Hej jag köpte en mekanisk verkstad för ett tag sedan. Fick med en del saker dom jag inte vet vad det är. Ursprunget är nog från Saab från början.
Först ut, vad är det här? Jag tänker någon form av slipjigg?
Med spaken på framsidan justerar man höjden på den övre delen. Höjden går även finjusteras med muttern på toppen. Några ideer?
Först ut, vad är det här? Jag tänker någon form av slipjigg?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med spaken på framsidan justerar man höjden på den övre delen. Höjden går även finjusteras med muttern på toppen. Några ideer?
Spänner den inte bara fast något runt så att du kan borra rakt ner i det? Grejen på höger kan ju vara en stopp så att det du borrar hamnar lika långt från änden om du står i produktion och gör massa av samma del.
Jag har funderat på det med men
1. Det går inte spänna med särskilt bra med handtaget, ger inget bra tryck.
2. Varför så nogrann finjustering i toppen?
3. Varför går det justera höjden på den nedre V delen?
Men annars så köper jag det. Den är för övrigt märkt med företaget som gjort den så det verkar inte vara ett engångsbygge.
1. Det går inte spänna med särskilt bra med handtaget, ger inget bra tryck.
2. Varför så nogrann finjustering i toppen?
3. Varför går det justera höjden på den nedre V delen?
Men annars så köper jag det. Den är för övrigt märkt med företaget som gjort den så det verkar inte vara ett engångsbygge.
Det är en borrfixtur för att serieproducera hål det skall sitta en borrbussning i det lodräta hålet med insex-låsskruven. Det skall finnas en liten rörelse i antingen v-prismat eller hela överdelen när du slår om handtaget med kulan. Länk till liknande fixtur http://www.reglus.ch/430e0154-d589-4f42-9a23-c8da0cc15338-9.html Länk till borrbussningar http://www.wiberger.se/templates/din172.htm
Jiggen ser ut att vara gjord för att man skall kunna borra ett hål rakt igenom en axel. Det är ju nästan omöjligt att sätta upp en rund axel i skruvstrycket i pelarborrmaskinen så att hålet verkligen blir centrerat.
En väldigt användbar liten apparat. Var rädd om den!
En väldigt användbar liten apparat. Var rädd om den!
Klicka här för att svara