Farstatjej90
I ImTheBeast skrev:
Jo, jag kan peka på vad jag vill och det är inte otydligt. Bara du som inte förstår.
Du ställer en fråga som ett barn kan lösa och du har svårt att uttrycka dig i skrift. Jag gissar att du är vuxen så betydelsen av detta får du själv fundera ut. Hoppas det går bättre än skruvandet.
 
E elmont skrev:
Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på vart
E elmont skrev:
Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på
E elmont skrev:
Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på vart armaturen
E elmont skrev:
Dessutom finns det ju armaturer som man skruvar i taket vid sidan av dosan, men det beror ju lite på vart armaturen sitter.
tommib tommib skrev:
Nja. Om du kan komma åt allt uppifrån behöver du inte nödvändigtvis ha sönder taket men annars finns inget sätt. Grejen med takdosor med krok är att de är förstärkta för att kunna bära en lampa. Moderna takdosor är specificerade för 15 kg, hur det är med de gamla vet jag inte. Detta gör att det ställs en del krav på infästningen och därmed finns det inte några "ROT-dosor" för tak.

Vad är förutsättningarna mer exakt? Vad är det för typ av tak? Finns det material att fästa i bredvid dosan? Vad för lampa vill du ha upp där?

Om det är så att du har plasten kvar men saknar själva metallgängan så kanske du skulle kunna skruva dit en gängmuff (aka rampamuff), ev med hjälp av lite epoxy, men du kommer aldrig få samma bärighet som annars så jag skulle inte hänga mer än något kilo i en sådan konstruktion.
A avh67f skrev:
Någon skrev i en annan tråd här nyligt att det är en brittisk gäng av något slag.
Ja, läste också det inlägget. Det gav mig några idéer.
 
tommib tommib skrev:
Nja. Om du kan komma åt allt uppifrån behöver du inte nödvändigtvis ha sönder taket men annars finns inget sätt. Grejen med takdosor med krok är att de är förstärkta för att kunna bära en lampa. Moderna takdosor är specificerade för 15 kg, hur det är med de gamla vet jag inte. Detta gör att det ställs en del krav på infästningen och därmed finns det inte några "ROT-dosor" för tak.

Vad är förutsättningarna mer exakt? Vad är det för typ av tak? Finns det material att fästa i bredvid dosan? Vad för lampa vill du ha upp där?

Om det är så att du har plasten kvar men saknar själva metallgängan så kanske du skulle kunna skruva dit en gängmuff (aka rampamuff), ev med hjälp av lite epoxy, men du kommer aldrig få samma bärighet som annars så jag skulle inte hänga mer än något kilo i en sådan konstruktion.
Att riva taket är uteslutet, haha. Jag har två potentiella lösningar. Ska utvärdera de och börja testa en av lösningarna. Jag återkommer med resultatet.
 
E elmont skrev:
För att byta takdosan måste taket öppnas upp, reservdelar finns inte till dosorna. "muttern" som saknas i din dosa är nitad i en plåt på översidan. Troligen har en krok med fel gäng dragits in men gängen har skurit och då har "mutterns" nitade del vridits loss, Man ersätter dosan med en modern med 2 M4 skruvar och använder även ett nytt lock.
Så är det betong så blir det till att bila, är det gips/trä får man såga för att sedan lappa och måla, Man får även vara uppmärksam på vart rören går så att man inte förstör dom.
Jag har två potentiella lösningar, återkommer med resultatet.
 
Uppdatering. En av lösningarna fungerade galant. Ingen rivning eller något. Blev en längre takkrokskruv med fläns som spänner upp lamputtaget också. Kroken skruvades in där tidigare plint satt.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det är otydligt uttryckt. Man kan inte peka på något som saknas. Antingen pekar du på en plats där det borde sitta något som inte sitter där eller så pekar du på något som faktiskt saknas och då har du fotograferat ett annat uttag, där det inte saknas.
Det var inte så svårt att förstå vad TS undrade.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.