Hej!
Håller på att riva ur bjälklaget på övervåningen. Bland spån och skräp ligger det sådant som bilden visar. Det är någon papp, varpå det sitter något glasfiberliknande.
Håller på att riva ur bjälklaget på övervåningen. Bland spån och skräp ligger det sådant som bilden visar. Det är någon papp, varpå det sitter något glasfiberliknande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Gammal hederlig isolering🫡
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Alltså inte asbest
ser inte ut som asbest, möjligen att duken kan innehålla det. Bar att använda munskydd. När jag var 15 år jobbade jag med ren asbest, pipan i ena handen och en stålborste i andra handen som jag borstade asbestskivan med, det dammade duktigt, men jag tror inte att det vara farligt då, i mitten ab 60 -talet, jag är 77 nu. Men visst ska man var mycket försiktigA AG A skrev:
Allvetare
· The Great North
· 1 154 inlägg
Tack ska ni ha! Har sett det på flera ställen i huset genom åren. Men alltid som någon form av drevning. Aldrig sett det användas som vanlig isolering. Jag kom att tänka på att det liknade gammal rörisolering, som ibland kan innehålla asbest.
Men det var skönt att höra. Jag är inte särskilt oroad för lite asbest. Men om det vore asbest hade man ju ändå varit tvungen att sanera.
Men det var skönt att höra. Jag är inte särskilt oroad för lite asbest. Men om det vore asbest hade man ju ändå varit tvungen att sanera.
Använd andningsskydd, fast det antar jag att du gör, den där gamla glasullen är ett skit att hålla på med, liksom all gammal Gullfiber och Rockwool.
Usch vad sånt damm man dragit i sig genom åren tidigare i onödan när ett enkelt andningsskydd funkar utmärkt.
Förr var man ung och dum, nu är man äldre (och kanske lite dum) men inser att man inte är odödlig.
Usch vad sånt damm man dragit i sig genom åren tidigare i onödan när ett enkelt andningsskydd funkar utmärkt.
Förr var man ung och dum, nu är man äldre (och kanske lite dum) men inser att man inte är odödlig.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Tyvärr är jag gammal och dum😄. Nejdå, men typ 50 och ofta alldeles för lat för att halta iväg och leta efter masken. Dock kommer jag ändå vara död inom några få år, så det är inte så noga🙂. Men visst, ibland känner man, att "oj, det där var inte bra för andningen".mikethebik skrev:
Använd andningsskydd, fast det antar jag att du gör, den där gamla glasullen är ett skit att hålla på med, liksom all gammal Gullfiber och Rockwool.
När jag var 50 tänkte jag att med min levnadstid (rökare sedan 7 års ålder, mycket alkohol och ingen motion alls) kommer jag nog inte att bli äldre än 65.A AG A skrev:
Sedan slutade jag röka, skaffade fru och mål i livet och nu är jag 69 år och det verkar som om jag fortfarande är frisk nog att leva lite till 🤓
Och ja, jag har i min ungdom slipat bromsbeläggen på moppen och bilen med roterande stålborste för att få bort den där glaserade ytan..helt utan mask 😷
Redigerat:
Hm, antingen är du pessimist eller allvarligt sjuk om du tror att du kommer att vara död inom ett fåtal år, jag hoppas på pessimist för det går att ändra på.A AG A skrev:
Om det är det andra beklagar jag och hoppas att även det går att ändra på.
Nej, tyvärr är det en muskelsjukdom utan botemedel, eller annat. Liknande ALS.mikethebik skrev:
Mycket tråkigt att höra, jag hoppas verkligen att det inte går så, och du har min sympati, jag känner dig bara som ett alias på ett forum men på något sätt blir det en person bakom som man utbyter åsikter och tankar med.A AG A skrev:
Tack, det värmer! Jag förstår din känsla. Trots att man bara känner någon så här, så kan det ändå kännas personligt i sådana tillfällen.mikethebik skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta asbest under mitt golv?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Är detta asbest? Rör i källare
Kan detta vara asbest eller vad för väv?
Färg, Måla & Tapetsera -
Kan detta vara asbest? Plastmatta och mörkt lim
Är detta asbest? Små svarta stenar som isolering i trossbotten
Fyllnadsmassor