Jag har denna ”rör” i min trädgård. Är knappt meter hög och som det verkar utan lock. Jag avtäckte den i tron att öppna men den verkar sluten. I källaren finns en installation med dränkbar länspump som pumpar i ett rör som går i riktning mot brunnen? Kan ha samband.

Cementbrunn i trädgård omgiven av buskar och grenar, utan synligt lock. En slang och elkontakt ligger bredvid på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
Troligen en dagvattenbrunn, ett sandfång. Hur ser den ut om du öppnar den? Är det inte bara att bila bort betongen som håller locket på plats? Knacka på den med en hammar, låter den ihålig?

Eller är det plattformen för ett gammalt solur från 50/60-talet?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Troligen en dagvattenbrunn, ett sandfång. Hur ser den ut om du öppnar den? Är det inte bara att bila bort betongen som håller locket på plats? Knacka på den med en hammar, låter den ihålig?

Eller är det plattformen för ett gammalt solur från 50/60-talet?
Den går inte att öppna verkar det…se bild. Tänker den kan ha satts för att avlasta huset. Vatten stiger i den istället för mot huset…?

Betongstruktur omgiven av löv och kvistar, verkar som ett lock eller en täckt brunn som inte går att öppna.
Skapa konto
Stubbe täckt med murgröna, omgiven av buskar och gräs, möjligen en skyddsbarriär mot vatten vid husfasaden i bakgrunden.
Skapa konto

Den låter solid i alla fall upptill. Lite mindre så i basen

Stor trädstam täckt av murgröna i trädgård, omgiven av buskar och grus.
Skapa konto

Kan ju vara till en sol, men känns lite överarbetat

Claes Sörmland
Jag gissar på att det är till soluret i och med att det är en solid grej. Något gammalt betonghobbyprojekt.

Jag gissar på att det är till soluret i och med att det är en solid grej. Något gammalt betonghobbyprojekt.
Av en äldre granne fick jag av en slump reda på att det varit sockel för en större staty…🙀

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags att beställa men en 1,6 m hög Venus och återställa trädgårdens prakt!

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Dags att beställa men en 1,6 m hög Venus och återställa trädgårdens prakt!
Ja enligt uppgift har det varit en dam på podiet så det kan vara en idé men finns kanske neutrala alternativ 😳

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.