2 496 läst ·
32 svar
2k läst
32 svar
Vad är det här för fjärde kabel i eluttaget?
De tunna ledarna ser lite för tunna ut för att vara lämpliga till eluttaget. Klisterlappen på det antyder visserligen något mindre än 10A, men klisterlappar är betydligt sämre än en korrekt säkring.
Det är nog inte helt fel att byta ut Wagon du har där till en Wago 221, jag har ett rätt svagt minne av att den typen du har i bild i vissa fall kan leda till varmgång. Och det är ju en enkel åtgärd att genomföra tänker jqg.
Det är nog inte helt fel att byta ut Wagon du har där till en Wago 221, jag har ett rätt svagt minne av att den typen du har i bild i vissa fall kan leda till varmgång. Och det är ju en enkel åtgärd att genomföra tänker jqg.
Finns det något på andra sidan väggen? Jag är fortfarande skeptisk till att de där genomskinliga SKX-ledningarna går till skåpet. Jag hoppas att de inte gör det om det är ett jordat uttag i skåpet.J Json_ skrev:
På andra sidan väggen är tvättstugan och det som sitter närmst är ett vägguttag för TM, men den har en egen säkring.tommib skrev:
Tycker det känns som det borde tillhöra något i badrummet ändå även om det känns fel. Jag ska se om jag har möjlighet att se om där är någon jord till skåpets eluttag.
Det är nog bra att kolla det om uttaget i skåpet är jordat ja.
Prova att koppla ur de där SKX-kablarna och se vad som slutar fungera. Enklaste är att lägga ut dem ur både uttaget och från wagon och isolera ändarna. På gruppförteckningen står det belysning Entré, är det något där?
Varifrån tänder du skåpet? På brytaren på väggen som du visade? Annat ställe? I skåpet?
Prova att koppla ur de där SKX-kablarna och se vad som slutar fungera. Enklaste är att lägga ut dem ur både uttaget och från wagon och isolera ändarna. På gruppförteckningen står det belysning Entré, är det något där?
Varifrån tänder du skåpet? På brytaren på väggen som du visade? Annat ställe? I skåpet?
Nja, svårt att se vad det skulle kunna vara i entrén. Det som slutar fungera där när jag bryter strömmen är tak- och vägguttag, finns inte direkt något annat där vad jag vet.tommib skrev:
Det är nog bra att kolla det om uttaget i skåpet är jordat ja.
Jag tänder skåpets belysning och uttag med den vänstra knappen på strömbrytaren (bifogad bild tidigare). Den högra knappen tänder taklampan. Själva av/på-knappen i skåpet styr också belysningen (men den använder vi aldrig), men den fungerar bara när strömbrytaren är tillslagen.
Vet inte om bilden säger något, men hittade lite mer text på uttaget.
Hm, Då undrar jag verkligen vart de där genomskinliga SKX-kablarna går. Är det så illa att de ändå går till skåpet, inkl dess uttag? Vänstra knappen är ju den gråa FKn (om du inte vänt på brytaren) och det är just den som är kopplad till SKXen.
Orkar du öppna uttaget i skåpet och titta? Om det faktiskt är så att uttaget i skåpet är kopplat med denna SKX och det dessutom är jordat är det ett grovt fel.
Orkar du öppna uttaget i skåpet och titta? Om det faktiskt är så att uttaget i skåpet är kopplat med denna SKX och det dessutom är jordat är det ett grovt fel.
Vet inte riktigt hur jag ska öppna upp uttaget, får kolla vidare på det lite senare. Däremot provade jag mäta spänning mellan fas/jord och nolla/jord och båda visa 0. Gör jag liknade på andra uttag i huset får jag 230 på ena och 0 på den andra.
Hittar inte exakt min modell, men här är något liknande (https://www.dansani.se/p/top-spegelskaap-med-belysning/s518-110/). Ser i så fall ut som det kopplas in på baksidan, mao måste jag ta ner hela skåpet?
Kan man på något sätt konstatera att det är felaktigt gjort utan att ta hit elektriker bara för en bedömning? Och om det skulle vara fel, kan man i så fall klassa det hela som ett dolt fel?
Tack
Hittar inte exakt min modell, men här är något liknande (https://www.dansani.se/p/top-spegelskaap-med-belysning/s518-110/). Ser i så fall ut som det kopplas in på baksidan, mao måste jag ta ner hela skåpet?
Kan man på något sätt konstatera att det är felaktigt gjort utan att ta hit elektriker bara för en bedömning? Och om det skulle vara fel, kan man i så fall klassa det hela som ett dolt fel?
Tack
Din mätning är ett bra sätt att konstatera att det är helt fel.J Json_ skrev:Vet inte riktigt hur jag ska öppna upp uttaget, får kolla vidare på det lite senare. Däremot provade jag mäta spänning mellan fas/jord och nolla/jord och båda visa 0. Gör jag liknade på andra uttag i huset får jag 230 på ena och 0 på den andra.
Hittar inte exakt min modell, men här är något liknande ([länk]). Ser i så fall ut som det kopplas in på baksidan, mao måste jag ta ner hela skåpet?
Tack
Däremot är det inte dolt fel eftersom du konstaterat fel utan att behöva bryta upp nån vägg osv.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
Ja, jag är också väldigt intresserad av att veta, men ska se om jag gör något mer just nu eller om jag avvaktar och låter allt sitta kvar tills jag får hit en elektriker (har lite annat som ska göras ändå). Men hur det än blir så kommer jag uppdatera så fort jag vet mer!tommib skrev:
Jag har en den här spänningsprovaren.
Styr verkligen strömbrytaren vid dörren även uttaget i skåpet? Beroende på hur uttaget är tänkt att användas är det ju en lite udda lösning.J Json_ skrev:
Ja, jag testade precis igen. Strömbrytaren vid dörren stänger både skåpets uttag och belysning. Skåpets egna av/på-knapp stänger enbart belysning.W Weimik skrev:
Det är en ganska vanlig lösning om man bara har tre ledare fram till badrumsskåpet. Detta är typiskt när man byter ut en belysningsarmatur till ett skåp med belysning och uttag utan att dra om elen.
Nä, kanske inte jätteovanlig lösning men lite opraktisk och här finns ju faktiskt fyra ledare in till badrummet och det ser även ut att vara fyra ledare upp till badrumsskåpet (om man nu kallar dessa för ledare). Eller två av dem kanske går till någon annan lampa…tommib skrev:
Men antagligen är det väl som du är inne på att det tidigare var enbart belysning och någon gjorde det lätt för sig när de satte in det nya badrumsskåpet.
Hur som helst, sannolikheten för att uttaget i badrumsskåpet är korrekt kopplat är nog nära noll.