Har ni ett större hus så det kan behövas mer än en accesspunkt för bra täckning, och ni varken har router eller accesspunkt, kanske ett mesh-system kunde vara något?

Har ni router och klarar er på en accesspunkt (och då stänger av inbyggt wifi om det finns i routern) så är förslaget ovan från Ubiquity utmärkt!

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Som sagt. Allt i ditt hus måste vara kopplat "på insidan" av routern, oavsett om du ansluter via kabel eller via wifi.

Routern skapar ett lokalt nät i huset, utifrån internet ser det ut som det bara finns en apparat, din router. Därför måste routern sitta mellan internet och alla dina prylar i huset, de iosleras från nätet av routern.

En kabel från nätet ill WAN ingången (heter lite olika på olika routers) på routern. Från routern en kabel per nätverksanslutning ut i huset. Ofta finns bara 3 eller 4 portar på routern för lokalnätet. Då kan man sätta en switch. En switch fungerar i princip som en "grendosa" för nätverkskablar. I det här fallet räcker det med en enkel switch, med tillräckligt många nätverksanslutningar (ser ut att behövas totalt 11 i ditt fall). Den måste alltså ansluta "insidan" av routern til en port på switchen, och kablar från alla nätverksanslutningar i huset till andra portar på switchen

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Följaktligen är den enklaste, billigaste lösningen att sätta en kabel mellan en LAN-utgång på routern och port 10 i dubbeluttaget.

I mediaskåpet behövs en switch för att ansluta kabelansluten utrustning. En port på denna switch ansluts till port 10 från routerns LAN-uttag.

• Gilla
Lillbergarn och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Följaktligen är den enklaste, billigaste lösningen att sätta en kabel mellan en LAN-utgång på routern och port 10 i dubbeluttaget.

I mediaskåpet behövs en switch för att ansluta kabelansluten utrustning. En port på denna switch ansluts till port 10 från routerns LAN-uttag.
Tror jag förstår hur du menar men då behöver vi köpa en switch? Om vi flyttar routern behöver vi köpa en accesspunkt?

SandraPeter SandraPeter skrev:
Hittade detta, mesh, kan det vara något som fungerar som accessspunkt eller är en kabelansluten accesspunkt att föredra?

[länk]
Har du nu kabel och dubbeluttag draget i huset är det onödigt att satsa på Mesh.
Mesh är till för dem som inte kan dra kabel. Och dem som inte vill dra kabel förstås....

Har ni dålig Wi-Fi-täckning i huset idag?

• Gilla
leby
  • Laddar…
Tror jag förstår hur du menar men då behöver vi köpa en switch? Om vi flyttar routern behöver vi köpa en accesspunkt?
Jepp.
Fast routern har nog bara 4 LAN portar, så det är ändå stor risk att du behöver en switch förr eller senare...

Har du nu kabel och dubbeluttag draget i huset är det onödigt att satsa på Mesh.
Mesh är till för dem som inte kan dra kabel. Och dem som inte vill dra kabel förstås....

Har ni dålig Wi-Fi-täckning i huset idag?
Mja. Vi hade router från Telia förut och hade inga problem då men när vi bytte bolag letade vi fram vår TP-link och har problem i delar av huset, främst vid Skypesamtal vid hemarbete men det löser vi med kabel till datorn om vi bara får ordning på detta

Jepp.
Fast routern har nog bara 4 LAN portar, så det är ändå stor risk att du behöver en switch förr eller senare...
Sant! Kanske får bli en switch då. Maken knorrade lite över att behöva flytta routern eftersom han skruvat upp den på väggen :crysmile:

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
Sätt upp några Unifi AP, vill ni lyxa till det sätter ni en Unifi switch med POE matning i media skåpet. Har ni ändå på er spenderbyxorna så byter ni även router till en Unifi

• Gilla
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
Lutar faktiskt mest åt @blackarrow förslag. Det enda stället som wifi inte räcker till är där jag arbetar hemifrån men med en switch kan vi använda uttag 4 och koppla in i datorn med kabel. Resten av huset klarar sig på wifi än så länge, kan tänkas att vi behöver trådat när barnen blir stöřre och ska börja gamea :D

Lutar faktiskt mest åt @blackarrow förslag. Det enda stället som wifi inte räcker till är där jag arbetar hemifrån men med en switch kan vi använda uttag 4 och koppla in i datorn med kabel. Resten av huset klarar sig på wifi än så länge, kan tänkas att vi behöver trådat när barnen blir stöřre och ska börja gamea :D
Fast du kan inte sätta en switch i media skåpet och ha kvar router/AP efter switchen om det var så du förstod @blackarrow
Du måste flytta routern. Sen behöver du en ny AP som du kan få till endera genom att konfa en router/AP som bara AP/Switch eller genom att köpa en AP, ex den jag länkade till men då måste se till att APn har strömförsörjning.

Följdfråga gällande switch. Hittar både med UTP-portar och FTP-portar, vad ska vi ha?

leby leby skrev:
Fast du kan inte sätta en switch i media skåpet och ha kvar router/AP efter switchen om det var så du förstod @blackarrow
Du måste flytta routern. Sen behöver du en ny AP som du kan få till endera genom att konfa en router/AP som bara AP/Switch eller genom att köpa en AP, ex den jag länkade till men då måste se till att APn har strömförsörjning.
Nähä, ja det var så jag förstod honom. Herregud vad förvirrande detta är!

• Haha
leby
  • Laddar…
Nähä, ja det var så jag förstod honom. Herregud vad förvirrande detta är!
Nä, inte så farlig. tänk att routern måste sitta först i kedjan. Sen en switch som ibland är inbyggd i routern sen en AP som också brukar vara inbyggd i hemma routrar.

Nu får ni dålig WiFi när ni sätter routern i mediaskåpet. Ni måste då lägga till en AP på ett bra ställe (typ där routern sitter idag).
Ni klarar switch mässigt till att börja med med den "router/switch/AP" som ni har. Det ni MÅSTE lägga till är en AP :-)

• Gilla
SandraPeter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.