A
Har rivit av en liten bit strukturtapet och hittat detta. Ser det ut som mögel eller kan det vara något annat? Varför är väggen under rutig?
Bilden visar en liten bit vägg strax under en ventil och det är en yttervägg.
Nån som blir klok på vad det är och om jag behöver vara orolig?

Vägg under en borttagen strukturtapet med rutigt mönster och misstänkt mögelfläckar, blå text "vägg" och "tapet" med pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Anjolono skrev:
Har rivit av en liten bit strukturtapet och hittat detta.
Varför river du bort en liten bit av tapeten?
A Anjolono skrev:
Ser det ut som mögel eller kan det vara något annat?
Det ser ut som mörka fläckar. Det är antagligen damm/smuts från ventilen. Men av en bild går det inte att avgöra vad det är.
A Anjolono skrev:
Varför är väggen under rutig?
Det är en tapet som har det mönstret. De tyckte säkert den var snygg så de valde det mönstret.
A Anjolono skrev:
Bilden visar en liten bit vägg strax under en ventil och det är en yttervägg.
Nån som blir klok på vad det är och om jag behöver vara orolig?
Det fastnar ofta damm och smuts runt ventiler.
Vill man inte ha det kvar kan man ju tvätta med vatten och handdiskmedel.

Men jag ser normalt ingen anledning att tvätta bakom tapeterna...

A
O O skrev:
Varför river du bort en liten bit av tapeten?

Det ser ut som mörka fläckar. Det är antagligen damm/smuts från ventilen. Men av en bild går det inte att avgöra vad det är.

Det är en tapet som har det mönstret. De tyckte säkert den var snygg så de valde det mönstret.

Det fastnar ofta damm och smuts runt ventiler.
Vill man inte ha det kvar kan man ju tvätta med vatten och handdiskmedel.

Men jag ser normalt ingen anledning att tvätta bakom tapeterna...
Tack tack tack för svar!!

Menar du att det är en rutig tapet under den strukturtapet jag dragit bort? jag var orolig att jag dragit bort nån slags ytterlager mot fasaden?

Efter att jag målat över strukturtapeten upplevde jag en kvardröjande svagt jordig lukt som gjorde mig orolig att jag aktivet nåt gammal mögel bakom tapeten och ville därför se hur det såg ut under till. Borde jag dra av mer tapet för att se hur det ser ut på andra ställen än just runt ventilen.

Det som syns är som sagt en tapet. Ett ganska vanligt mönster 60/70talet kanske.....

A Anjolono skrev:
Menar du att det är en rutig tapet under den strukturtapet jag dragit bort?
Exakt!

A Anjolono skrev:
Efter att jag målat över strukturtapeten upplevde jag en kvardröjande svagt jordig lukt som gjorde mig orolig att jag aktivet nåt gammal mögel bakom tapeten och ville därför se hur det såg ut under till.
Tja. Om jag skall gissa beror lukten på färgens fukt (vattnet i färgen). Antingen luktar färgen eller så har någon av de gamla tapeterna blivit fuktig. Eller tapetklister. Det kommer att torka upp med tiden och bli lika torrt som innan. Så då avaktiveras rimligen det som möjligen skulle kunna ha aktiverats.
A Anjolono skrev:
Borde jag dra av mer tapet för att se hur det ser ut på andra ställen än just runt ventilen.
Det tycker jag inte. Om det hade kommit in fukt utifrån skulle det synts och märkts, så det kan vi nog utesluta. Och utan fukt borde det inte heller kunnat mögla. Så jag skulle inte oroa mig för mögel.

Den rutiga tapeten är gissningsvis från 50-60-70-tal. Hur gammal strukturtapeten är vet jag inte. Men de var väl som populärast något senare. Så det som finns på den rutiga tapeten har säkert suttit där mer än 30(?)år. Det kan rimligen sitta 30 år till utan problem.

Jag skulle avvakta och känna om lukten försvinner. 😊

Återkoppla gärna och berätta hur det går.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.