55 218 läst ·
124 svar
55k läst
124 svar
Vad är det jag inte fattar om vedeldning!?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Min panna fungerar inte utan, provade innan jag köpte till denna. Men kamin däremot, är en annan sak. En vedpanna jobbar inte på samma sätt som en kamin. Idag har många vedpannor sugfläkt istället för dragbegränsare för att få korrekt konstant drag.D Daniel 109 skrev:
Jag har vedpanna och kamin från Nibe, vad eldar du själv i för utrustning?
Jag har en Baxi inova, en vedspis och enkel insats i öppna spisen. Ingen har motdragslucka. Pannan har sugande fläkt, men det är ju för att den behöver betydligt mer drag än vad skorstenen ger.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Den koldioxid som kommer från vedeldning är biogen, den finns redan i det befintliga kolkretsloppet och bidrar inte till växthuseffekten. Den koldioxid som kommer från förbränning av bensin är fossil, pumpas upp ur marken efter årmiljoner, blir ett koltillskott i kretsloppet och bidrar därmed till växthuseffekten.F fredand44 skrev:Enormt tack för den informationen, imponerande. Men lite nedslående. Men har man inte hört att partiklarna från vedeldning är större och ramlar ned på marken snabbare än partiklarna från bensinförbränning? Kan det vara så bra att koldioxidutsläppet från vedeldning därmed inte bidrar till växthuseffekten som koldioxidutsläppet från bensinförbränning?
Mvh
Fredrik
Sen finns det vissa som hävdar att alla koldioxidutsläpp är klimatskadliga, och att vi inte bör bränna något alls. Problemet med det resonemanget är att om jag låter min ved ligga och ruttna istället för att elda upp den, kommer det frigöras koldioxid även under nedbrytningen av veden.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Ingen åsikt utan bara ett påpekande att när man eldar upp en pinne så frigör man koldioxiden på kanske 30 minuter. Får den ligga i skogen så tar det ett antal år för att avge samma mängd när pinnen ruttnar.SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väldigt korta tidsperspektiv i sammanhanget. Ska man vara sådan så lagrar jag veden i ett par år innan jag eldar den. Det som behöver åtgärdas är först och främst brytningen av kol.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Men då har du å andra sidan ett lager av ved så du har bara förskjutit tidsaspekten dem åren veden lagras. Det blir ju som att säga att dinosauroljan vi har i bilarna har ju faktist lagrats några miljoner år.D Daniel 109 skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 091 inlägg
Det är fortfarande koldioxid som ingår i det befintliga kretsloppet. Den fossila koldioxiden är ett tillskott som ökar koldioxidhalten i atmosfären och bidrar till växthuseffekten.M Markarbetaren skrev:
Nej, lagringen är ju låst kol. Som tillfälligt är ur cirkulationen.
Fossilt kol är ju kol som inte varit inne i kretsloppet på extremt länge. Det bör vi se till att det fortsätter att vara. Trä som lagras är tillfälligt ute ur kretsloppet byggnader sannolikt i 100år. Vedlaget är ju väldigt kort tid i sammanhanget. Men det handlar inte om 30min som nämndes tidigare.
Om veden ruttnar i skogen kommer större delen av koldioxiden att frigöras på några år eller något årtionde medan en mindre del binds en längre tid i jordmånen. Det bundna kolet i jordmånen bryts i allmänhet ned och blir koldioxid när man kalhugger.
Dessutom går det åt fossilt bränsle för att få veden ur skogen. Traktor och motorsåg. Jag räknar med ungefär 10% av värmevärdet.
Koldioxidmässigt är det alltså aningen bättre att låta veden ruttna i skogen än att elda med den men värme behöver vi ha och jämfört med alla realistiska alternativ är vedeldning bättre. Till och med vattenkraft och vindkraft ger upphov till utsläpp av fossil koldioxid när anläggningarna byggs och underhålls.
Vi idkar kontinuerligt skogsbruk vilket innebär att den koldioxid som är bunden i jordmånen inte frigörs vid kalhuggning. Kontinuerligt skogsbruk förutsätter nästan vedeldning om det skall gå att få ekonomiskt lönsamt i dagens läge. Skulle vi inte elda med ved skulle vi inte heller kunna driva skogsbruket som vi gör och då skulle vi bli större koldioxidbovar i andra ändan. plus att den värme vi då skulle använda också skulle ge utsläpp av fossil koldioxid någon stans i processen.
Även om vissa stadsbor tror det så uppstår inte värmeenergi spontant och rent någonstans..
Dessutom går det åt fossilt bränsle för att få veden ur skogen. Traktor och motorsåg. Jag räknar med ungefär 10% av värmevärdet.
Koldioxidmässigt är det alltså aningen bättre att låta veden ruttna i skogen än att elda med den men värme behöver vi ha och jämfört med alla realistiska alternativ är vedeldning bättre. Till och med vattenkraft och vindkraft ger upphov till utsläpp av fossil koldioxid när anläggningarna byggs och underhålls.
Vi idkar kontinuerligt skogsbruk vilket innebär att den koldioxid som är bunden i jordmånen inte frigörs vid kalhuggning. Kontinuerligt skogsbruk förutsätter nästan vedeldning om det skall gå att få ekonomiskt lönsamt i dagens läge. Skulle vi inte elda med ved skulle vi inte heller kunna driva skogsbruket som vi gör och då skulle vi bli större koldioxidbovar i andra ändan. plus att den värme vi då skulle använda också skulle ge utsläpp av fossil koldioxid någon stans i processen.
Även om vissa stadsbor tror det så uppstår inte värmeenergi spontant och rent någonstans..
Kan du förklara varför kaminen jobbar annorlunda så den inte behöver detta?M Markarbetaren skrev:Min panna fungerar inte utan, provade innan jag köpte till denna. Men kamin däremot, är en annan sak. En vedpanna jobbar inte på samma sätt som en kamin. Idag har många vedpannor sugfläkt istället för dragbegränsare för att få korrekt konstant drag.
Jag har vedpanna och kamin från Nibe, vad eldar du själv i för utrustning?
Eller i timmerhus +200år.D Daniel 109 skrev:
När dagens nybyggda hus är uttjänta kan vi dessutom hoppas att tekniken att utvinna energi ur kärnavfall är mogen och i drift så då behöver vi inte bränna fossilt bränsle när sol och vind inte levererar.
Tveksamt om världens fossila räcker till bostadsuppvärmning under ett vanligt svenskt typhus livslängd, vi behöver nog elda ved, flis och pellets om vi ska fortsätta bo en fam per villa och ha drägligt varmt inne året om.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
I en vedkamin brinner veden, sakta och väl avvägd med korrekt mängd tilluft. En vedpanna har sedan +20 år underförbränning. Man tänder småpinnar i botten och när man fått en glödbädd så staplar man hela magasinet fullt med ved och förbränningen sker genom att luften kommer ovanifrån och sugs genom vedmagasinet, lågan brinner likt en gas/oljebrännare genom ett hål i rostret. Har man inte korrekt drag i denna förbränningstyp så kan det antingen brinna för fort och pannan kokar eller så brinner det för långsamt och det tar fyr uppåt i vedmagasinet. Då kan det bildas gengas och det smäller och rök poffar ut genom lufttillförseln inläggsluckan, detta kan även hända om det blåser mycket ute och man får övertryck i pannrummet.K karlmb skrev: