Halloj!
Vi har ett takfönster i vårt badrum där det sitter ett gäng plankor och har noterat att det ser ut som någon typ av utväxt på dem. Är detta mögel?

Vad kan det vara för något? Samt hur åtgärdar jag det? De orange:a grejerna är hårda när jag rör dem.

• Takfönsterbalk med plankor i ett badrum, som visar svarta märken och orange utväxter, potentiellt oro för mögel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfönster med träplankor där svarta fläckar och orange:a utväxter syns, eventuellt mögel eller annan substans.
    Skapa konto
  • Takfönsteromgivning med plankor som har orange och svarta utväxter, möjligen mögel eller någon annan form av avlagring.
    Skapa konto
  • Grå träplanka med sprickor och orange utväxter i ett badrumstakfönster, potentiellt mögel eller annan typ av utväxt.
    Skapa konto
  • Närbild på träplanka med orange utväxt i ett badrumstakfönster.
    Skapa konto
Det orangea ser ut som kåda och det svarta är mögel.

• Gilla
TheSwoopis och 3 till
  • Laddar…
Inte så praktiskt med takfönster i ett badrum då det lätt blir kondens mot kalla ytor.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Inte så praktiskt med takfönster i ett badrum då det lätt blir kondens mot kalla ytor.
Jotack, inget jag skulle installerat om jag själv hade fått välja.

useless useless skrev:
Det orangea ser ut som kåda och det svarta är mögel.
Lätt att åtgärda? Eller bör jag riva dän trät och byta ut helt?

Har läst att det finns speciell färg som kanske kan motverka att fukt tränger in i trät som kanske kan hjälpa i framtiden?

Hur ser det ut med ventilationen i utrymmet?

Centano Centano skrev:
Hur ser det ut med ventilationen i utrymmet?
Har en paxfläkt som kör på lågvarv tills den känner av fukt. Har inte så stor möjlighet för andra lösningar för tillfället (vad jag vet) som inte kostar multum.

Claes Sörmland
Det är bara att skrubba av möglet med lite handdiskmedelsvatten.

Sen är det ju dags att måla, så några drag med sandpapper och målning med snickerifärg anbefalles så får du än mer lättstädad yta.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Går det att manuellt köra fläkten på högvarv ta då för vana att starta upp den en stund innan duschning så får du bättre luftväxling.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Antagligen skrev:
Lätt att åtgärda? Eller bör jag riva dän trät och byta ut helt?

Har läst att det finns speciell färg som kanske kan motverka att fukt tränger in i trät som kanske kan hjälpa i framtiden?
Problemet är inte att fukt tränger in i träet. Problemet är att det blir fukt/kondens utanpå träet eftersom ventilationen är för dålig i det där utrymmet.

Vill du bli av med det så är det bara att tvätta bort och bättra på målningen med en lämplig fönsterfärg. Men om du inte löser grundproblemet kommer det att komma tillbaks.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Går det att manuellt köra fläkten på högvarv ta då för vana att starta upp den en stund innan duschning så får du bättre luftväxling.
Ska kolla det!
Har inte sett några lättillgängliga knappar på fläkten för att styra det hela men kanske finns.

Är det i ett uthus, ser märkligt ut.
Fönstret i taket ser ut som en glasruta bara limmad ovanpå.

@useless @Claes Sörmland
Taget! Då gör jag så.

Har googlat på våtrumsfärg, det är inget som man kan använda för att motverka tillväxten?

Jag har inga andra idéer på hur man skulle kunna se till att det inte kommer tillbaka med tanke på att ventilationen är som den är.

Annars spelar det någon större roll på vilken typ/märke av snickeri/fönsterfärg man bör använda för detta?

A AndersS skrev:
Är det i ett uthus, ser märkligt ut.
Fönstret i taket ser ut som en glasruta bara limmad ovanpå.
Njae det är en kupol eller vad man nu ska kalla det som sitter på taket. Tror inte bilden visar det så bra dock.

• Stege under takfönster med glas med smutsfläckar.
    Skapa konto
Claes Sörmland
A Antagligen skrev:
Annars spelar det någon större roll på vilken typ/märke av snickeri/fönsterfärg man bör använda för detta?
Nej, egentligen inte. Idag är nästan alla akrylatfärger. Det finns enstaka alkydoljefärg också. Och så klart riktig linoljefärg om man är entusiast.

Du ska alltså inte måla med en våtrumsfärg (som ju är för skivmaterial med väv på) utan med något för inomhussnickeri.

• Gilla
Antagligen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.