2 583 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Vad är detta för gängplint? Reservdel?
Du ställer en fråga som ett barn kan lösa och du har svårt att uttrycka dig i skrift. Jag gissar att du är vuxen så betydelsen av detta får du själv fundera ut. Hoppas det går bättre än skruvandet.I ImTheBeast skrev:
E elmont skrev:Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på vart
E elmont skrev:Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på
E elmont skrev:Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på vart armaturen
E elmont skrev:tommib skrev:
Nja. Om du kan komma åt allt uppifrån behöver du inte nödvändigtvis ha sönder taket men annars finns inget sätt. Grejen med takdosor med krok är att de är förstärkta för att kunna bära en lampa. Moderna takdosor är specificerade för 15 kg, hur det är med de gamla vet jag inte. Detta gör att det ställs en del krav på infästningen och därmed finns det inte några "ROT-dosor" för tak.
Vad är förutsättningarna mer exakt? Vad är det för typ av tak? Finns det material att fästa i bredvid dosan? Vad för lampa vill du ha upp där?
Om det är så att du har plasten kvar men saknar själva metallgängan så kanske du skulle kunna skruva dit en gängmuff (aka rampamuff), ev med hjälp av lite epoxy, men du kommer aldrig få samma bärighet som annars så jag skulle inte hänga mer än något kilo i en sådan konstruktion.
Ja, läste också det inlägget. Det gav mig några idéer.A avh67f skrev:
Att riva taket är uteslutet, haha. Jag har två potentiella lösningar. Ska utvärdera de och börja testa en av lösningarna. Jag återkommer med resultatet.tommib skrev:
Nja. Om du kan komma åt allt uppifrån behöver du inte nödvändigtvis ha sönder taket men annars finns inget sätt. Grejen med takdosor med krok är att de är förstärkta för att kunna bära en lampa. Moderna takdosor är specificerade för 15 kg, hur det är med de gamla vet jag inte. Detta gör att det ställs en del krav på infästningen och därmed finns det inte några "ROT-dosor" för tak.
Vad är förutsättningarna mer exakt? Vad är det för typ av tak? Finns det material att fästa i bredvid dosan? Vad för lampa vill du ha upp där?
Om det är så att du har plasten kvar men saknar själva metallgängan så kanske du skulle kunna skruva dit en gängmuff (aka rampamuff), ev med hjälp av lite epoxy, men du kommer aldrig få samma bärighet som annars så jag skulle inte hänga mer än något kilo i en sådan konstruktion.
Jag har två potentiella lösningar, återkommer med resultatet.E elmont skrev:För att byta takdosan måste taket öppnas upp, reservdelar finns inte till dosorna. "muttern" som saknas i din dosa är nitad i en plåt på översidan. Troligen har en krok med fel gäng dragits in men gängen har skurit och då har "mutterns" nitade del vridits loss, Man ersätter dosan med en modern med 2 M4 skruvar och använder även ett nytt lock.
Så är det betong så blir det till att bila, är det gips/trä får man såga för att sedan lappa och måla, Man får även vara uppmärksam på vart rören går så att man inte förstör dom.
Uppdatering. En av lösningarna fungerade galant. Ingen rivning eller något. Blev en längre takkrokskruv med fläns som spänner upp lamputtaget också. Kroken skruvades in där tidigare plint satt.
Det var inte så svårt att förstå vad TS undrade.Farstatjej90 skrev:
Klicka här för att svara