SandraPeter SandraPeter skrev:
Vår nuvarande router är för stor för mediaskåpet. Kan vi köpa routern och accesspunkten som du länkat till för att uppnå det vi behöver? Vi klarar oss utan switch då? Vi behöver kunna skicka ut trådat till 3 nätverksuttag.
Tyvärr inte, den routern jag förslog har bara en LAN port (ja två om man ska vara petig men inte lämplig som switch. Ska ni göra det "riktigt" ta alla de tre komponenterna jag listade (det behövs då ingen separat injektor då switchen har det inbyggt).

• Gilla
Anonymiserad 138107
  • Laddar…
... så kontentan av mitt inlägg ett par snäpp ovanför är att ni kanske bara behöver ca tre patch-kablar i cat5e eller bättre, då får ni inkopplat routern korrekt mot patchpanelen i källaren och alla klienter ansluter via routern som vanligt (trådlöst eller trådat direkt mot routern).

Vill ni även distribuera trådat och/eller bygga ut med extra accesspunkter (kanske typ Mesh) från routern så får ni komplettera med en switch i plåtskåpet i källaren som då ansluts till routern via tråd till ett av dess LAN-portar och matar valda uttag i patch-panelen som går till uttag i kåken där ni vill ha trådad förbindelse.

En väldigt enkel lösning som kan fungera extremt bra i en flervåningsbostad som sagt.

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Om det akuta problemet är ansluta en PC med LAN-kabel, så är den enkla lösningen:
- En kabel från router LAN port till uttag 10
- Anslut en kabel i mediaskåpets från port 10 till port 5 om PC kopplas i uttag 5.

Det behövs inte ens en switch för att få till det. :cool:

• Gilla
SandraPeter och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Om det akuta problemet är ansluta en PC med LAN-kabel, så är den enkla lösningen:
- En kabel från router LAN port till uttag 10
- Anslut en kabel i mediaskåpets från port 10 till port 5 om PC kopplas i uttag 5.

Det behövs inte ens en switch för att få till det. :cool:
Tack! Det löser absolut det akuta problrmet i väntan på att vi införskaffar en switch!

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.