Medlem
· vÄSTRA gÖTALANDS lÄN
· 24 inlägg
Hej,
Köpte nyligen ett sommarhus med en källare/krypgrund. Vi går mot kallare årstider så jag behöver känna mig trygg med vattnet då jag inte kommer att vara där under vintersäsongen.
I källaren går det en röd värmekabel lite spännande draget både isolerat och oisolerat. Se bilder. (tyvärr i lite fel ordning)
Den verkar börja ingjuten i golvet vid inkommande vatten och är där även rörisolerad.
Sedan följer den vattnets väg oisolerat förbi vattenmätare och passerar Varmvattenberedare för att sedan leta sig upp i trossbotten. Sedan verkar den nedriven från trossbotten ett par meter bort och brunnen.
Många frågor hopar sig.
1. Vad är det för kabel - HIttar ingen märkning på den - Någon som kan identifiera den?
2. Är det i så fall rätt typ av kabel? Ser lite amatörmässigt ut...
3. Antar att det inte finns en chans att den fungerar med en del brunnen eller....? Inga säkringar går om jag vrider upp termostaten så vill vara säker att den inte kan ha någon funktion kvar innan jag river ned allt.
4. Borde inte den gå tillsammns med rören innanför rörisolering eller är det detta som har gjort att den brunnit?
5 Och kanske viktigast. Om jag måste byta. Vad rekommenderar ni att jag gör/byter till?
Många frågor men jag vet att det finns många hjälpsamma därute så väldigt tacksam för alla inspel
/Gustav
Köpte nyligen ett sommarhus med en källare/krypgrund. Vi går mot kallare årstider så jag behöver känna mig trygg med vattnet då jag inte kommer att vara där under vintersäsongen.
I källaren går det en röd värmekabel lite spännande draget både isolerat och oisolerat. Se bilder. (tyvärr i lite fel ordning)
Den verkar börja ingjuten i golvet vid inkommande vatten och är där även rörisolerad.
Sedan följer den vattnets väg oisolerat förbi vattenmätare och passerar Varmvattenberedare för att sedan leta sig upp i trossbotten. Sedan verkar den nedriven från trossbotten ett par meter bort och brunnen.
Många frågor hopar sig.
1. Vad är det för kabel - HIttar ingen märkning på den - Någon som kan identifiera den?
2. Är det i så fall rätt typ av kabel? Ser lite amatörmässigt ut...
3. Antar att det inte finns en chans att den fungerar med en del brunnen eller....? Inga säkringar går om jag vrider upp termostaten så vill vara säker att den inte kan ha någon funktion kvar innan jag river ned allt.
4. Borde inte den gå tillsammns med rören innanför rörisolering eller är det detta som har gjort att den brunnit?
5 Och kanske viktigast. Om jag måste byta. Vad rekommenderar ni att jag gör/byter till?
Många frågor men jag vet att det finns många hjälpsamma därute så väldigt tacksam för alla inspel
/Gustav
Det är nog bara att göra om och göra rätt.
Är kabeln ansluten till en termostat?
Frostskyddskabeln brukar vara självbegränsande och ska inte ha någon extern termostat.
Riv bort befinligt kabel
Köp en ny kabel för ändamålet. Typ denna https://www.elbutik.se/product.html/frostguard-etl-varmekabel-i-paket
Fäst kabeln mot rören som ska skyddas och isolera.
Sen är ju frågan om det i krypgrunden verkligen är risk för frysgrader. VVB avger ju en del värme så det kanske aldrig kommer under nollan.
Är kabeln ansluten till en termostat?
Frostskyddskabeln brukar vara självbegränsande och ska inte ha någon extern termostat.
Riv bort befinligt kabel
Köp en ny kabel för ändamålet. Typ denna https://www.elbutik.se/product.html/frostguard-etl-varmekabel-i-paket
Fäst kabeln mot rören som ska skyddas och isolera.
Sen är ju frågan om det i krypgrunden verkligen är risk för frysgrader. VVB avger ju en del värme så det kanske aldrig kommer under nollan.
Det är värmekabel som är tänkt att gjutas in i golvvärme-anläggning. Den är int tänkt att viras runt rör eller ledas omring i trossbotten.. Den är för ömtålig för detta. Den skall ligga ingjuten i något slags bruk.
Följ tidigare svars (maah) rekommendation, då kan du enkelt ta bort dem om de mot förmodan skulle gå sönder. Dessa värmekablar är gjorda för just dina behov.
Följ tidigare svars (maah) rekommendation, då kan du enkelt ta bort dem om de mot förmodan skulle gå sönder. Dessa värmekablar är gjorda för just dina behov.
Medlem
· vÄSTRA gÖTALANDS lÄN
· 24 inlägg
Tack Andersöst och maah.A Andersöst skrev:Det är värmekabel som är tänkt att gjutas in i golvvärme-anläggning. Den är int tänkt att viras runt rör eller ledas omring i trossbotten.. Den är för ömtålig för detta. Den skall ligga ingjuten i något slags bruk.
Ja då var det nog som jag misstänkte att det var golvvärmekabel. Får riva ned och börja om. Det dumma är bara att kabeln startar nedgjuten i golvet vid inkommande vatten och jag har ingen aning hur långt ned längs det PEM-röret den går. Kanske det är där det behövs egentligen. Funderar på om jag Kanske skall försöka få in en kabel inne PEM-röret istället.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hej! Är det någon som har erfarenheter av detta företag?
Vatten & Avlopp -
Det har utfärdats ett patent på min idé
Juridik -
Varför blir det en röd fläck här?
Byggmaterial & Byggteknik -
Är det någon som har erfarenhet av höga skjutglaspartier för uterum?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Vilken badkarsblandare är det här?
Badrum