Den håller på att ta över hela framsidan och jag skulle vilja trimma ner den ganska rejält.
Dock är den helt kal på insidan, så det kanske behöver göras vid rätt årstid. Behöver dock veta vad det är för att kunna ta reda på hur jag beskär den. Jag har absolut noll koll. Försökt googla men hittar inget liknande.

Vad är det för något? Nån variant av Tuja?
Stor häck av gröna buskar framför hus, kal på insidan, intill grå stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på gröna barr av en tätvuxen växt som kan vara en Tuja eller liknande barrträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej.

Det är sannolikt en Taxus Media. Hybrid Idegran, giftig.

Taxus Media Hillii (Hybrididegran 'Hilii') är en kompakt upprättväxande idegran som växer i en tät, smal pyramidform upp till en höjd av 180 cm eller mer. Dess upprättväxande skott är fulla av olivgröna, nålliknande blad som behåller färgen året om.

• Gilla
Enial
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Hej.

Det är sannolikt en Taxus Media. Hybrid Idegran, giftig.

Taxus Media Hillii (Hybrididegran 'Hilii') är en kompakt upprättväxande idegran som växer i en tät, smal pyramidform upp till en höjd av 180 cm eller mer. Dess upprättväxande skott är fulla av olivgröna, nålliknande blad som behåller färgen året om.
Det verkar stämma. Tusen tack.

Det är en Taxus - idegran men vilken sort törs jag inte säga, det finns ett stort antal hybrider av idegran.

Taxus är en städsegrön växt och det har betydelse för när man skall beskära. Det bör helst ske under vårvinter innan tillväxten kommit igång. Normalt är JAS månaderna bra för allehanda beskärning men detta gäller inte städsegröna växter av den anledningen att de har svårt att bilda nya skott när vintern är på inkommande.

Barrväxter blir alltid kala på insidan pga ljusbrist, då släpper de sina barr för de har inte längre någon nytta av dem. Taxus går bra att beskära men det måste finnas grönska kvar på grenen för att den skall bilda nya skott. Klipper du bort allt grönt dör den.

Claes Sörmland
Håller med om att det är en hybrididegran. Jag gissar på sorten 'Hillii' som har varit vanlig i handeln länge och har dessa ljusgröna barr och den där ganska kompakta vasformade växtsättet. Man ser att den har beskurits hård längs med gångarna förr om åren och sen lämnats utan beskärning.

Idegran svarar mycket bra på beskärning. Så beskär nu innan våren har kommit för långt. Du kan i princip kapa den längs marken och den kommer att komma igen med nya skott. Idegran är den enda städsegröna barrväxt som man kan behandla lite hur man vill och det går ändå bra och blir en tät och fin buske igen.

Någon skulle ta bort en stor hybrididegran på bostadrättsföreningens gård för några år sedan. Den sågades längs med markytan. Nu är den en fin liten kompakt tät sak igen.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Håller med om att det är en hybrididegran. Jag gissar på sorten 'Hillii' som har varit vanlig i handeln länge och har dessa ljusgröna barr och den där ganska kompakta vasformade växtsättet. Man ser att den har beskurits hård längs med gångarna förr om åren och sen lämnats utan beskärning.

Idegran svarar mycket bra på beskärning. Så beskär nu innan våren har kommit för långt. Du kan i princip kapa den längs marken och den kommer att komma igen med nya skott. Idegran är den enda städsegröna barrväxt som man kan behandla lite hur man vill och det går ändå bra och blir en tät och fin buske igen.

Någon skulle ta bort en stor hybrididegran på bostadrättsföreningens gård för några år sedan. Den sågades längs med markytan. Nu är den en fin liten kompakt tät sak igen.
Tack!

Vi vill dock behålla en del av granen, då den ger bra insynsskydd.

Någon ovan sa att man måste spara grönska på grenarna för att den ska producera nya skott, men det stämmer alltså inte?
Jag skulle i princip vilja kapa den kanske ca 1 meter runt om, så att den fortfarande skyddar men inte tar över hela platsen. Det är alltså okej att göra så, om jag gör det typ nu? Även om det innebär att den blir helt kal?

Claes Sörmland
E Enial skrev:
Någon ovan sa att man måste spara grönska på grenarna för att den ska producera nya skott, men det stämmer alltså inte?
Det är en bra generell regel vid beskärning av barrväxter men just idegran kan bryta på i princip all ved så den gäller inte där.

E Enial skrev:
Jag skulle i princip vilja kapa den kanske ca 1 meter runt om, så att den fortfarande skyddar men inte tar över hela platsen. Det är alltså okej att göra så, om jag gör det typ nu? Även om det innebär att den blir helt kal?
Det går bra, sen tar det nog ett par tre säsonger innan den är helt tät och snygg igen.

Kapa grenar och inte längdmått. Välj ut en lång gren och kapa bort den, kolla hur kortare grenar runt den ser ut och oftast kan du behålla en del gröna grenar även om de råkar vara lite längre än du tänkt dig. Upprepa på hela busken.
Nästa år kollar du igen och ser hur det har utvecklats sig och du kan kapa grenar efter hur den utvecklingen ser ut.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.