Hej på er.

Jag köpte en burk alcro silikatfärg och tänkte måla i ett rum i källaren efter att ha ångat bort tapet. Men de i butiken sa att de måste vara silikat på väggen redan annars kommer de inte fästa.. så blev lite osäker nu och behöver expert hjälp.

70 tals källare, väldigt mycket färg sitter kvar i väggen trots ångat bort gammal strukturväv som satt rejält, de ställena det har lossnat är nog där jag ångade "för länge" och vinklade skrapan brantare.

Något tips på hur jag kan ta reda på vad det är för sorts färg på väggen?(det gula)
Bild finns nedanför

• Gul vägg med sprickor och flagnande vit färg i en källare från 70-talet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga problem! Silikatfärg fäster på annan färg. Dock blir den såklart inte diffusionsöppen om det är en tät färg under!

A A bygg skrev:
Inga problem! Silikatfärg fäster på annan färg. Dock blir den såklart inte diffusionsöppen om det är en tät färg under!
Nä det kan jag förstå om det är en tät färg under, finns ju inget direkt putssläpp eller synliga fukt delar i hela rummet och det är ändå 54 år gammalt så det borde ju vara en diffusionsöppen färg men det är just det jag vill kontrollera

Ingen annan som har några tips och tricks?

Köp en slipmaskin, gärna en excenterslip, och slipa dän all gammalfärg. Slipmaskinen och skruvdragaren är husägarens mest oumbärliga maskiner.

ricebridge ricebridge skrev:
Köp en slipmaskin, gärna en excenterslip, och slipa dän all gammalfärg. Slipmaskinen och skruvdragaren är husägarens mest oumbärliga maskiner.
Förstår att slipmaskin hade kanske varit det bästa men om det redan är målat med en "korrekt" färg så finns ju absolut ingen anledning till att slipa ner väggarna i mitt tycke. Är det plastfärg ja då är det de enda alternativet

Liten uppdatering..
Testade att gnugga en trasa med ren aceton och fick med mig lite utav färgen, dock fick jag gnugga till förbannelse. Provade även i tvättstugan men fick inte med någon färg där alls.

Kan det vara cement/kalkfärg?

• Vit trasa med gul färgfläck, använd i test med aceton på vägg för att kontrollera om det är cement- eller kalkfärg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kinevenow
  • Laddar…
K
S Stabbsson skrev:
Liten uppdatering..
Testade att gnugga en trasa med ren aceton och fick med mig lite utav färgen, dock fick jag gnugga till förbannelse. Provade även i tvättstugan men fick inte med någon färg där alls.

Kan det vara cement/kalkfärg?
Hur gick det för dig med detta? Står inför exakt samma förutsättningar och frågeställning 😂

Målade du över gammal färg med silikatfärg eller skrapade du bort?

K kinevenow skrev:
Hur gick det för dig med detta? Står inför exakt samma förutsättningar och frågeställning 😂

Målade du över gammal färg med silikatfärg eller skrapade du bort?
Jag målade över, ansåg att huset är byggt 71 och fanns ingen fukt bakom gamla tapeterna eller golvsocklarna och ingen färgsläpp någonstans så resonerade så att jag målade över bara

• Gilla
kinevenow
  • Laddar…
K
S Stabbsson skrev:
Jag målade över, ansåg att huset är byggt 71 och fanns ingen fukt bakom gamla tapeterna eller golvsocklarna och ingen färgsläpp någonstans så resonerade så att jag målade över bara
OK men då körde du vanlig färg och ingen silikatfärg?

K kinevenow skrev:
OK men då körde du vanlig färg och ingen silikatfärg?
Japp

• Gilla
kinevenow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.