Hej!

Jag ville få hjälp av en mekaniker att svetsa ihop den här möbeln men han menade på att det inte går att svetsa för att det troligen kommer smäla så fort det kommer i kontakt med lödkolven. Han kallade det för "billigt gjutgods". Men finns det ett mer faktiskt namn på den här typen av gods?

Fråga 2.
Har någon förslag på hur jag skulle kunna laga den? Går det att limma?

Tacksam för svar

• Vit metallmöbeldel på golv med skyddande bubbelplast, skadad och behöver lagning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit metallmöbel med synlig spricka och bultad förstärkning där en del har brutits av.
    Skapa konto
Det finns tyvärr inget sätt att utifrån dina bilder säga vad det är för metall. Det känns mest troligt att det är gjutjärn eller stål, men det kan säkert vara aluminium med om det är en möbel som inte tar någon direkt last.

Redigerat:
P
Alex Nonesson Alex Nonesson skrev:
Hej!

Jag ville få hjälp av en mekaniker att svetsa ihop den här möbeln men han menade på att det inte går att svetsa för att det troligen kommer smäla så fort det kommer i kontakt med lödkolven. Han kallade det för "billigt gjutgods". Men finns det ett mer faktiskt namn på den här typen av gods?

Fråga 2.
Har någon förslag på hur jag skulle kunna laga den? Går det att limma?

Tacksam för svar
Det finns 2 typer av gjutet..
Det ena går att svetsa det andra inte.
Men silverlod kan gå..
risken är dock att det är något som inte tål värmen... Men eftersom det redan är skräp..
Så skulle jag ha provat..

Hej! Tack för alla svar! Här är en bättre bild på hur själva legeringen eller vad man kallar den, ser ut;

• Närbild på ett brutet stycke legering med synlig struktur i fokus mot oskarp bakgrund.
    Skapa konto
G gromit42x skrev:
Om det är den här artikeln så är det gjutet aluminium. [länk] Ser oerhört sprött ut. Tror det blir svårt att få en lagning att hålla. Reklamera?
Ja det är ett poröst material. Reklamerade och fick nya möbler, men fick också behålla det som var paj. Men tänkte att det vore synd att slänga om man kan laga den på något vis.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.