Halloj!
Vi har ett takfönster i vårt badrum där det sitter ett gäng plankor och har noterat att det ser ut som någon typ av utväxt på dem. Är detta mögel?
Vad kan det vara för något? Samt hur åtgärdar jag det? De orange:a grejerna är hårda när jag rör dem.
Vi har ett takfönster i vårt badrum där det sitter ett gäng plankor och har noterat att det ser ut som någon typ av utväxt på dem. Är detta mögel?
Vad kan det vara för något? Samt hur åtgärdar jag det? De orange:a grejerna är hårda när jag rör dem.
Produkter som diskuteras: "paxfläkt"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
Problemet är inte att fukt tränger in i träet. Problemet är att det blir fukt/kondens utanpå träet eftersom ventilationen är för dålig i det där utrymmet.A Antagligen skrev:
Vill du bli av med det så är det bara att tvätta bort och bättra på målningen med en lämplig fönsterfärg. Men om du inte löser grundproblemet kommer det att komma tillbaks.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
@useless @Claes Sörmland
Taget! Då gör jag så.
Har googlat på våtrumsfärg, det är inget som man kan använda för att motverka tillväxten?
Jag har inga andra idéer på hur man skulle kunna se till att det inte kommer tillbaka med tanke på att ventilationen är som den är.
Annars spelar det någon större roll på vilken typ/märke av snickeri/fönsterfärg man bör använda för detta?
Taget! Då gör jag så.
Har googlat på våtrumsfärg, det är inget som man kan använda för att motverka tillväxten?
Jag har inga andra idéer på hur man skulle kunna se till att det inte kommer tillbaka med tanke på att ventilationen är som den är.
Annars spelar det någon större roll på vilken typ/märke av snickeri/fönsterfärg man bör använda för detta?
Njae det är en kupol eller vad man nu ska kalla det som sitter på taket. Tror inte bilden visar det så bra dock.A AndersS skrev:
Nej, egentligen inte. Idag är nästan alla akrylatfärger. Det finns enstaka alkydoljefärg också. Och så klart riktig linoljefärg om man är entusiast.A Antagligen skrev:
Du ska alltså inte måla med en våtrumsfärg (som ju är för skivmaterial med väv på) utan med något för inomhussnickeri.