Det ser spontant ut som någon slags fibercement. Finns det eternit någon annanstans på huset? Isf skulle dessa också kunna innehålla asbest.

Varför vill du ta bort dem?

Hur vet jag om det finns eternit, hur ser det ut och var kan det finnas?

Ska bygga ut stugan så några väggar ska rivas.

@
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:

Då får väl riva aspets själv också. Utgå från att skivorna kan innehålla det om du är osäler. Tänkt på hur du river och behandlar/deponerar materialet så behöver du inte oroa dig...

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
ser ut som fibercement , alltså ej eternit med asbest. Ta bort skivorna utan att förstöra dom och använd munskydd så är du säker. Om det är asbest så är dom inte farliga att handskas med , det är inte radioaktivt!

• Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
ser ut som fibercement , alltså ej eternit med asbest. Ta bort skivorna utan att förstöra dom och använd munskydd så är du säker. Om det är asbest så är dom inte farliga att handskas med , det är inte radioaktivt!
Och dessutom är detta utomhus!

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Tack! Finns det något sätt att "se" om det är asbest när man väl monterat bort dem? Och var slänger man sedan dessa?

Bästa svaret

Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:

Eternit användes fram till andra halvan av sjuttiotalet främst som fasadmaterial, till taktäckning, i ventilationskanaler och rörisolering samt ibland som skivmaterial, tex i trossbotten. Det går inte att se på en fibercementskiva om den innehåller asbest utan för att veta måste man skicka på analys.

Om du är tveksam så bör du kolla upp hur din kommun vill att man hanterar asbest, om man får deponera den på åvc och om det kostar extra. Där jag bor vill kommunen att man slår in allt misstänkt avfall i byggplast och lämnar i avsedd container på åvc. Så länge du inte bryter, sågar eller borrar i skivorna så är det inte farligt att hantera dem, du som jobbar utomhus behöver knappt ens ha andningsskydd.

• Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Stort tack. Tror inte att det finns någon eternit i huset, men ska vara försiktig.

• Gilla
zarkov
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.