Hej!

Jag ska få en luft/vatten installerad och grävde för att hitta dräneringsröret från stupröret. Tänkte koppla på det. Men hittade detta på ca 90cm djup:

uploadfromtaptalk1397125655069.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet inte hur tydligen det syns men det verkar vara ett betongrör som är skarvat. Uppåt i bilden är baksidan på tomten och neråt är mot gatan. Det kommer ett rör uppifrån och går in i den bredare delen av röret.

Edit: röret ligger ca 20-30cm ut från huset. Det är 1-plan med källare och byggt 72 (Skåne)

Mvh Tobias

Redigerat:
Om det bara ligger på 90 cm djup borde det förmodligen vara röret från takavvattningen? Gissningsvis går det ut till dagvattenledningen under gatan?

Innan jag dränerade om var mitt dagvatten också anslutet till denna typ av rör.

Hej!

Tack för ditt svar. Jag trodde rören från takavvattning skulle vara ett oranget plaströr. Men det kanske var denna typ av rör som användes runt 70? Men det innebär att det plaströr som stupröret går ner i övergår till betongrör under marken?

Mvh Tobias

Orange:a plaströr brukar det vara om det är gjort på senare tid.
Mina plåtrör övergick t.ex. i gjutjärn som sedan övergick i cementrör.

Vill du veta helt säkert får du gräva lite till. Handlar det bara om 90 cm ner och 20-30 cm ut från huset behöver du nog inte gräva så mycket?

Hej!

Ah ok.
Det är ju jobbigt att gräva :) Du menar gräva i rörets längdriktning för att se om det är ansluter till stupröret?

Men om det visar sig att vara för takavvattningen så blir det ju lite komplicerat att göra hål för att koppla in luft/vatten. Så egentligen borda jag gräva upp hela kortsidan och dränera om samt lägga ner orangea rör istället...

Mvh
Tobias

Gör ett mindre hål i röret med vinkelslip eller liknande, slå en hink vatten i hängrännan/stupröret och se om det rinner förbi. Gör det inte det får du laga hålet med lite betong, gör det det kan du ta upp ett större hål och skarva på ett plaströr upp till värmepumpen. Täta med betong, gräv igen.

Hej!

Det var ett bra förslag, känns dock så där att göra hål i betongrör. Men det kanske är rätt lätt att laga sen?

Mvh Tobias

Hej!

Tack för all hjälp. Så här blev det:

Vi valde att smeta på lite Casco Marin & Teknik istället då vi ansåg att hålet inte blev så stort.

IMG_5538.JPG
Skapa konto
IMG_5545.JPG
Skapa konto
IMG_5550.JPG
Skapa konto

Mvh
Tobias

Ser bra ut, Ms-polymer är fina grejer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.