Jag har nyligen köpt ett fritidshus och i tomtgräns så finns dessa kablar/kabelrör eller vad man nu ska kalla dom för..
Alltså ett gäng olika färgglada som ser tomma ut inuti (några verkar ha gått sönder) med tejp på slutet. Jag har självklart frågat säljaren som inte hade någon aning om vad det är för något.

Känns som att det är förberedelse för något eftersom det är tejpat i slutet? El? Fiber?

Min främsta tanke är att oavsett vad det nu är för något så ser det rätt fult ut när dom bara ligger så och jag är bra sugen på att bara klippa av allihopa i nivå med marken och sedan eventuellt sätta en tejpbit där istället. Men vad är det egentligen som jag klipper? Kommer jag klippa fibern för alla grannar eller kommer det att dimpa ner en stor faktura från Eon?

• Färgglada, tomma kabelrör i gräset, några tejpade i ändarna, hålls av en person i gul jacka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som microduct (tomma).

Det är fiberrör. Jag skulle *inte* rekommendera att kapa dem, då de *bör* vara precis utanför din tomtgräns och inte ditt, men du kan kolla med grannarna om vem som hanterar fibern i området så att du kan kontakta dem och se om de kanske kan göra en bättre förläggning av dem.
(Det ser ju redan ut som som den har skadats, så det voer nog bra om de tog hand om den.)

Gå in på ledningskollen.se och gör en anmälan om projektering så skickar alla ledningsägare underlag till dig helt gratis.

Satsuki
Det är fiber och så har vi det också på vissa ställen i tomtgräns där man dragit fram rör så hus enklare skall kunna efteransluta sig.
Alltså ingen bea idé att klippa dem.

Tack för alla svar! Då får jag höra med fibernätsägaren om det går att snygga till på något sätt eller om jag helt enkelt får leva med regnbågen 🙂

Som noterats är det fiberduct. Det fixar ägaren lätt till och har de varit ovanför marken under en tid måste ändå den delen kapas bort då den ducten som syns på bilden till 99,99% inte har UV-skydd och blivit spröd så att den spricker sönder vid hantering. Är det en operatör/ägare med "riktigt" dokumenterat fibernät, kan den grävas ned och det tas GPS-koordinat på platsen. Generellt gäller även det för de som fått avlämnad duct vid fastighetsgräns, så bör den avslutas under mark med tätning eller tejpad duct och dokumenteras.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Med tanke på antalet slangar, så ser det ut som det är tänkt att sättas ett kopplingsskåp där. Det är för fiber till flera hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.