Hej!

Är intresserad att dra upp denna ventil för att få igång elementet. Är sannolikt av en mycket gammal typ.

Känner någon igen typen, och är det isåfall rimligt att försöka lossa den? Eller bör jag kontakta VVS pga risken för vattenläckage?

Alla andra element i huset har vanliga stift, vilket får mig att tro att denna kan vara original från när huset byggdes, vilket var 1960.

Vredet fungerar inte alls, utan bara snurrar fritt och ger inte mycket ledtråd till hur den från början har fungerat

• Gammal radiatorventil med lossad plastdetalj, ansluten till metallrör mot ljus bakgrund. Sökes hjälp med identifiering och reparationsråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal radiatorventil med fastnat vred och rostig anslutningspunkt, sannolikt original från 1960-talet.
    Skapa konto
  • Gammalt ventilsystem för element, troligen från 1960-talet, med metallrör och ett trasigt vred som snurrar fritt, mot en ljus vägg.
    Skapa konto
  • Gammal radiatorventil med vit ratt märkt "NAF", siffror och färgindikatorer, ansluten till metallrör i ett hem från 1960-talet.
    Skapa konto
  • Gammalt vred till radiator hålls i hand framför en gammal radiator. Vredet verkar slitet och fungerar inte.
    Skapa konto
Att vredet snurrar beror nog på att käglan fastnat pga korrosion.
Du får ta en polygrip eller nåt och vrida lite så det lossnar.

• Gilla
CarlBjo
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Att vredet snurrar beror nog på att käglan fastnat pga korrosion.
Du får ta en polygrip eller nåt och vrida lite så det lossnar.
Ok! Ska jag försöka vrida själva bulten eller den cylinder som sticker ut ur bulten?

Du vrider på axeln som sticker ut här:
Korroderad axel med synlig ärg, markerad med gul pil, visar rostat område mellan mutter och axel i en mekanisk koppling.
Skapa konto

Du ser tydligt ärg/korrosion mellan muttern och axeln.

Den ska gå lätt att vrida, din ratt sitter bara fast med friktion på den koniska axeln och därför snurrar den bara nu.

• Gilla
CarlBjo
  • Laddar…
CarlBjo CarlBjo skrev:
Ok! Ska jag försöka vrida själva bulten eller den cylinder som sticker ut ur bulten?
Du skall vrida på den delen som sticker ut.
Men verkar vara rejält korroderat

• Gilla
CarlBjo
  • Laddar…
Efter lagom mängd våld från en polygrip gav den med sig! Tack för hjälpen!

• Närbild på en metallisk rördel med splines som lossnat efter användning av polygrip i ett byggprojekt.
    Skapa konto
Jag hade knackat på ventilhuset samt rakt på axeln, eventuellt hade jag lossat lite på muttern till packboxen (närmast axeln) så att axeln får lite spel att röra sig ut/in.

• Gilla
CarlBjo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.