liljan verkar ju trivas där den står nu så samma typ av jord blir säkert bra. Annars är nog de flesta av alla dessa hybrider förädlade så att de ska vara lättodlade och i det ligger nog att de ska trivas i vanliga jordar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.