Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag undrar hur jag klipper denna buske/häck fin. Just nu ser det inte klokt ut.
Är det bara att kapa med häcksax tills jag är nöjd med formen eller vad?
Som det är nu får man liksom den i huvudet när man går förbi på gången
Är det bara att kapa med häcksax tills jag är nöjd med formen eller vad?
Som det är nu får man liksom den i huvudet när man går förbi på gången
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Om du vill få det bättre nertill tar du några friska toppskott, sätter i vatten tills de rotar sig och planterar i gluggarna. Gräv gropar, ca 20-30 cm vida och 20-30 djupa (det är inte så kinkigt) och lägg i fräsch jord för att ge dem chans att konkurrera med ogräs och de gamla buskarna. 2-3 kvistar i varje glugg så blir det snabbt tätt. Klipp ner dessa till ca 20 cm till våren så att de grenar sig.
Så här gamla buskar grenar sig för dåligt om du tar dem ända nere. Risken är dessutom stor att de dör och gör de inte det tar det ändå minst 2-3 år att få upp höjden.
De är nära släkt med röda vinbär som ju också är tacksamma att ta skott av.
Så här gamla buskar grenar sig för dåligt om du tar dem ända nere. Risken är dessutom stor att de dör och gör de inte det tar det ändå minst 2-3 år att få upp höjden.
De är nära släkt med röda vinbär som ju också är tacksamma att ta skott av.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Ännu enklare är att bara böja ner en gren så att den kommer i kontakt med jorden och så lägga en sten på. Tar inte lång tid att få rötter. Sedan kan du antingen flytta på den lilla plantan eller låta den vara där den är och bli en buske.
Jag skulle också pröva att med en sekatör korta in grenar lite längre ner på buskens sidor för att få buskarna att bli yvigare nertill. Gör man det på tidigt på våren så stimulerar man att nya skott bryter.
Jag skulle också pröva att med en sekatör korta in grenar lite längre ner på buskens sidor för att få buskarna att bli yvigare nertill. Gör man det på tidigt på våren så stimulerar man att nya skott bryter.
Bowman
Husägare
· Västra götaland
· 1 066 inlägg
Bowman
Husägare
- Västra götaland
- 1 066 inlägg
Jag fick en del nya buskar, men gjorde inte så mycket mer efter förra gången.
Nu har jag klippt lite nya grenar från buskarna och kört ner i jorden bara.
Just för att fylla igen lite glipor och göra häcken längre.
Dom ser lite vissna ut så jag vattnade lite, skulle det vara en bra ide att slänga på gödsel med kanske?
Vad för nåt i så fall?
Jag har inga gröna fingrar direkt...
Nu har jag klippt lite nya grenar från buskarna och kört ner i jorden bara.
Just för att fylla igen lite glipor och göra häcken längre.
Dom ser lite vissna ut så jag vattnade lite, skulle det vara en bra ide att slänga på gödsel med kanske?
Vad för nåt i så fall?
Jag har inga gröna fingrar direkt...
Måbär är inte kinkiga så vad gäller gödsel kan du nog ge dem vad som helst i den vägen. Naturgödsel är alltid bäst, men vanligt blåkorn fungerar också.
Dock bör du nog ta bort allt o-/gräs runt och mellan buskarna så du inte göder det istället. Eller så nöjer du dig med den rensningen och lägger renset runt om som gröngödsel, och så kan du fylla på med lite gräsklipp nu och då. Det håller jorden fuktig, minskar ogräset, och tillför näringsämnen samtidigt.
Dock bör du nog ta bort allt o-/gräs runt och mellan buskarna så du inte göder det istället. Eller så nöjer du dig med den rensningen och lägger renset runt om som gröngödsel, och så kan du fylla på med lite gräsklipp nu och då. Det håller jorden fuktig, minskar ogräset, och tillför näringsämnen samtidigt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden