Börjar dyka upp lite spännande grejer (som vi inte satt) i rabatten. Nån som kan hjälpa mig att identifiera vad det är för växter?
Tack på förhand!
Tack på förhand!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 207 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 207 inlägg
Jag kan bidra med lite om den första bilden:
De blå blommorna är nog Stor vårstjärna, lökväxt som hör ihop med långa smala blad och vissnar ner om
någon månad.
Mellan dem ser det ut att vara tusensköna, eklövsformade blad som växer i ett knippe.
Tulpanblad i nedre högra hörnet av tusenskönorna.
Rakt nedanför skulle det kunna vara blad av vintergäck (gula blommor som redan blommat över), ser ut som ett skaft med en krans av långa smala blad.
De blå blommorna är nog Stor vårstjärna, lökväxt som hör ihop med långa smala blad och vissnar ner om
någon månad.
Mellan dem ser det ut att vara tusensköna, eklövsformade blad som växer i ett knippe.
Tulpanblad i nedre högra hörnet av tusenskönorna.
Rakt nedanför skulle det kunna vara blad av vintergäck (gula blommor som redan blommat över), ser ut som ett skaft med en krans av långa smala blad.
Till smartphones finns det appar som funkar, fotar plantan eller ett blad, blomma, hela träd. Och man får ett svar mest sannolikt samt några typ ”det kan också vara”.
Ja, vintergäck och tulpan på den översta bilden men jag undrar om inte den stora ruggen i mitten är prästkragar. Sedan syns också akleja blad.
På den andra bilden syns också aklejablad och möjligen förgätmigej.
Tredje bilden troligen en fingerborgsblomma.
Den sista bilden törs jag inte såga något om, det liknar ett ogräs men kan mycket väl vara en trevlig perenn.
Alltid svårt att identifiera bladverk i det här stadiet så ta det med en nypa salt.
På den andra bilden syns också aklejablad och möjligen förgätmigej.
Tredje bilden troligen en fingerborgsblomma.
Den sista bilden törs jag inte såga något om, det liknar ett ogräs men kan mycket väl vara en trevlig perenn.
Alltid svårt att identifiera bladverk i det här stadiet så ta det med en nypa salt.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Vad är det för något som växer i mitt badrum?
Övrigt husrelaterat -
Är detta Parkslide som växer mitt i ett bergspräng?
Häckar, Buskar & Träd -
Vad är detta som växer i mitt uthus
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad är det som växer ut ur stammen på mina tomater?
Trädgård allmänt -
Det växer i fogarna
Badrum