Hej, sambon kom hem med lite lampor som vi behövde byta kontakter på. Trodde det var från takkontakt till väggkontakt men så lätt var det ju inte.
Denna kontakt sitter det idag, jag gissar att det är 12V som skall in i en adapter/omvandlare(som saknas) och sen till 230v.
Ljuskälla är GY6.
Finns det någon smidigt sätt att lösa eller behöver man byta ut sockel och kabel till 230V?

• Hand håller en GY6 lampsockel nära en radiator, med en gosedjursgris och verktyg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2 polig DIN-kontakt. Popppis för att koppla in högtalare (förr).

Exakt vad vill du göra? Klipp bort kontakten och skarva ihop kabel till lämplig trafo med en kopplingslist (sockerbit).

Detta är en gammal högtalarkontakt som ibland även har använts till 12V lampsystem. Du kan inte konvertera detta till 230 V då det är en helt annan isolationsklass.
Du får skaffa en 12V adapter först och sedan kan man se hur man kan ansluta lampan till denna.

Det jag vill göra är att skarva om till stickkontakt i väggen. Vart får man tag i liten smidig och gärna billig trafo?

Är det nå begagnat då eller vad? Annars brukar väl korrekt trafo ingå.

Du får räkna samman effekten på ljuskällorna, särskilt viktigt om det är halogen.
Sedan finns bör du finna passande trafo hos ex. Kjell &Co.

Så här ser sladden ut, funderar på om det är enklast att byta ut sista delen till vanlig e14.
Befintlig ljuskälla, en styck GY6 12v

Vi har ett par golvlampor som har varsin nätadapter med sånt uttag. Jag tror dom är från Ikea, men kan kolla lite noggrannare efter jobbet.

B Byggbernt skrev:
[länk]
Nu kommer vi till dumfrågan. Är denna kompatibel med vanlig 230v sladd och kontakt? Alltså bara att skarva på med en "sockerbit"?
Hittade svar på min egen fråga, det är en G9 hållare jag behöver få tag i

Med 12 V kan du i princip använda vilken kabeltyp du vill.
Frånråder bestämt att börja blanda in 230 V i nuvarande armatur och kablage.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
B Byggbernt skrev:
[länk]
Nu kommer vi till dumfrågan. Är denna kompatibel med vanlig 230v sladd och kontakt? Alltså bara att skarva på med en "sockerbit"?
Nej!

Ikea har (haft?) 12V golv- och sänglampor försedda med denna sortens kontaktdon. Både traditionella järnkärnetrafo och switchade omvandlare. Kanske finns reservdelar där ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.