Har två häckar som jag har dålig koll på. Jag skulle vilja veta vad det är för häck så jag kan fälla in nån plant för att förtäta på något ställe där plantan dött.

HÄCK 1
Stor fin häck där vi har ett parti där två plantor dött. Nu är stammen rätt grov men helt murken. Plantorna runt om ser friska ut. Vi tog bort en stor buske som svalt mycket ljus. Sen är där en stor björk som sväljer mycket vatten. Men plantorna runt om kring har klarat sig. Min tanke var att fälla in två plantor för att förstärka häcken där.

Tät, lummig häck med en död sektion vid en stor murken stam nära en björk, i ett soligt trädgårdslandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lövrik häck med dött parti intill en björk och en sten, delvis gles med skymt av hus bakom.
Skapa konto
Tät häck med gröna blad, eventuell identifiering av häcktyp för förtätning.
Skapa konto
Närbild på en tät häck med gröna blad och grenar som visar delvis murken stam.
Skapa konto
Häck med gröna blad och murken stam blandat med sundare växter, planterad i skuggig miljö.
Skapa konto
Närbild av en tät häck med grön lövverk och flera synliga grenar, vissa delar ser murkna ut.
Skapa konto

HÄCK 2
Mot kommunen står en annan typ av häck. Den är ganska tät på stora delar men bakom vårt äppleträd är den glesare. Den står planterad i en slänt. Upp till så ser den ganska okej ut men på en sträcka av några meter så är den väldigt gles ner till. Även här funderar jag på att fylla på men här kanske finns andra lösningar för att få den tätare ner till. Ett är väl att klippa ner den men att börja känns surt då den fyller funktioner som insynsskydd.

Tät häck med gröna blad och ett parti där plantor saknas, i förgrunden en blå vattenkanna och frisbeegolfkorg.
Skapa konto
En frodig häck med några döda plantor intill en stig, omgiven av grönska och ett äppleträd i bakgrunden.
Skapa konto
Bladverk av en frodig, grön häck med tätt sammansatta blad och grenar.
Skapa konto
Grov murken stam i en grönskande men gles häck med olika växttyper.
Skapa konto
Närbild av en del av en häck med gröna blad och en grov, murken stam med synliga sår.
Skapa konto
Två olika häcktyper i en trädgård, en tät och en gles där vissa plantor saknas.
Skapa konto

Tacksam för hjälp med vad et är för buskar och gärna hur man kan göra för att få dem lite tätare på sina ställe.

Den första ser ut att kunna vara naverlönn. Det finns många sorter så för att vara säker på att det blir samma sort kan du testa om du kan få sticklingar at ta sig. Ta ca 20 cm långa bitar och stick ner större delen på ett fuktigt ställe. Nästa höst har du plantor om det går vägen.
Den andra ser ut som liguster. Den tar du ner nästa vårvinter till ca tio cm.

Tänk på att häckarna måste klippas så at de smalnar av uppåt. Annars kommer inte solen åt i den nedre delen och då blir de glesa och fula.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
M Mr Lorentz skrev:
Upp till så ser den ganska okej ut men på en sträcka av några meter så är den väldigt gles ner till. Även här funderar jag på att fylla på men här kanske finns andra lösningar för att få den tätare ner till.
Det går knappast att få några nya plantor att ta sig där eftersom det är för mörkt och för stor konkurrens om jorden.

T TottoGBG skrev:
Den första ser ut att kunna vara naverlönn. Det finns många sorter så för att vara säker på att det blir samma sort kan du testa om du kan få sticklingar at ta sig. Ta ca 20 cm långa bitar och stick ner större delen på ett fuktigt ställe. Nästa höst har du plantor om det går vägen.
Den andra ser ut som liguster. Den tar du ner nästa vårvinter till ca tio cm.

Tänk på att häckarna måste klippas så at de smalnar av uppåt. Annars kommer inte solen åt i den nedre delen och då blir de glesa och fula.
Kanon, tack. Jag provar ta sticklingar. har aldrig gjort det förut men hittade följande text.

15–20 cm.
Klippas av alldeles under en bladknopp
Gör ett rakt snitt på den övre delen av sticklingen och ett snett på den undre. Då blir det lätt att hålla reda på vad som är upp och ned och det blir lätt att sticka ner sticklingen i jorden.
Översta toppen av årsskottet kan användas, men det fungerar bäst med den grövre delen.
Sätts i en stor kruka eller i en låda som är minst 15 cm djup.
Krukan placeras utomhus, helst mot en vägg.
Vattna.
Stickas ner så att 10 cm hamnar under jord.
Duschas minst en gång om dagen och jorden ska hållas jämnt fuktig men absolut inte blöt.
Omplantera efter någon vecka.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går knappast att få några nya plantor att ta sig där eftersom det är för mörkt och för stor konkurrens om jorden.
Okej, då är det kanske enda sättet att klippa ner häcken för att få den tätare ner till?

M Mr Lorentz skrev:
Kanon, tack. Jag provar ta sticklingar. har aldrig gjort det förut men hittade följande text.

15–20 cm.
Klippas av alldeles under en bladknopp
Gör ett rakt snitt på den övre delen av sticklingen och ett snett på den undre. Då blir det lätt att hålla reda på vad som är upp och ned och det blir lätt att sticka ner sticklingen i jorden.
Översta toppen av årsskottet kan användas, men det fungerar bäst med den grövre delen.
Sätts i en stor kruka eller i en låda som är minst 15 cm djup.
Krukan placeras utomhus, helst mot en vägg.
Vattna.
Stickas ner så att 10 cm hamnar under jord.
Duschas minst en gång om dagen och jorden ska hållas jämnt fuktig men absolut inte blöt.
Omplantera efter någon vecka.
Jag skulle nog sätta dem på et fuktigt ställe utomhus och vänta till nästa höst.

• Gilla
Mr L
  • Laddar…
BirgitS
M Mr Lorentz skrev:
Okej, då är det kanske enda sättet att klippa ner häcken för att få den tätare ner till?
Det är nödvändigt att häcken är A-formad och inte V-formad så att solljuset når ner till de nedre delarna också.
I stället för att ta ner hela häcken kan du försöka med att föryngra den under 4 år genom att varje år i februari ta av en fjärdedel av de grövsta stammarna ca 5 cm ovan mark eftersom det stimulerar skottbildning från de nedersta delarna. Jag vet inte hur bra det fungerar på just liguster men fungerar på andra buskar.

• Gilla
Mr L och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.