Du får öppna lådorna på motorerna också så man ser inkopplingen, enligt skyltarna ska den högra mindre motorn ha inbyggd broms. Och stämmer märkningen för utväxling är det omöjligt att driva den lilla motorn baklänges via växeln i=45 med den andras 2800 rpm ja om det inte är en urancentrifug då. :)
 
Hmm ok en svarv, där ser man! Måste kolla hur svärgubbens metallsvarv är uppbyggd i morrn. Men hur sker kraftöverföringen? Är kraft ut endast via utgående axel och vid lågvarv så överförs kraften via remmen och den större motorn snurrar som ett "frihjul"?
 
GK100 skrev:
Du får öppna lådorna på motorerna också så man ser inkopplingen, enligt skyltarna ska den högra mindre motorn ha inbyggd broms. Och stämmer märkningen för utväxling är det omöjligt att driva den lilla motorn baklänges via växeln i=45 med den andras 2800 rpm ja om det inte är en urancentrifug då. :)
Färdigskruvat för ikväll. Lovar mer bilder i morgon! Kanske har en gammal urangruva på gården!? :)
 
Ibland har man två motorer för att den ena används för att dra igång något med stort moment och den andra används för att driva när startmomentet är övervunnet. Kan det inte vara något sådant även i detta fallet? Ofta brukar startmotorn då vara rätt svag, men den starkare motorn har högre varvtal...
 
Något som är krävande/tungstartat, som körs på låg växel för att börja rotera och sedan kopplar över till snabb hastighet.... En "flishugg motor" flisar virke med ett stort metallhjul som har en hiskelig hastighet och tyngd.. En gissning bara
 
Är det inte ett hemmabygge tro ? Den vänstra motorn (första bilden) driver ... medan den högra inte används utan kraften bara passerar genom den för att få ytterligare lägre varvtal ... bara en gissning i mängden ;)
 
Det är ju en motor som driver en generator som driver motorn! Snabba dig till patentverket :rolleyes:
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
Jag tycker det ser ut som en tvåhastighetsdrivning för något ändamål där man kör antingen den ena motorn eller den andra.
Därfor tycker jag att Andreas Rosrnqvists förklaring verkar trolig.

Massor med fina användbara delar för sådana som mig!...... eller kanske en användbar reservdel till någons gamla svarv.
 
Sätt ett frimärke i hörnet och adressera till Österbotten! Jag sponsrar gärna med porto bara för att få se vad heimlaga skulle bygga för fantastiskt med den :thumbup:
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Å, SEW-EURODRIVE - där har jag en släkting som arbetat fram tills nyligen. Min gissning är att det där är till en travers på ett eller annat sätt.
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
nanowire skrev:
Sätt ett frimärke i hörnet och adressera till Österbotten! Jag sponsrar gärna med porto bara för att få se vad heimlaga skulle bygga för fantastiskt med den :thumbup:
Blir ett par frimärken då. Uppskattningsvis väger paketet 100kg. :)

Kanske ska göra en tävling. Bästa ritningen på hur man använder motorn på bästa/roligaste sättet får den gratis mot att hugade forummedlemmar får vara med och skruva! :thumbup:
 
  • Gilla
nanowire och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett projektarbete från tekonlogi-lektionerna när jag pluggade på teknisk-linje i början av 90-talet där vi använder SEW-Eurodrive motorer och växlar för att konstruera en travers. Duger det? ;)

Det innehåller kompletta hållfasthetsberäkning för materialval och konstruktionsritningar vill jag minnas.
 
  • Gilla
ANR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.